Beslaan van de auto

MY00

Senior Member
Nu het vandaag een erg natte dag was en we met twee in de auto zaten moest ik soms tijdens het rijden de auto op max ontwasemen zetten.
Dit terwijl het systeem op automatisch stond. De voorruit besloeg niet, maar de zijruiten wel.
Iemand anders hier ook last van?
 

Tees

Donateur
Tsja, heb er ook wel eens last van. In mijn geval meestal de achter-zijramen als de kinderen mee zijn trouwens. Met dit zeiknatte weer en het vocht wat je zelf sowieso altijd al uitademt is t niet zo heel gek dat de airco het niet helemaal bij kan benen denk ik.
 

Rallye

Forumguru
Vettigheid aan de binnenkant van de ruiten helpt ook niet - met name nieuwe auto’s wasemen veel uit. De ruiten afnemen met Glassex bevalt mij prima.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Als ik op climat (auto) rij dan heb ik ook last van beslagen achter ruiten.
Ga ik over op handbediening mbt ontwasemen dan heb ik nergens last van.
Zet ik hem manual op recirculeren dan beslaan opeens de ramen weer wel.
Maw ik vermoed dat bij auto climat de kleppen zo staan dat je geheel of deels circuleert met gevolg dus het beslaan van achterramen
 

Tees

Donateur
Ik ben allang blij dat m'n O2 middenachter in de tunnel 2 roosters heeft, dat had de F1 nog niet. Wel zo fijn voor de kinderen. Aan de zijkanten is pas later gekomen denk ik?
 

Canon-Eye

Forumguru
Het helpt al meteen een heel stuk als je tijdens maximaal ontwasemen de zijruiten op een kiertje zet.
Twee effecten: 1) de ingeblazen lucht kan makkelijker weg door minder tegendruk van de te krappe uitstroomopeningen, waardoor de doorstroming toeneemt en 2) er wordt relatief veel van die lucht langs die zijruiten geleid.
Ik ervaar dit als heel effectief om ook die zijruiten snel vochtvrij te krijgen.*)

Iets meer werk, maar ook effectief: maak de binnenkant van alle ruiten af en toe goed schoon met KOUD water met een scheutje ammonia. Je zult versteld staan hoeveel blauwige aanslag er dan verdwijnt en daarmee ook een groot deel van de "condensatiekernen", zodat er minder condensatie van vocht tegen de ruiten ontstaan. Bronbestrijding dus.

*) Mijn setje windgeleiders op de voorste zijruiten helpt daar ook flink bij: die ruiten kunnen op een kier zonder dat het kan inregenen. Vindt niet iedereen mooi, maar dat vind ik niet relevant.
 

MY00

Senior Member
Verder heb ik dat ook weleens met vochtig weer en natte mensen in de auto. Daar valt niet tegen te ontwasemen.
Ik heb dit nog nooit met andere auto's gehad. Vandaar ook de vraag. Maar als jullie het zelfde ervaren is het idd gewoon soms op de Max knop drukken.
 

eriktv

Forumguru
Eventueel kun je nog een vochtvretertje in de auto leggen. Ik heb sinds een paar jaar twee autovochtvretertjes in de auto en heb de indruk dat dat nog weer een beetje scheelt. Verder heb ik in de winter altijd rubber matten in de auto, zodat er geen vocht in je stoffen matten trekt van natte/besneeuwde schoenen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Rallye

Forumguru
Als je airco goed werkt heb je dit soort zaken dan nodig? Dan is de auto toch droog tenzij de volle aircocapaciteit nodig is omdat de auto vol zit met natte jassen?
 

Canon-Eye

Forumguru
De auto IS niet persé droog als je net instapt, maar met een goedwerkende airco aan wordt hij het wel vrij snel. Maar het is niks vreemds als er na de koude start een half minuutje of zo voor nodig is om de voorruit te ontwasemen.
 
Staat de auto wel op het juiste airco profiel? Als je in het scherm op auto drukt (of nogmaals op auto drukt) krijg je de keuze om het profiel te veranderen. Misschien staat deze op “laag”.

Daarbij is het advies, daar de airco geen onderdeel uitmaakt van het reguliere (longlife) onderhoudsschema om elke 3 jaar aircoservice te laten uitvoeren.

Zie vanaf 1 minuut:
 

Tweemaalacht

Nieuw lid
Waar zit de afvoer van de lucht? Bij mij ontstaat een behoorlijk druk en zet ik een raampje open om dat te voorkomen. Het lijkt wel of de toegevoerde lucht niet weg kan.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ergens aan de zijkant achter de achterbumper, als ik me niet vergis.
Maar zou kunnen zijn dat de "luchtweg" daar naartoe is bemoeilijkt door een zelfgemaakte kofferbodem of zoiets?
 

Tweemaalacht

Nieuw lid
Ik zal daar eens op zoek gaan. Er ligt wel wat rommel bij het reservewiel. Handschoenen, poetslapje, omderhoudboekje, ah tas en zo. Ik heb ook een rammel rechts achterin. Maar eens op zoek gaan naar de oorzaak.
 
Bovenaan Onderaan