betrouwbaarheid 1.4/1.5 t.o.v. kilometerstand

Skodabroeders,

We hopen binnen afzienbare tijd toch te gaan kijken voor een Kodiaq-occasion. Nu kom je allerlei uitvoeringen en prijzen tegen. Wat dan eigenlijk de voornaamste vraag is, hoe zit het met de betrouwbaarheid van de 1.4 en 1.5 TSI motoren? Zelf ben ik geneigd om te kijken naar een wat ouder exemplaar (soms met 125PK 1.4) met minder kilometers, want een nieuwere (vaak wel luxer) heeft dan toch meer gelopen, soms >150.000 km. Dat vind ik voor een benzine (in een relatief zware auto) wat gortig.

Hoe zien jullie dit? Ervaringen, tips etc. zijn welkom, net als aandachtspunten rondom de 1.4/1.5 TSI motoren.

Dank alvast!
 

Smeeuwis

Donateur
Er zijn meerdere posts te vinden op dit forum over de 1.4 TSI die in verschillende modellen geleverd werd. Maak vooral gebruik van de zoekfunctie.

Kort samengevat zijn de eerste types (motorcode EA111) doorgaans wat minder betrouwbaar dan de latere (motorcode EA211). Grootste verschil was een distributieketting (ouder) vs. distributieriem (nieuwer). De latere 1.4 en opvolger 1.5 staan voornamelijk bekend als betrouwbare motoren. De 1.5 heeft in sommige gevallen cilinderuitschakeling en die wil bij de vroegere types nog wel eens wat issues kennen, maar volgens mij vooral elektronisch. Ik weet niet in detail welke types er in de Kodiaq zijn geleverd sinds 2015 maar er zijn ongetwijfeld meer forumleden die dat kunnen aanvullen.

Als het een motorcode EA211 is zou ik een 1.4 Kodiaq sowieso niet laten staan denk ik, mits de onderhoudshistorie bekend is en er goede garantie wordt gegeven. Maar dat geldt eigenlijk altijd wel. Voornaamste vraag bij een motor met distributieriem is of die riem op tijd vervangen is. Is dat (nog) niet gebeurd en komt het interval er aan dan is dat een mooie onderhandeling voor aflevering.
 

Tees

Donateur
De 1.4 in de Kodiaq is altijd een EA211, de EA111 is van voor de tijd van deze beer. De 1.5 is een doorontwikkeling van de 1.4 en is officieel een EA211 Evo. Beiden hebben hetzelfde vermogen en koppel, en volgens mij zijn het beide prima motoren met weinig gekende problemen.

Wat ik alleen nog steeds niet begrijp is waarom ze bij gelijk vermogen en koppel toch het nodig hebben gevonden een iets grotere motorinhoud te maken. Zal vast een reden hebben, maar die heb ik nog niet gelezen.
 

hemi24

Forumguru
@Tees : beide motoren hebben zelfde boring, maar de 1.5 heeft een langere slag.

1.5 is bij veel landen een bovengrens voor een belastingtarief voor voertuigen, daarom vindt je deze inhoud terug bij vrijwel elk merk.
 

Arjan1985

Senior Member
Persoonlijk heb ik vaak liever wat meer kilometers tov van het bouwjaar voor een occasion. Heb zelf de 1.5 Octavia 3 2018 met 235000 gekocht. Gemiddeld had deze 45000 per jaar gereden terug gevonden in de onderhoud historie.
Als er minder dan een ton op zou staan dan zou het kunnen dat er veelal korte stukjes mee gereden zijn.
Heerlijke motor verder. Tot nog toe geen problemen. Distributie riem zou ik sowieso nakijken ook al is de km stand nog niet gehaald.
 
Bovenaan Onderaan