Fiat 500e California

JPs_OC2

Forumguru
Tijdje geleden aangekondigd en inmiddels een paar weken dagelijks in gebruik als vervoer naar de werkplek en weer naar huis.
Nr. 3 van ons volledig witte wagenpark.

Fiat 500e - Parkeerhaven-front_m.jpg
Een Fiat 500e California, bouwjaar 2014.

Fiat 500e - Achter BMW_m.jpg

Oorspronkelijk alleen van 2012 tot 2019 gebouwd voor de VS omdat Fiat Chrysler Automobiles (FCA) een volledig elektrische auto in het assortiment moest hebben om in California ( en later ook Oregon) auto’s te mogen verkopen.
Het model kostte FCA alleen maar geld in plaats van dat men er winst mee maakte en werd daarom niet op andere markten aangeboden.
Maar goed, veel Europeanen hadden wel zin in een elektrische 500 dus werden er naar hartenlust exemplaren naar de EU geïmporteerd.

Hoe komt ie dan bij ons terecht? In ’t kort > de woon-werkverkeer afstand was – voordat we verhuisden – nogal groot en werd afgelegd met een BMW 320i (F30). Prima auto voor de bijna 400 km die dagelijks verreden werden. Na de verhuizing werd de reisafstand krap 120 km op alleen maar B-wegen waar 80km/u gereden mag worden. De BMW kwam daar niet tot z’n recht en vrouwlief gaf aan iets anders te willen.

Het nodige denk-, overleg- en rekenwerk verder kwamen we uit op elektrisch rijden. Maar wat voor auto dan? Het ene na het andere merk, model, uitvoering werd afgeschoten….totdat de Fiat 500e in beeld kwam.
Dat is 'm! Nou nog de juiste vinden. Naast aanwezige documentatie en onderhoud hoefde ik eigenlijk niet eens naar de kleuren te vragen. Tijdens het zoeken meerdere carrosseriekleuren en interieur uitvoeringen laten zien maar het kwam steevast op hetzelfde neer ..... het zou en moest de combinatie wit/wit worden. :jaja:
Ik: “Zeker weten?”
Zij: "Ja!"
Vervolgens met een ;): “We vinden het allebei mooi enne...….jij verzorgd de auto’s dus….”
Ik: "En bedankt……"

Er staat nu dus Fiat 500e in Bianco Perla met een Steam interieur voor de deur.
Nou kon er bij aflevering voor een poetsbeurt (exterieur en interieur) gekozen worden maar dat heb ik laten schieten.
Helaas zijn de ervaringen met die aangeboden “poetsbeurten” dusdanig dat ik het veel liever zelf doe.
Naast een grondige inventarisatie weet ik dan dat alles naar mijn wensen en daadwerkelijk goed gedaan is.

Dat gezegd hebbende > er was genoeg te doen! De auto was alles behalve vies maar wit is nou eenmaal besmettelijk.
Onderstaand een paar foto's van voor en na.

Fiat 500e - Stuur_m.jpg

Fiat 500e -Links_ voor-na_m.jpg

Fiat 500e - Links_ voor-halverwege-na_m.jpg

Fiat 500e - Hendel stoel_m.jpg

Het interieur is nu helemaal tip top in orde. De buitenkant komt ergens in de komende periode aan de beurt. Dan ook meteen een paar goede foto's van de buitenkant maken :cool:
 
Laatst bewerkt:

JPs_OC2

Forumguru
Hoe zit het met zaken als verlichting en de radio met een auto uit de VS?
Qua verlichting > een mistachterlicht zit er niet op (niet verplicht in de VS) dus dat moet ingebouwd en aangesloten worden.
Verdere aanpassingen zijn voor deze auto niet nodig.

De radio is een ander verhaal. Deze kan niet alle even/oneven frequenties ontvangen. Dus sommige stations zijn te ontvangen, andere weer niet. Verder is ie voorzien van een Sirius ontvanger (Satelliet radio) maar dat werkt alleen in de VS en heb je hier dus ook niets aan.
Je kunt in de software van de radio een proxy alignment doen door bepaalde waardes aan te passen maar dan zit je nog steeds met een simpele radio met bar weinig mogelijkheden.

Die heb ik dus vervangen door een android exemplaar van Xtrons. Helemaal vergeten de foto's ervan te plaatsen....:pardon:
Zie onderstaand :)

Fiat 500e - Xtrons ingebouwd_m.jpg
Hoe is de toestand van accu na zoveel jaar gebruik nog?
Volgens dit (FIAT 500 (2007) - Wikipedia) zou 'ie 160km op een acculading moeten kunnen rijden? Lukt dat nog steeds?

Na iets meer dan 52.000 kilometer in 9 jaar en 9 maanden heeft de accu een fractie meer dan 10% van de capaciteit ingeboet. In plaats van 24 kW zit ie nu op ruim 21 kW.
Gemiddeld verbruik is zo'n 50% acculading op 60 kilometer. Voor het woon- werkverkeer perfect. Thuis aan de lader en op het werk aan de lader tot zo'n 80% procent opladen en gaan. :cool:

Één keer opgeladen tot 100% en toen werd een bereik van 148 km aangegeven. Denk dat gezien het gemiddelde verbruik een reikwijdte van 120 km eerder een reële waarde is.
 

JPs_OC2

Forumguru
Thx @Skoda-Fabia - Rene

Ik heb stuur eerst met een microvezel doek en lauwwarm water afgenomen. Vervolgens met een sterke verdunning APC van Poorboy's World en een zachte borstel het kunstleer verder schoongemaakt. Als laatste nog een keer met een vochtige doek afgenomen.

Ga je je nieuwe aanwinst nog voorstellen op het forum?
 

JPs_OC2

Forumguru
Vanochtend het 'Bolletje' maar eens met de nodige schoonmaakmiddelen aan de buitenkant onder handen genomen. Was hard nodig na alle regen van de afgelopen tijd. Ook meteen een mooie gelegenheid de buitenkant nog eens aan een nadere inspectie te onderwerpen.
Moet zeggen, valt - net als bij de eerste bezichtiging - niet tegen. De lak is in goede staat. Hier en daar wel wat beschadigingen maar niets ernstigs. Binnenkort maar wat tijd vrijmaken voor een grondige poetsbeurt.

Vandaag in ieder geval wel alvast een paar details onder handen genomen.

2024-05-12 - Kofferbak - voor_na.jpg

2024-05-12 - Deuropening - voor_na.jpg

...en weer bling :cool:
20240512_115659_edit.jpg

Ook maar weer even meteen van de ideale omstandigheden gebruik gemaakt en gratis opgeladen :jaja:
20240512_120605_edit.jpg

Trouwens ook duidelijk merkbaar dat de accu's zich bij hogere temperaturen 'lekkerder' voelen.
Gemiddeld verbruik over een week woon- werkverkeer van 7.7 km/kWh en een bereik van 156km bij een voor 83% geladen accu.
20240511_Verbruik en bereik.jpg

Nog plannen? Zekers :D
Er zitten all-season banden onder en die bevallen niet. Eerste idee was om die door zomerbanden te vervangen en een zelfde set velgen te scoren en daar de winterbanden op te zetten.
Totdat ik liet zien wat er door de jaren heen allemaal nog meer aan velgendesigns door Fiat is aangeboden.
Had ik misschien beter niet kunnen doen....het eerste idee is dus verworpen en ik ben nu op zoek naar een set 16" velgen.

Verder?
Een armsteun. De armsteunen die standaard op de stoelen zitten zijn...eehh....teleurstellend. Ze zitten te laag en zijn niet erg stevig.
Als je er op steunt dan hoor je het kunststof kraken. Van de bestuurdersstoel is de onderste schaal verkleurd van wit naar bijna geel.
Gezocht naar mogelijkheden beide armsteunen te vervangen door een hogere en stevigere. Maar ja, dan wel graag ééntje die qua kleur(en) past in het interieur. Veel aftermarket oplossingen te vinden maar niets wat past..

Totdat ik op een Amerikaans forum een aantal posts tegenkwam waar een armsteun van de firma Wood Company te zien was. Volledig naar wens samen te stellen, goede kwaliteit en zo op de foto's te zien een OEM+ oplossing. Dat gaat 'm dus worden.
Het blijkt een Italiaans bedrijf te zijn en na wat heen en weer e-mailen heb ik 'm daar besteld. Ben benieuwd.
 
Bovenaan Onderaan