Koplampen verstellen van binnenuit

Goedendag,

Ik vroeg mij af, hoe kan ik mijn koplampen naar boven/beneden afstellen?
Ik weet van andere auto's heb je zo'n draaischijfje met 1234 erop om je lampen hoger of lager te zetten.
Maar in de Octavia kan ik die niet vinden? Alleen draaischijfje zit er voor de km teller verlichting (hoe noem je dat gedeelte waar al die tellers zitten) Ik weet niet of het uitmaakt, maar ik heb dus Xenon verlichting, geen idee of ''echte'' xenon, maar ik heb een Octavia 1 elegance uit 2004.
 

Captain Hook

Forumguru
Heb je al gecontroleerd (b.v. in je gebruiksaanwijzing van de auto) of jouw auto wel zo'n verstelknop heeft?
 
Heb je al gecontroleerd (b.v. in je gebruiksaanwijzing van de auto) of jouw auto wel zo'n verstelknop heeft?
Nee, ik behoor tot de generatie die geen instructieboekjes leest :tongue: Daarbij weet ik uberhaupt niet of ik de boekjes nog heb (denk het sowieso niet) ik heb de auto in 2020 tweedehands gekocht.
 
Dank je wel captain, maar ik begin nu te denken dat ik gek ben, ik ga direct even checken of dat knopje er écht zit.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Ooit wel eens gekeken wat er met de lichtbundel gebeurt als je start?
Gewoon eens kijken vanuit de luie zetel gezeten achter het stuur.
Er zijn auto's met brains die levelen zelf! Jawel, ongelofelijk maar waar.
Dat deed m'n Scala tenminste.

Sterkte en grtsss.....

p.s. 1 O ja, instructieboekjes zijn heel mss wel op een of andere ongure site te vinden?
Misschien wel op www.skoda.nl/service/garanties/instructieboekjes ??????
p.s. 2 Mijn auto met buitenlandse gebruikservaring werd wél met een NL boekje geleverd.
 

Captain Hook

Forumguru
@Verplicht Heb je nou daadwerkelijk die genoemde bladzijde gelezen?
Moet ik het nou echt helemaal voorzeggen? :D

De xenon-koplampen passen zich bij het
inschakelen van het contact en tijdens het
rijden automatisch aan aan de belading en
de staat van de auto (bijv. accelereren,
remmen)

Dus... dat betekent dat... :lezen:
 
Net gekeken, bij mij zit dat knopje er écht niet. Misschien zijn ze het toendertijd vergeten erin te zetten ofzo. XD Edit, ik ben stupid, niet goed gelezen.
 
@Verplicht Heb je nou daadwerkelijk die genoemde bladzijde gelezen?
.....
Sorry.. Niet dus, ik snap het nu, automatische lampen, wist niet dat ze dat in 2004 ook al hadden haha. Maar ze staan dus altijd naar beneden gericht voor mijn gevoel, beter natuurlijk met tegenliggers, maar op polderwegen moet ik dan vaak grootlicht voeren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Lijkt me dat een 2004 O1 wel in hoogte verstelbare koplampen heeft. Maar ik denk eerder dat de variant met Xenon zelfregelende hoogteverstelling heeft, volgens mij zat dat al in de O1.

Edit: sorry, dat stond er ondertussen al.
 

Canon-Eye

Forumguru
Sorry.. Niet dus, ik snap het nu, automatische lampen, wist niet dat ze dat in 2004 ook al hadden haha. Maar ze staan dus altijd naar beneden gericht voor mijn gevoel, beter natuurlijk met tegenliggers, maar op polderwegen moet ik dan vaak grootlicht voeren.
Waarschijnlijk staat de basisinstelling wat aan de lage kant. Die is bij te regelen - bovenop elke koplamp zitte twee stelschroeven (vaak witte kunststof inbusboutjes, maar pin me dáár niet op vast). Eén daarvan verstelt de horizontale richting, met de andere kun je de hoogte bijregelen.
Vuistregel voor personenauto's: dimbundel op 5 meter vóór de auto ca. 15 cm lager dan vlak voor de auto, dat komt overeen met 3% daling. Tijdenshet bijstellen even de lamp afdekken waarmee je niet bezig bent maakt het makkelijker te zien.
 
Bovenaan Onderaan