Krakende remmen Enyaq

Forum leden, ik heb nu een half jaar een Enyaq en loop tegen een aantal problemen aan waar mijn dealer geen oplossing voor heeft. Ik vraag me af of er andere Enyaq rijders zijn die dit probleem ook ondervinden. Het betreft het kraken van de remmen bij afremmen naar stilstand bij lage snelheden. Als ik langzaam rij en stop tot stilstand dan hoor je op het moment dat je stilstaat een krakend geluid. Ook als je daarna weer rustig wegrijdt hoor je dezelfde kraak. Ik kan niet beoordelen of het de ophanging of de remmen zijn. De dealer heeft een en ander nagekeken en zegt er het volgende over:
Ze hebben het zelf ook geconstateerd. Het komt doordat remmen voornamelijk gebeurt door middel van het regenereren van energie via de elektromotor. Hierdoor worden de remmen minder gebruikt en komt er een ‘laagje’ op de remschijf die dit veroorzaakt.
Ik vind dit nogal een vreemde uitleg. Hoe kijken jullie hier tegenaan en zijn er andere Enyaq rijders die hier ook last van hebben?
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
De remmen van een EV worden zo weinig gebruikt dat ze (veel?) meer roesten dan die van ICE auto's, maar of dat hier het probleem is?
Je kunt, als je bij de Eniaq de regeneratie op nul kan zetten, een aantal keren zonder regeneratie remmen om te horen of het dan minder wordt, of zelfs helemaal weg is.
Ik rem zelf af en toe de schijven van mijn Ioniq 5 schoon door de regeneratie op nul te zetten, en bij langzaam rijden de voetrem wat te laten 'slepen'. Een paar keer een meter of 100 zo rijden. en ze glimmen weer. Of 'ouderwets' een ritje maken zonder regeneratie.
Lichte oppervlakteroest/vliegroest is het probleem niet, en zul je ook niet horen.
 

leon-cupra

Forumguru
even een paar keer stevig remmen zou dat laagje eraf moeten krijgen en zou het niet meer mogen kraken. Is geen onlogische verklaring van jouw dealer maar als dat blijft aanhouden zal het toch wel iets anders zijn.

Moet zeggen met mijn EV (model Y) rem ik zeer zelden maar van een roestlaagje of kraken nooit last van gehad.
 
Regeneratie uiteraard al uitgezet en een een paar keer flink hard geremd. Helaas zonder resultaat.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Niet hard remmen, dat helpt niet om de roest eraf te slijten, enige tijd zachtjes remmen wel.
Waarschijnlijk heb jij dan een ander probleem.
 
Enige wanneer ik gekraak hoor is als ik stil sta en de rem harder in trap en weer los laat en weer opnieuw en dat komt achter van de trommels vandaan niet voor. Voor heb ik nergens last van.
 

Japanese Power

Donateur
De kraak die jij noemt heb ik wel als ik ‘s morgens bij de eerste rit de auto de afrit afrol. Dan kraakt hij behoorlijk maar als hij daar eenmaal doorheen is heb ik nergens meer last van.
 

JJ te G

Donateur
In eerste instantie zou ik aan roestvorming in de trommels achter denken.
(Bij vochtig weer in combinatie met het gebruik van autohold had ik er last van dat de achterremmen soms zelfs vast stonden. Met een “knal” komen ze dan los bij het wegrijden. Zonder autohold is het veel beter.)
Roest rem ik weg door, zo nu en dan, de auto tijdens het rijden in neutraal te zetten en dan wat slepend te remmen.
Met mijn eerdere auto’s nooit last van gehad maar nu rem ik zo weinig dat er kans is op roest. Jammer van de extra slijtage die hierdoor nu toch optreedt.
 

hemi24

Forumguru
Ander type sokken aantrekken wil ook helpen…

Maar even zonder gekheid, kan het zijn dat de auto op een hellend oppervlak staat als je het gekraak hoort?
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Zelfs onze oude Roomster had dat wel eens.
Zeker als 'ie op de ouderwetse handrem stond, in de winter of bij vochtig en/of strooizout weer, dan ff een klein hikje/gekraak/knars, als je 's-ochtends de eerste meters wegreed. In z'n achteruit, vanaf onze oprit.

Maar ook nu, de moderne Kluger Kuga PHEV, met al z'n elektronische tierlantijnen en elektrisch bediende handrem, heeft dat wel eens. Ff dat knars/kraakje als blijkbaar de blokken net een fractie te lang nog 'kleven' op de schijven, als je 's-ochtends wegrijdt.
 
Bovenaan Onderaan