Motormanagement roetfilter

Subhs

Nieuw lid
Hoi forum.

Heb een probleem met superb.
Motormanagement lampje gaat aan en uit.
Roetfilter melding bij uitlezen. Deze is schoon gemaakt. Binnen no time weer melding. Roetfilter Meeting (nieuwe methode) te hoog. Sensoren zijn al vervangen. Blijkbaar loopt filter snel vol. Schijnt een probleem te zijn met tdi 2016 motoren.
Nieuw roetfilter plaatsen kan maar als er onderliggende probleem is dan hoge kosten voor kort termijn oplossing. Probleem hier bekend en weet iemand oorzaak. Oplossing ?
 

Subhs

Nieuw lid
Olie verbruik is er wel maar niet bovensporig naar mijn idee

Geen idee of verstuivers lekken
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Ten eerste: weet je de foutcode zelf, ipv de beschrijving? Dat helpt namelijk erg om te bedenken wat t kan zijn.
Ten tweede: ik heb niet t idee dat deze motoren en masse problemen met t roetfilter hebben. Er is wel wat anders veranderd dit jaar, namelijk dat de werking van t roetfilter ook daadwerkelijk gecontroleerd wordt bij de APK. Dan kan t zomaar lijken dat de roetfilters er massaal mee ophouden, maar dat is natuurlijk een cumulatief effect: alle roetfilters die er in de afgelopen 7 jaar mee opgehouden zijn, worden nu opeens zichtbaar. Pas volgend jaar kunnen er conclusie getrokken worden over welke autos meer dan gemiddeld problemen hebben met t roetfilter.
Ten derde: als je niet door de deeltjestellertest komt is de grootste kans dat je roetfilter echt defect is. Zeker als de sensoren al vervangen zijn, dan mag je verwachten dat wat ze aangeven correct is.
 

Subhs

Nieuw lid
Nee weet fout code niet maar garage geeft aan dat het fout code is van roetfilter neem aanndat dit klopt.
Maar zoals geschreven is niet alleen dat nu plots de met nieuwe manier van meten er een probleem ontstaat.
Er is een foutmelding. Filter is al een keer schoongemaakt en dus zou je mogen aannemen dat waarschuwing motormanagement niet terug komt. Waarschuwing gaat soms ook weer uit en kont dan later weer terug. Als het alleen te hoge Roetmeeting zou zijn ga ik er van uit dat lampje niet steeds aan en uit gaat. Ook na schoonmaak van filter was probleem weer snel terug. Garage is er niet van overtuigd dat het alleen roetfilter is gezien probleem verloop. Willen niet direct vervangen zonder zeker te zijn om te voorkomen dat nieuwe roetfilter ook weer gelijk vol loopt en dan weer terug bij af zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Ik geloof best dat er een foutcode is die met het roetfilter te maken heeft. Punt is dat er misschien wel tientallen foutcodes zijn die met het roetfilter te maken kunnen hebben, maar afhankelijk van welke foutcode het precies is, kan de oorzaak heel anders zijn. Zonder die informatie is t voor ons ook volledig gokken.
 

hemi24

Forumguru
Ik vraag me af wat de garage gedaan heeft met het “reinigen” van het roetfilter?

In principe is de meting van de auto op basis van een verschildruk vóór en na het filter, dus ik vraag me af wat ervoor zorgt dat de melding zo snel weer terug komt, daarom ook mijn verdenking richting lekkende verstuiver(s) of olieverlies…
 

Paul 57

Nieuw lid
Hoi forum.

Heb een probleem met superb.
Motormanagement lampje gaat aan en uit.
Roetfilter melding bij uitlezen. Deze is schoon gemaakt..........

Misschien voor de benzine rijders, bij mij ging ook het motor management lampje branden. Bij mijn vorige auto en nu ook bij de Octavia 14 TSI. Na vwervangen van de lambda sonde was hij weg maar na maanden weer terug, Wat blijkt dat veel mensen hier last van hebben en je er onder het rijden niets van merkt. De reden bij mij al 2 keer bij verschillende auto's de E10 benzine ging lampje aan omdat hier een tovoeging inzit die een soort verglazing veroorzaakt zodat de sonde verkeerde waardes kan lezen. Klinkt misschien raar maar bij de APK keiuring was de uitstoot goed. Dus ik leer ermee leven scheeld veel geld
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan