JP's BMW 325i xDrive Touring - Edition Sport - M pakket

JPs_OC2

Forumguru
Onderstaand een toelichting hoe we tot deze BMW zijn gekomen. Veel leesplezier.
Geen interesse in het nodige leeswerk? Gewoon naar beneden scrollen en bij de volgende post beginnen. Of die erna... ;)


Bij sommigen bekend, bij anderen weer niet > In het verleden hebben we een aantal BMW’s gehad voordat we Simply Clever werden en 7 jaar geleden een O2 kochten. Vier jaar van genoten en toen overgestapt naar een O3.
Volledig tevreden rondrijdend in de O’s bleef ergens op de achtergrond toch het verlangen kriebelen om weer een BMW te hebben. Maar ja, ff praktisch redenerend > alles werkt prima, is betrouwbaar dus waarom zou je?

Ondertussen waren we van woonplaats veranderd en hadden onszelf een MX-5 cadeau gedaan…..dat bleek achteraf de druppel geweest te zijn die het verlangen naar een BMW net over het randje tilde.
Niks mis met voorwielaandrijvers maar achterwielaandrijving vinden we toch wel ff een heel stukkie lekkerder sturen. De MX-5 zorgde ervoor dat die voorkeur voor aandrijfconcept weer duidelijk naar voren kwam.

Oké. Wat zou je dan willen hebben?
3-serie Touring, E91 (of F31), 6 cilinder, automaat, achterwiel of xDrive, sportstoelen, stoelverwarming, en – heel belangrijk – volledige onderhoudshistorie.
Kleur? Geen zwart. Bij een lichte carrosserie kleur een donker interieur en bij een donker buitenkleur een licht interieur. Niet rokers auto en het interieur moet niet afgekloven/verbruikt/ versleten zijn.

Was al een tijdje aan het rondkijken maar toen afgesproken actiever te gaan zoeken naar mogelijke kandidaten.
Op een bepaald moment de geschikte kandidaat gevonden, maar de verkoper ( een zichzelf bewierokend BMW specialist ) bleek op details een totaal andere kijk op originaliteit te hebben dus die auto hebben we laten staan.

En toen? Totaal niet gepland en/of verwacht vond mijn vrouw haar droombaan in een ander deel van het land en dat betekende….weer verhuizen.
Lease auto inleveren en voor de periode dat we nog niet verhuisd waren een auto vinden waarmee ze dagelijks comfortabel 200 kilometer heen en 200 kilometer terug kon rijden.
Meerdere merken en modellen bezichtigd en gereden maar geen geschikte kandidaat gevonden totdat we …. je raad het al… een BMW vonden en kochten.
Zie (bmw-320i-efficientdynamics-edition-high-executive)

Alles komt in een stroomversnelling, huis zoeken, opruimen, inpakken, verhuizen, verbouwen, renoveren, etc, etc, en om tijdens zo’n drukke (duurdere) periode de praktische O3 te verruilen voor een minder praktische BMW 3-serie leek ons niet handig.
De zoektocht vervolgens (teleurgesteld) weer op een laag pitje gezet.

Maar ja, de BMW waar vrouwlief dagelijks in rondreed was eigenlijk een soort van sadistische oefening in zelfbeheersing. Waar het zich eerst alleen beperkte tot kijken op afstand was het nu onder handbereik maar de auto stond het grootste deel van de tijd niet voor deur. Goed, in het weekend kon ik er wel mee rijden maar dat schoot er vaak bij in omdat er meer dan genoeg te doen was in en om het huis mbt de aanstaande verhuizing.
De weken vorderden, er werd een huis gevonden en gekocht, inboedel opgeslagen, we verhuisden naar de nieuwe woonplaats en begonnen met renoveren/verbouwen/verduurzamen. De zelfbeheersing lukte steeds beter en het lage pitje van de zoektocht werd een waakvlammetje.

Met de aanschaf van zonnepanelen ontstond het idee om voor woon- werkverkeer elektrisch te gaan rijden. De mogelijkheden verkend, het idee weer laten varen om het vervolgens een paar weken later weer op te pakken.
Aanleiding hiervoor was dat vrouwlief aangaf dat ze haar BMW niet tot z’n recht vond komen op het dagelijkse woon- werkverkeer traject van voornamelijk alleen maar rechtdoor 80 km/u B-wegen. De resultaten van de eerdere zoektocht er weer bij gepakt, verder gezocht en uiteindelijk een geschikte kandidaat gevonden. Tijdens het zoeken naar de EV gebeurde natuurlijk het onvermijdelijke, kijken of er nog ergens een geschikte 3-serie Touring staat.

Bingo! Een volledig aangeklede 325i xDrive Touring in Alpin Weiss III.
Wel met een hogere kilometerstand maar zo op de foto’s te zien goed verzorgd en met een zeer netjes interieur. En, wat mij ‘triggerde’ was een map die in de kofferbak lag. In advertentie stond wel een foto van de opengeslagen map maar verder niets over de inhoud.
Ik had die map eerder gezien. Inhoud? Volledige documentatie over al het onderhoud wat er in de loop der jaren aan de auto is gedaan.
Maar goed, we zijn niet op zoek dus….zelfbeheersinnnngggggg….

Allemaal leuk die zelfbeheersing maar op de achtergrond bleef de auto en die map rond stuiteren. Tot op het moment dat ik tijdens het klussen ineens een brainwave kreeg over waar ik de combinatie had gezien.
(Gelukkig had ik gehoorbescherming op zodat ie tenminste binnen de schedel bleef en niet meteen vervloog … )
Opgezocht en ja hoor, gevonden. Het is dezelfde auto. Penibel onderhouden en verzorgd door de vorige eigenaar. Dan maak ik me de ruim 241.000 km veel minder zorgen.
Goed, het is geen nieuwe auto en er kan altijd wat aan mankeren maar met een dergelijk bijgehouden historie vind je ze niet vaak.
Alle opties (en nog een heleboel meer) die we willen zitten er op en in.
Maar goed, ik verval in herhaling, we zijn niet op zoek dus….zelfbeheersinnnngggggg….

Totdat m’n ega zei: “we zullen wel gek zijn als we niet gaan kijken…”
Met andere woorden, weg zelfbeheersing.

De conclusie? Kan er eigenlijk maar ééntje zijn. De auto staat voor de deur.
 

JPs_OC2

Forumguru
Onderstaand een paar gegevens

BMW 325i xDrive Touring - Edition Sport
BJ : September 2010
Motor : N53B30 – 3.0 ltr – 218pk
Kleur : Alpinweiss III
Interieur : Leer -Dakota zwart met blauwe contrastnaden

Uitrusting
1CA Selektion Cop-relevanter Fahrzeuge / Selectie van COP-relevante voertuigen
1CB Co2-umfang / Co2-apparatuur
1CD Brake Energy Regenration / Regeneratie van remenergie

203 Allradsystem / 4-wielaandrijving
205 Automatic Getriebe / Automatische transmissie
216 Servotronic / Hydro stuur-servotronic
230 EU Spezifische Zusatzumfänge /EU specifiek extra pakket
249 Multifunktion für Lenkrad / Multifunctioneel stuur
258 Bereifung mit notlaufeigenschaften / Banden met runflat eigenschappen
2MF M Leichtmetall Räder Sternspeiche 193 mit Mischbereifung /
BMW lichtmetalen velg, sterspaak styling 193M, voor 8Jx18 met 225/40 R18, achter 8,5Jx18 met 255/35 R18

302 Alarmanlage / Alarmsysteem
320 Modellschriftzug Entfall / Verwijderd, modelbelettering
321 Exterieurumfänge in Wagenfarbe / Exterieuronderdelen invoertuigkleur
322 Komfortzugang / Comforttoegang
3AA Dachreling Schwarz / Dakreling zwart

402 Panorama Glasdach / Glazen panoramadak
423 Fussmatten in Velours / Vloermatten Velours
428 Warndreieck / Gevarendriehoek en EHBO-doos
430 Innen- und Aussenspiegelpaket / Binnen- en buitenspiegel met dipfunctie
431 Innenspiegel, automatisch Abblendend / Binnenspiegel met automatischedipfuntie
459 Sitzverstellung, Elektr. mit Memory / Stoelverstelling, elektrisch, met geheugen
464 Skisack / Skitas
481 Sportsitze für Fahrer/beifahrer / Sportstoelen
493 Ablagenpaket / Opbergvakpakket
494 Sitzheizung für Fahrer/beifahrer / Stoelverwarming bestuurder/passagier
4AB Edelholzausfürung Nussbaum Wurzel / Fijn houtwerk wortelnotenhout
4AE Armauflage Vorne Verschiebbar / Armleuning voorzijde,uitschuifbaar

502 Scheinwerfer-waschanlage / Koplampreinigingssyteem
508 Park Distance Control (pdc) / Park Distance Control (PDC)
520 Nebelscheinwerfer / Mistlampen
521 Regensensor / Regen sensor
522 Xenon-licht / Xenon licht
524 Adaptives Kurvenlicht / Adaptieve koplampen
534 Klimaautomatik / Automatische airconditioning
544 Geschwindigkeitsregel. mit Bremsfunktion / Cruisecontrol met remfunctie
548 Kilometertacho /Kilometer snelheidsmeter
563 Lichtpaket / Licht pakket
5AC Fernlichtassistent / Grootlicht assistent
5DC Fondkopfstützen Klappbar / Hoofdsteunen achterbank, neerklapbaar

609 Navigationssystem Professional / Navigatiesysteem Professioneel
612 BMW Assist / BMW Assist
614 Internet Vorbereitung / Internet voorbereiding
615 Erweiterte BMW Online Information / Uitgebreide BMW online informatie
616 BMW Online / BMW Online
620 Spracheingabesystem / Stembediening
633 Handy Vorbereitung Business/bluetooth / Voorbereiding, mobiele telefoon, zakelijk
654 DAB Tuner / DAB Tuner
676 HiFi Lautsprechersystem / HiFi luidsprekersysteem
698 Area-code 2 / Netnummer 2 voor dvd
6AA BMW Teleservices / BMW Teleservices
6AB Steuerung Teleservices / Controle, telediensten
6FL USB-audio-schnitstelle / USB/Audio-interface
6NF Music-schnitstelle für Smartphone / Muziekinterface voor smartphone
6VC Steuerung Combox / Controle Combox

710 M Lederlenkrad / M Lederen stuur
715 M Aerodynamikpaket / M Aerodynamicapakket
760 Individual Hochglanz Shadow Line / Individual hoogglans Schadow Line
761 Individual Sonnenschutzverglasung / Individual zonweringsbeglazing
775 Individual Dachhimmel Anthrazit / Hemelbekleding antraciet
7HE Connectivity Paket / Connectiviteitspakket
7MF Edition Sport / Sport Editie
7R7 Innovationspaket / Innovatiepakket
7RS Comfort Paket / Comfort Pakket
7PS Navigationssystem Professional mit Integrierter Handyvorbereitung Bluetooth / Navi Professional/m.-ph.prep. Bluetooth

801 Deutschland ausfuehrung / Nationale versie Duitsland
851 Sprachversion Deutsch / Taalversie Duits
863 Service Kontakt-flyer Europa / Dealerlijst Europa
868 Sprachversion Niederländisch / Taalversie Nederlands
879 Deutsch / Bordliteratur / Boordliteratuur Duits
8SC Länderspez. Teleservicefreischaltung / Toegang tot telematica - Landspecifiek
8SP COP Steuerung
8TL Tagfahrlicht Front und Heck Aktiv / Dagrijverlicht voor en achter
8TN Tagfahrlicht über Lichtmenu Einstellbar / Dagrijverlichting instelbaar via Lichtmenu

Edit: info over uitvoering toegevoegd
 
Laatst bewerkt:

JPs_OC2

Forumguru
….en dan eindelijk….een paar foto’s. De afgelopen dagen lekker een paar keer aan het ’karren’ geweest dus schoon van buiten is ie niet meer. ;)
Het tot in de puntjes schoonmaken gaat gebeuren zodra ik er wat meer tijd voor vrij kan maken.

20240313_1_FL-Sk.jpg

20240313_2_SL-Sk.jpg

20240313_5_RR-Sk.jpg

20240313_9_DS-Sk.jpg 20240313_10_RS-Sk.jpg 20240313_11_SR-Sk.jpg

20240313_13_B-Sk.jpg
 
Laatst bewerkt:

JPs_OC2

Forumguru
Koud staat de auto een week voor de deur en daar komen de eerste accessoires al weer binnen. :yeehaa:
Geen wereldschokkende aanpassingen hoor. Nope. Puur praktische aanvullingen.

- Twee sets BMW all weather vloermatten.
Niet als compleet set leverbaar maar alleen per paar voor de voorzijde en achterzijde dus dan maar zo samengesteld.
- Originele BMW rubber kofferbakmat.
- Lakstift – Alpin Weiss III (300)
- Originele schroevendraaier (voor in het gereedschap set.
Had ‘m in handen toen ik in de kofferbak aan het rondkoeleloeren was. Legde ‘m op de grond. Tikte ‘m met m’n voet aan waarop die
begon te rollen. :banghead:Rolde de afrit af, zo de straat op. Voordat ik een stap kon doen kwam er busje met grote aanhanger erachter
voorbij rijden….krak…:nono:


Een telefoonhouder is nog onderweg. Gebruikte altijd telefoonconsole’s van Kuda maar heb nu voor iets anders gekozen. In de F30 hadden we een exemplaar van Exactfit zitten en dat beviel zo goed dat er nu ook eentje voor deze BMW komt.

20240315_Lakstift-schroevendraaier.jpg

20240315_All Weather Mats.jpg

20240315_Kofferbakmat.jpg
 

Tees

Donateur
Vind ik dan wel weer getuigen van je sterke oog voor detail, dat je die schroevendraaier ook vervangt voor een originele. Zo heb ik voor de O2 de originele gevarendriehoek gekocht, want die paste zo mooi in het daarvoor bedoelde houdertje in de zijvakken van de bagageruimte :jaja:.
 

SteGo

Donateur
Ik heb normaalgesproken niks met BMW, maar dit is een mooi verhaal met mooie plaatjes! Heel veel plezier gewenst met deze auto! :thumbsup:
 

JPs_OC2

Forumguru
Inmiddels alweer zo’n 3500 km verder.
“En? Iedere km een onverdeeld genoegen?”
Bijna.

In de tweede week nadat we de auto hadden opgehaald gebruikte mijn wederhelft deze omdat haar Fiat er nog niet was.
Niks aan de hand totdat ze belde en vertelde dat ie niet lekker liep. De motor bokte licht bij stationair en bij hogere toerentallen was het bokken weg. Zonder verdere problemen naar huis gereden maar helemaal lekker voelde dat niet.

Toch de injectoren? Een bekend euvel bij deze BMW motoren en niet echt goedkoop (op het moment schommelt de prijs rond € 400,- per stuk) om te vervangen. En als er één gaat, dan gaan de anderen vaak ook dus is het raadzaam ze meteen alle zes te vervangen.
Alle injectoren waren voor aflevering getest en twee waren vervangen. Toen meteen gevraagd waarom dan toch niet meteen alle zes vervangen. Tsja, de resterende vier haalde alle waarden dus was het niet nodig.
Maar ja, nu was er dan hoogstwaarschijnlijk toch weer ééntje aan de beurt. Gebeld en meteen de volgende dag kon ik terug om de auto na te laten kijken. Auto uitgelezen en inderdaad, een injector. Nieuwe er in en lekker verder rijden.

Paar dagen later….!!##*!! :mad:G.v.d…etc. Rustig accelereren, niks aan de hand. Sterkere acceleratie, motor houdt in en lijkt slagen te missen.
Was op z’n zachtst gezegd niet blij. Koop je een BMW bij een BMW specialist en dan dit.
Weer gebeld, kon snel langskomen maar dit keer de auto laten staan zodat er bij een koude motor gecheckt kon worden. Dus met een leenauto weer naar huis.

De dag erop gebeld en dit keer lagen twee injectoren dwars. Ook deze vervolgens vervangen door twee nieuwe. Nog gevraagd of het misschien handig was geweest de laatste injector ook meteen te vervangen maar die haalde nog alle voorgeschreven waardes dus dat was (nog) niet nodig.
Aangegeven dat ik blij was dat alles opgelost werd maar of het niet handiger/goedkoper was geweest om alles op voorhand vervangen te hebben. “Achteraf gezien misschien wel, maar gezien de testresultaten verwachtten we dit niet”.
Tot zover een paar opstartperikelen.

En toen? Vrouwlief kent me gelukkig langer dan vandaag en wist precies wat er nodig was om het vertrouwen in de auto weer op peil te brengen. :jaja: “Lief, we gaan shoppen in Duitsland. Kan je de BMW ff lekker uitlaten op de Autobahn.”
Zo gezegd, zo gedaan. Wat een auto :love: Als een speer en zonder een krimp te geven heerlijk laag vliegen en vervolgens rustig cruisen bij 130km/u. Voor een stoplicht staan en dan de motor heerlijk rustig bij 650 tpm voor zich uit horen ‘murmelen’. :cool:
In één dag er bijna een volledige tank doorheen gejaagd en daarbij genoten. :tegek:

Verder? De ruitenwissers vervangen. Die streepten lichtjes dus meteen verruild voor de welbekende Bosch AeroTwins.

De telefoonhouder van Exactfit geplaatst. Bevalt prima.
BMW - Exactfit (Rennline)_M.jpg

Als laatste (voor nu dan :D) nog een paar dakdragers van Thule besteld.
Wat ik voorheen nog wel eens in de O3 kon schuiven, past niet altijd in deze Touring dus dat moet anders opgelost worden. ;)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan