Originele trekhaak achteraf monteren?

Willy_the_wolf

Nieuw lid
Hallo, Mijn naam is WIllem-Jan. Onlangs hebben wij onze superb ingeruild op een Enyaq Coupe uit 2023. rijdt heerlijk en stil ;)

Echter, nu zou ik nog graag een trekhaak er op gemonteerd hebben, voor de fietsendrager en evt. een keer een aanhanger voor iets op te halen of weg te brengen. Nu zijn er 3 keuzes:

1) Brink afneembare trekhaak ong 1320 euro ingebouwd
2) Origineel Skoda elektrische trekhaak 1794 euro ingebouwd
3) Originele elektrische skoda trekhaak van MP uit 2023, rond de 650 euro en mijn garage denkt 4 uurtjes nodig te hebben incl iemand die het dan inregelt.

Heeft er iemand voor de dezelfde keuze gestaan? enig advies? Klopt het dat een trekhaak 1x ingeregeld kan worden en dat dat dan lastiger wordt bij moneren op een andere auto? Liefst heb ik natuurlijk een originele haak, van MP, geinstalleerd door mijn garage en voor rond de 1000 euro klaar.
 

hemi24

Forumguru
Zit er bij de MP trekhaak ook een (herbruikbare) kabelboom (E-set) en past deze ook op jouw Enyaq?

Afneembaar is leuk, maar dan is altijd de vraag, waar laat je dat lompe ding?

Ik zou gaan voor óf een vaste haak, óf een originele wegklapbare.

Hou er rekening mee, dat de mogelijkheid bestaat dat je na een (grote) update (bij de dealer) de trekhaak weer moet laten inleren.
Volgens mij had @Japanese Power dit ook met een naderhand ingebouwde camera…
 

Antera

Donateur
Als eerste als de trekhaak door de dealer word ingebouwd word hier nagenoeg altijd een externe partij voor genomen en is de kans bij een update dat deze uitgecodeerd word altijd aanwezig. Ik geef daar wel een garantie op dat ik hem dan kosteloos weer activeer. Online updates hebben geen effect

2de hands trekhaak moet wel complet met kabelset en besturing zijn. Indien deze netjes en compleet is met alles stekkers enz er nog aan kan die op een andere auto zeker gecodeerd worden geen probleem

Dat is een dure aangelegenheid :-). Dat kan ik wel een heel stuk goedkoper doen. Origineel is naderhand nooit eigenlijk want komt dan altijd van bv brink of westfalia af bv.

Ik lever Brink en ECS trekhaakkabelsets die ook door dealers gemonteerd worden. Als het eenmaal gemonteerd is kan jij niet meer zien wat er geplaatst is :-)

Bij interesse contact me maar even via whatsapp of pb
 
Laatst bewerkt:
Als uw dealer een originele trekhaak monteert (dus geen brink of ecs of...) dan is er bij deze trekhaak een code die deze invoert en dan wordt dit doorgestuurd naar de fabriek. Uw pr nummer van uw voertuig wordt op dat moment gewijzigd. Moesten er daarna update's komen van bepaalde stuurdozen die aangepast zijn geweest voor de trekhaak dan komt dit altijd goed, omdat de pr nummer in het hele systeem is aangepast. De fabriek weet dat er nu wel een haak onder hangt.

Daarom is dit ook zo duur bij een dealer (en het uurtarief natuurlijk). Deze optie is juist hetzelfde als je de optie had aangevinkt bij het bestellen van een nieuw voertuig.
Eigenlijk is dit de enige correcte manier vind ik.

Anderzijds de kosten lopen dan wel hoog op en een goede aftermarket installateur zal uw haak wel opnieuw coderen moest dit nodig zijn na een update. De dag van vandaag is de kans natuurlijk wel groot dat er wel eens een update nodig is op uw wagen (voor een probleem op te lossen of als een terugroepactie).
 

leon-cupra

Forumguru
Ik zou toch voor de originele gaan. Elektrische inklapbaar , nooit geen vuile handen meer. Maar voor mij de voornaamste reden: als je achteraf software problemen hebt door de trekhaak of door iets anders (Enyaq is daar zeker niet vrij van) hoeft de dealer nooit een steen te werpen naar iemand anders. Genoeg gehoord en gezien, iets achteraf laten monteren , problemen met de wagen en de dealer wijst naar de achteraf inbouw door derden. Begin dan maar als eigenaar.
 

Slider

Forumguru
Eerste waar ik sinds dit jaar elke keer aan denk bij dergelijke berichten op het forum:
- Geeft je kenteken wel een trekgewicht bij de auto?

Je zal niet de eerste zijn waar "-" of "0Kg" staat en dan mag je er alleen een fietsendrager mee "trekken" en geen aanhanger.
Wellicht verstandig eerst zeker te weten of de trekhaak voor je doelen dan wel de moeite waard is alsnog.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Alexander68

Senior Member
Nou ik vindt 1800 euro of zeg 700 euro wel een behoorlijk verschil , en Antera doet het goedkoper. ...

Bijna 2000 euro voor een trekhaak is behoorlijk prijzig ..... waarvzit dan dat verschil in met anderen..... denk dat er ergens flink superwinst gemaakt wordt
 

Alexander68

Senior Member
Bij elektrisch kan ik me wat voorstellen maar bij een afneembare trekhaak op mijn kodiaq ben ik 1800 kwijt bij de dealer ...

.en bij andere partij max 800..... dat is wel 1000 euro verschil en een behoorlijk deel van een maandsalaris.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan