Polo 2011 rem en koppeling

SuperBeeb

Forumguru
Ik reed gisteren in de Polo van mn zoon. Polo 1.2 105 pk uit 2011, 226k km.
Hij klaagt al een tijdje over schakelen/koppelen.
Soms wil de 1e versnelling er niet goed in, en moet hij t een paar keer proberen, of auto zelfs uitzetten en weer starten. Schakelen zelf gaat goed, en t lijkt niet de koppeling zelf te zijn.
Ik had er weinig last van (kort stukje gereden), maar t viel me wel op dat de rem de eerste keer heel snel en bruusk reageerde, maar dat de slag van t pedaal steeds langer werd.
Omdat rem en koppeling volgens mij 1 hydraulisch circuit is, krijg ik t vermoeden dat er misschien iets mis is met een van de koppelingscylinders.
Auto heeft onlangs nog een beurt gehad, daar is niets opgemerkt.
Herkent iemand de symptomen en zou mijn vermoeden kunnen kloppen? Wat zou ik zelf nog eenvoudig kunnen checken? Ben geen echte techneut, dus ga niet zelf aan de slag.
Leeftijd en niveau remvloeistof lijkt me iig een goed startpunt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Is het alleen bij de eerste keer na starten, of ook als je daarna terug naar 1 moet tijdens de rit?
Hydraulische vloeistof zou zeker een eerste verdachte zijn. Ander ding dat bij me opkwam is of de afstelling van de versnellingskabels goed staat, als die niet lekker staat kan dat ook 1 of 2 versnellingen beïnvloeden.
 

hemi24

Forumguru
Als het alleen een bepaalde versnelling is, vrees ik dat de synchromeshringen versleten zijn.
Misschien goed om te beginnen met verse olie op de versnellingsbak, dan kun je gelijk zien of er gruis of stukjes in de olie zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

SuperBeeb

Forumguru
@Tees Ook tijdens t rijden, bij terugschakelen naar, of inschakelen van de 1.
@hemi Hij doet t niet elke keer, ook geen gekraak bij t schakelen.
Combinatie met remmen doet me iets hydraulisch vermoeden.
Bij een mechanisch probleem zou ik verwachten dat ie t elke keer doen.
Ik heb er maar een klein stukje in gereden, en toen viel me voor t verschil in remdruk op. Toen ik wegreed en daarna zachtjes moest remmen, was de rem erg 'direct'. Toen ik iets later weer moest remmen, moest ik veel harder trappen. En toen legde ik de link met t schakelprobleem.
Net of hij even tijd nodig heeft om druk op te bouwen, en dat dat niet lukt bij stop&go / stadsverkeer.
 

Tees

Donateur
Ik zou sowieso beginnen met de hydraulische vloeistof vervangen, dat is ook niet zo duur. Versnellingskabels afstellen is ook de kosten niet (heb t zelf gedaan in een kwartier tijd). Versnellingsbakolie wordt al wat duurder, en sychromesh nog een stuk duurder. Ik hou ervan om van goedkoop naar duur te werken ;)
 

SuperBeeb

Forumguru
Heb even navraag gedaan: vloeistof zou in januari nog door de VW-dealer zijn vervangen, en bij de beurten dit jaar hebben ze koppelen/schakelen getest, niets vastgesteld.
Maar wel vreemd dat de dealer de remvloeistofsticker niet heeft bijgewerkt.
Is niet mijn auto, maar van m'n ex, waar m'n zoon mee rijdt. Kan er zelf dus niets aan doen.
Bedankt voor de reacties!
 

SuperBeeb

Forumguru
Inmiddels is ie bij de dokter geweest: koppeling en koppelingscilinder vervangen. Vliegwiel was nog goed. Kostte rond de 800 euries. Kan weer 230k mee :D
 
Bovenaan Onderaan