Reisvergelijking tussen Karoq 4x4 en Octavia IIIfl RS combi

dirkie996

Forumguru
Net terug van 'n maand Pyreneeën ( Frankrijk, Andorra en Spanje) en zodoende de nodige ervaring opgedaan met onze Karoq.
Daar onze voorgaande wagen de Octavia RS met 230pk was, was ik wel benieuwd, wat de Karoq met z'n 40pk minder ( 190pk) zou doen in de bergen.
Ik kan jullie alvast verklappen dat de power meer dan voldoende is tijdens 't klimwerk en bij inhalen bergop. De RS was inderdaad feller, maar de Karoq doet 't op zo'n comfortabele manier, dat je de pk's niet mist.
Wat ik wel 'n stuk minder vind op de Karoq, zijn de remmen. De RS had sterkere remmen, met meer gevoel, vond ik. Niet dat ik remkracht tekort kom, maar ik bouw nu toch de nodige reserves in.
Qua wegligging in de bergen, heb ik gelukkig DCC, zodat de instelling "Sport" ook wel degelijk iets doet, en de Karoq platter houdt in haarspeldbochten en dergelijke. Dat daarbij de versnellingsbak ook in sportstand, vinnig en alert reageert, met die leuke dotjes tussengas bij remmen voor 'n scherpe bocht, is ook leuk mee genomen.
Die DSG ( dq381?) schakelt beter en zachter dan de DSG6 van de RS.
Qua verbruik is de Karoq zuiniger dan de RS was. Op autosnelweg met de acc op 126km/u en zo'n 2000t/min, had ik 'n verbruik van 6,8l/100km ( 1 op 14,7).
Tijdens 'n toeristisch ritje in Spanje haalde ik zelfs 5,4 liter ( 1 op 18,5), niet slecht voor 'n 2.0tsi, vind ik.
De tractie is door de 4x4 nu, stukken beter dan met de RS, zeker in natte omstandigheden.
Al bij al, zeer tevreden van m'n wissel naar de Karoq. verbruik.jpg vakantie 2023.jpg
 
Bovenaan Onderaan