Schokken/inhouden tijdens rijden 1.4 tsi

MarkvdD

Forumguru
Ik heb al een tijdje last dat onze Octavia 1.4 tsi it 2009 wat schokkerig rijdt. Je voelt dan tijdens het rijden een schok, soms een tijdje achter elkaar, alsof de auto even inhoudt. Ik krijg geen storingsmeldingen in beeld.

- Het lijkt met name op lager toeren te zijn en voor zover ik nu gemerkt heb bij constante snelheid, niet bij accelereren.
- Het komt in elke versnelling voor, voor zover ik gemerkt heb.
- Het lijkt snelheidsonafhankelijk.
- Bij uitrollen met gas los merk ik het niet.
- Bij koud weer start hij soms slecht en slaat weer af. Opnieuw starten met wat gas erbij helpt dan.

Afgelopen zaterdag heb ik de bougies vervangen maar dat heeft niet geholpen.

Hebben jullie een idee wat de oorzaak kan zijn?
 

Tees

Donateur
Ik vind het opvallend dat het vooral bij lage toeren en constante snelheid gebeurt, dat zijn niet de omstandigheden waarbij er veel van de motor gevraagd wordt. Bij welke toeren gebeurt het vooral? Als het onder de 1700 toeren is, kunnen we de turbo iig uitsluiten (want die begint dan pas een beetje op gang te komen).

De bougies was ook mijn eerste ingeving, maar die heb je al vervangen. Maar die verwacht ik ook meer bij hoge belasting (voor bougies is dat wél bij lage toeren, maar dan stevig gas geven). Één van de bobines zou nog kunnen, als ik het goed heb zitten in de 1.4 penbobines toch? En anders gaan mijn gedachten naar een probleem met een sensor, of valse lucht. Is de stationairloop rustig en regelmatig?

Tenslotte zou een gerichte log veel kunnen vertellen. Het gedrag wat je beschrijft klinkt als misfires, dus een log van het aantal misfires zou verheldering kunnen geven of het bij 1 specifieke cylinder zit, of in het hele systeem.
 

MarkvdD

Forumguru
Het toerental zal ik even moeten bekijken maar als ik het goed heb is het onder de 1700 toeren, dit check ik nog even.

Er zitten inderdaad penbobines in. Zijn die duur of je weet om ze bij wijze van test/uitsluiten te vervangen? Of dan beter eerst een log laten maken? Liefst probeer ik het zelf op te lossen want hebben besloten de auto te gaan vervangen dus wil de kosten proberen laag te houden.

Stationair draait hij wel netjes, toerental schommelt niet op en neer. Enige is dus wel dat hij soms niet lekker start en weer uitvalt, dat lijkt wel door het schommelende toerental te komen. Het lijkt dan dat het toerental niet hoog genoeg komt en hij dus uitvalt.

Kan dit nog met de benzinekwaliteit te maken hebben denk je?
 

Tees

Donateur
Bobines zijn niet heel goedkoop, en het zijn er 4, dus lukraak vervangen zou ik niet aanraden. Daarom het idee van een log maken ;). Iemand met VCDS of OBDeleven kan dat voor je doen. Garagisten hebben er vaak weinig zin in, die vervangen liever meteen (en soms lukraak) onderdelen.

Benzinekwaliteit, mwah...in NL is de kwaliteit van benzine zeer hoog, in België schijnt (!) het bij witte pompen nog wel eens wat minder te zijn, maar niets vergeleken met wat er soms in Zuid- of Oost-Europa uit de pomp komt bij kleine pompen. En dan is diesel vaak ook nog een groter probleem dan benzine. Dus ik denk t niet.

Het idee van valse lucht laat me ook nog niet los, precies dat gedrag van uitvallen heb ik eens gehad met m'n vorige auto toen een pakking in de luchtaanvoer kapot was. Dat was wel een heel andere motor (een oudere MPI), dus dat zegt niet alles over een TSI.
 

ertromp

Forumguru
Kan ook vervuiling van je inlaattraject zijn dus veel koolafzetting in de inlaatkanalen en op je inlaatkleppen. Hoeveel km's heeft de auto gereden?
 

MarkvdD

Forumguru
Bobines zijn niet heel goedkoop, en het zijn er 4, dus lukraak vervangen zou ik niet aanraden. Daarom het idee van een log maken ;). Iemand met VCDS of OBDeleven kan dat voor je doen.......
Het idee van valse lucht laat me ook nog niet los, precies dat gedrag van uitvallen heb ik eens gehad met m'n vorige auto toen een pakking in de luchtaanvoer kapot was. Dat was wel een heel andere motor (een oudere MPI), dus dat zegt niet alles over een TSI.
Die valse lucht waar je het over hebt, welke pakking zou dat bij de 1.4 tsi kunnen zijn? Welk luchtaanvoertraject zou ik daarvoor kunnen nalopen/controleren? Gewoon het traject van van binnenkomst tot aan de turbo?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

MarkvdD

Forumguru
Kun je laten reinigen door wallnut blasting.
De problemen die op de site worden beschreven zijn niet precies wat ik heb. Mijn motor draait stationiar wel goed, alleen heel soms slaat hij af bij de start. Ook merk ik geen vermogensverlies.

Belangrijkste punt van verschil denk ik is dat zij het probleem van inhouden tijdens rustig accelereren noemen waar ik juist het schokken voel bij een constante snelheid.

Ik zal het toch in gedachten houden, bedankt voor de tip.
 

Tees

Donateur
Bij de 1.4 TSI weet ik t niet precies, zoals gezegd was mijn probleem bij de 1.4 16v MPI motor die in de F1 zat. Maar het gaat dan inderdaad om het traject van luchtfilter tot aan turbo. Alleen is het moeilijk om een klein lek visueel te detecteren zonder hulpmiddelen zoals een rookmachine.
 

MarkvdD

Forumguru
Ja dat kan lastig zijn om een klein lek te vinden. Ik zou kunnen kijken of ik met lekdetectiespray iets kan doen. Ik vraag me alleen af of dat werkt bij een luchtaanzuigkanaal? Op m'n werk gebruiken we het voor lekdetectie bij pneumatische slangen waar druk op staat. Dan lekt de lucht naar buiten ipv naar binnen en zie je belletjes ontstaan. Ik ga eerst eens onder de kap kijken hoe het luchtaanvoertraject loopt en of ik daar met spray bij kom.

Verder is het wel erg trial-and-error om dingen uit te sluiten als ik het zo begrijp. De auto moet toch voor een beurt, ik zal eens overleggen met de garage of zijn een log willen/kunnen maken om eerst een diagnose te maken. Dan kunnen we van daaruit verder kijken.
 

Tees

Donateur
En anders kan je nog in de Ledenlijst VCDS kijken wie er in jouw buurt (Rotterdam begreep ik uit je introductiepost van lang geleden?) woont en je eventueel wil helpen met een log maken.
 

MarkvdD

Forumguru
Goeie tip Tees, ik zal eens in de lijst kijken :giggle: Ik woon inderdaad nog in de omgeving van Rotterdam, Ouderkerk aan den IJssel om precies te zijn :giggle:
 

MarkvdD

Forumguru
Ik heb vanochtend even opgelet en het schokken/ inhouden komt sowieso tussen 1000 en 2000 toeren voor. Daarboven heb ik niet goed kunnen testen vanochtend.

Nu viel me vanochtend ook op dat de auto op de cruise control soms wat versnelde en weer afzakt maar dit zag ik niet terug in het toerental en snelheid, zo kort was het. Kan dit door de kou komen of hangt dit misschien samen met het probleem?

Ook leek het schokken/inhouden bij koude motor erger te zijn dan bij warme motor.

De start ging wel goed vanochtend.
 
Bovenaan Onderaan