@hemi24 misschien heb je het gelijk aan jouw kant, maar je lijkt met de 2 berichten hierboven een beetje een 'moraalridder'.
@Volvo_440_turbo Kennelijk heb je die Skoda gebruikt gekocht, en 'm daarna getuned/laten tunen........
Of je 'recht' hebt op compensatie weet ik niet, maar IK vind het een tikje opportunistisch om met die achtergrond de vraag te stellen.
Mijn chiptuning heeft het VAG-product en diesels in het algemeen geen slechte naam gegeven waardoor veel eigenaren nu met een financiële kater zitten en waardoor elektrisch rijden deels ten onrechte wordt opgedrongen.
De chiptuning is binnen de normen wat het blok aankan en volgens de chiptuner nog binnen de uitlaatgasnormen, of dit waar is weet ik niet maar hij raakt hier toch door de strengere uitlaatgastesten op de keuring... ik heb ook specifiek gevraagd om de auto niet tot op de limiet te tunen. Het blok zit trouwens ook in de RS TDI met enkel licht gewijzigde turbo en injectoren. Als je de onderdelenlijst opvraagt van beide auto's kan je dit zien.
Op de oproepingsbrief van VAG om de auto binnen te brengen voor de software-aanpassing ben ik niet ingegaan, men wijzigt de software zodat ie 'legaal' is maar men maakt de auto per definitie niet milieuvriendelijker. Ook blijken EGR-kleppen sneller stuk te gaan omdat de EGR harder moet werken. Er zou ook vermogensverlies zijn. Dit lees ik her en der en mijn monteur die zelf opleiding geeft bij Bosch wist me dit te vertellen.
Liever 'illegaal' rijden dan met een auto rijden waar ik meer kosten ga aan hebben.
Nu, op zich hoef ik me voor niemand te verantwoorden -ik leef wellicht groener dan vele groene rakkers- mijn oorspronkelijke vraag was de link van het FOD die ik zelf niet vond...