leon-cupra
Forumguru
Dat ze dat eigenlijk al niet langer doen. Laatste 10jaar is de DSG aan een serieuze opmars. Zelfs de lichtste motorisaties worden meer en meer met automaat besteld. Okkaziemarkt ook, wordt ook veel meer automaat gevraagd.
Zelf wel een voorkeur voor een handbak maar dan wel afhankelijk van het gebruik. Bij mijn Cayman speciaal gezocht naar een manuele maar als je dat als daily begint te gebruiken, begint dat toch “vervelend” te worden. Als tracktoy, rondritten-wagen, fun wagen, … zou ik onmiddellijk terug manueel kopen. Maar als daily … niet zo gauw meer (of het moest een Mazda MX5 zijn).
Sinds de tesla ook ervaring met een “automaat” in een EV. Dat is echt “next level”. Alles waar ik mij stoor in een “klassieke” automaat (DSG, 9tronic , DKG) heb je niet bij een EV-automaat. Die hoeft niet te denken in welke versnelling hij moet gaan en als bestuurder hoef je ook geen schrik te hebben dat je per ongeluk overschakelt naar een paar vitessen terug. Zaterdag nog eens met een gewone automaat gereden in een Peugeot 5008 … voelde mij 20j terug gekatapulteerd worden in de tijd.
Zelf wel een voorkeur voor een handbak maar dan wel afhankelijk van het gebruik. Bij mijn Cayman speciaal gezocht naar een manuele maar als je dat als daily begint te gebruiken, begint dat toch “vervelend” te worden. Als tracktoy, rondritten-wagen, fun wagen, … zou ik onmiddellijk terug manueel kopen. Maar als daily … niet zo gauw meer (of het moest een Mazda MX5 zijn).
Sinds de tesla ook ervaring met een “automaat” in een EV. Dat is echt “next level”. Alles waar ik mij stoor in een “klassieke” automaat (DSG, 9tronic , DKG) heb je niet bij een EV-automaat. Die hoeft niet te denken in welke versnelling hij moet gaan en als bestuurder hoef je ook geen schrik te hebben dat je per ongeluk overschakelt naar een paar vitessen terug. Zaterdag nog eens met een gewone automaat gereden in een Peugeot 5008 … voelde mij 20j terug gekatapulteerd worden in de tijd.