Veel lampjes bij starten

Sinds 2018 rijd ik met veel plezier in mijn Yeti Ambition 1.6 diesel uit 2012.
Zomer 2023 problemen. Af en toe kwam de gloeispiraal tevoorschijn op het dashboard.
Uitlezen in de garage gaf geen duidelijkheid.
In Frankrijk gaf hij de geest. Geen motorvermogen en ging in de “noodloop”.
Auto gerepatrieerd en in de garage bleek het na veel gezoek een luchtslang te zijn die lekte.
Helaas beginnen er nu opnieuw problemen.
Als ik start komt er van alles tevoorschijn op het dashboard.
Gloeispiraal geel, roetfilter geel, stuurbekrachtiging rood en het lampje van de ruitensproeier vloeistof blijft branden terwijl hij vol zit.
Na het starten gaat alles uit, behalve de ruitensproeie, en hij rijdt als een zonnetje.
Uitlezen in de garage levert niks op. Zelfs de ruitensproeier vinden ze niet terug.
Er moet eerstdaags een caravan achter en ik zou dit graag opgelost hebben.
Oh ja, additief toegevoegd voor het roetfilter en de tank daarna motor cleaning toegevoegd.
Heeft geen effect op de lampjes.
Hier houd mijn kennis op.
Herkent iemand dit? Enig idee waar het aan kan liggen?
ik ben zeer benieuwd.
 

EdK

Forumguru
Na het starten gaat alles uit, behalve de ruitensproeier, en hij rijdt als een zonnetje.
Dat na starten alles uitgaat is goed, maw niets mis mee.
Is normaal dat als je contact aanzet dat alle lampjes gaan branden en zodra je gestart hebt deze uitgaan.
En mbt ruitsproeier. je hebt deze gevuld tot er niets meer in kan ?
Indien JA dan zou de sensor defect kunnen zijn, of een losse stekker of corrosie in de stekker bij de ruitenwissertank
 

Captain Hook

Forumguru
Is er ooit al eens een verse accu in gegaan?
Massakabel van/naar accu al gecheckt? Corrosie na zoveel jaar op diverse plekken (m.a.w. slecht contact) kan best wel voorkomen.
 
Normaal ging bij beg starten het motorlampje en het accu lampje branden.…Ik ga met al de tips aan de slag. Weet iemand of er een hobbyclub zit in de omgeving Leiden/Den Haag?
 

Tees

Donateur
Opvallend dat de garage geen foutcodes kan vinden, terwijl je wel een meldingslampje hebt. Dan vraag ik me af of de garage wel de correcte apparatuur gebruikt heeft om uit te lezen.

Iets zal er aan de hand moeten zijn als er lampjes aanblijven op contact die niet aan horen te blijven (zoals gloeispiraal, roetfilter en stuurbekrachtiging). Een massakabel zou zeker kunnen, al zou ik persoonlijk verwachten dat dat ook na starten problemen zou geven. Je kan dat relatief makkelijk diagnosticeren door te meten of de spanningsverschillen op verschillende plekken correct zijn (dus altijd rond de 12V tussen + en massa op het desbetreffende punt, en nagenoeg nul tussen + en + van de accu en massa en - van de accu.
 

Antera

Donateur
De lampjes zeggen niet altijd direct dat er een blijvende storing is. Als alle lampjes uit zijn naar starten betekend dat er geen problemen zijn. Waarom alle lampjes branden tijdens starten kan zijn omdat de accu slecht is en de accuspanning net te ver zakt
 

Tees

Donateur
Als t tijdens starten was ben ik t met je eens, maar ik lees t dag bedoelt TS op contact voor het starten. Dan horen die lampjes niet aan te zijn. Als ze accuspanning dan al te laag is, dan lijkt me dat ie ook niet of zeer moeizaam start. Maar even de accu door laten meten is snel gedaan, dat sluit dat dan weer uit. Of als t de originele accu is, zou ik m sowieso vervangen.
 

hemi24

Forumguru
Als lampjes uit gaan na het starten zou ik me er niet druk over (willen) maken.
Accu kan een punt van aandacht zijn, maar even laten doormeten en je weet hoe het ervoor staat...
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Dank voor alle reacties. Eerst aan de slag met de accu en doormeten.
Bij de dealer garage kon ik pas eind juni terecht voor een afspraak….
 
Bovenaan Onderaan