Verbruik Enyaq 85 met dakkoffer

ertromp

Forumguru
Leuk onderzoek door Autoblog:

 

Japanese Power

Donateur
Leuk onderzoek maar imo niet realistisch. Vind de cijfers eigenlijk nog best aan de positieve kant. Waar ze geen rekening mee hebben gehouden is het feit dat je nooit alleen op vakantie gaat, je altijd nog een kofferbak + dakkoffer hebt beladen en de wegen ri. het buitenland vaak ook nog eens omhoog gaan.

Als je 4 of 5 mensen + bagage meerekent zit je een stuk realistischer. En als je dan ook nog een fietsendrager met 3 MTB’s achterop schroeft is het helemaal feest.

Spreek uit ervaring omdat ik weet dat je met een iV60 in deze samenstelling op max 250 KM uitkomt. En dan spreek ik over leegrijden. En dat wil je niet dus hou keurig de 200 KM aan en dan zit je wat relaxter in je zetel onderweg naar je vakantieadres.
 

hemi24

Forumguru
Leuk verhaaltje, geeft in elk geval weer nodige stof voor discussie bij het koffieapparaat…
 

Tees

Donateur
Naar mijn ervaring met een benzineauto (en waarom zou die heel anders zijn dan een EV) klopt het aardig dat een dakkoffer wel wat verbruik kost, maar niet enorm veel.

Het resultaat van de trekhaakkoffer verbaast me echter enorm, en kan ik eigenlijk niet geloven. Het gebruik van welk object dan ook achter een auto verstoort de stroming van de lucht normaliter dusdanig dat dat zeker merkbaar is in het verbruik. Ik vraag me af of de test betrouwbaar en representatief is...wie weet waaide het tijdens een deel van de test t wel meer, of was er meer verkeer? Dit soort testen is eigenlijk alleen betrouwbaar te doen in zeer gecontroleerde omstandigheden zoals een windtunnel.

Zoals @Japanese Power al aangaf: een fietsendrager achterop is pas écht dolle pret qua verbruik.
 
Bovenaan Onderaan