Winterkou en range

Canon-Eye

Forumguru
Dit artikel op Topgear trok mijn aandacht, en dan in het bijzonder het onderstaande deel:

Welke elektrische auto’s verliezen de meeste actieradius in de kou?
De Skoda Enyaq iV80 heeft het meest te lijden onder de kou. Deze EV verliest meer dan 30 procent van zijn actieradius. Bijzonder is dat de vierwielaangedreven versie – de iV80X – dan maar slechts 15 procent van de actieradius verliest. Dit is zo afwijkend, dat de onderzoekers de Skoda opnieuw wil testen om te zien of dit resultaat wel écht klopt.

Benieuwd naar de ervaringen van de Enyac rijders alhier?
 

Tees

Donateur
Belangrijker vind ik deze zin uit het artikel: "Hoe dan ook geeft het vreemde resultaat aan dat dit een momentopname is."

De nauwkeurigheid van een test die slechts eenmalig en op 1 exemplaar is uitgevoerd is natuurlijk minimaal. Je kan t verschil tussen 15% en 30% heus vaststellen, maar getallen tot 2 cijfers achter de komma hebben de significantie van een goudvis.
 

Japanese Power

Donateur
Ach ja, feest van herkenning maar algemeen bekend toch. Waar ik in de zomer volgens de BC >400 KM kan rijden (in de realiteit een klein tikkie minder maar dat terzijde) kom ik in de koude periode met een identieke rijstijl niet aan een <300 KM effectief, en dan reken ik de kWh's van het voorverwarmen voor het gemak maar niet mee. Dus even heel kort door de bocht betekent dat grofweg 75% in vergelijk met de zomerrange.
 

Smeeuwis

Donateur
Grootste manco van de Enyaq tov andere EV’s is het ontbreken van batterijvoorverwarming. Scheelt zowel in de ochtend na een nachtje laden, als bij de snellader. Dat is met de 85 en software ME4.0 deels opgelost, schijnt namelijk nog steeds niet optimaal te werken.

Ik kan na twee weken vaststellen dat ik ook rond de 300 km kan rijden volgens de BC. Verbruik is nu zo rond de 21 kW per 100 km. Moet daarbij aantekenen dat ik nog niet echt heel zuinig aan heb gedaan: vlot met verkeer mee, af en toe even lekker snel optrekken of inhalen en de kachel op 21 graden. Zal als het warmer wordt ongetwijfeld beter gaan worden, en ook als mijn rijgedrag weer normaliseert :cool: na de gewenningsperiode…
 
Heb eerder eens een video gezien van een of ander autoblog gebeuren, die gingen in de sneeuw een circuit rijden. Wie kwam het verste? Wie haalde wat er beweerd werd? En wie niet. Allemaal 100% geladen. Allemaal niet voorverwarmd. De chinezen kwamen het verst, en inderdaad: de skoda verloor flink.
 

JJ te G

Donateur
@Canon-Eye "Bijzonder is dat de vierwielaangedreven versie – de iV80X – dan maar slechts 15 procent van de actieradius verliest. Dit is zo afwijkend, dat de onderzoekers de Skoda opnieuw wil testen om te zien of dit resultaat wel écht klopt."

Als bestuurder van een 80X heb ik geen ervaring met de 80
Mijn observatie is dat ik in september in een uitzonderlijk geval (bij 20 gr. C.) nog 490 km kon noteren en in de koude weken (bij -5 gr. C.) op z'n slechts 320 km. Zelfde trajecten en gebruiksmix. Dat is 35% minder.
In de regel was het echter 460 km vs. 350 km. Een afname van 24%.

(Voor-)verwarming heeft een behoorlijke invloed. Laat ik mijn auto (niet aangesloten op laadstation) op de timer voorverwarmen dan verlies ik 2 à 3% van de acculading. Iedere keer voorverwarmen gebeurt dit maar ook wanneer je in een koude auto gaat rijden. Dit heeft niet zozeer te maken met de accucapaciteit maar met het toegenomen elektriciteitsverbruik door inschakeling van voorruitverwarming, stoel- en stuurverwarming, de elektrische kachel en de airco/ventilatie die de auto ontwasemt. Bij een koude auto stilstaand voor een stoplicht loopt er zomaar 4 - 5 kW.
Op langere ritten zie ik het verbruik de eerste 40-50 km stabiel hoger en pas daarna begint het verbruik te zakken. Gisteren had ik na 103 km een gemiddeld verbruik op de boardcomputer van slechts 16,9 kWh/100 km. De buitentemperatuur was 11 gr. C.

Na 16.000 km najaar en winter kom ik gemiddeld op 20,5 kWh/100 km en dat is zo'n 375 km per 100% acculading.
 
Laatst bewerkt:

Smeeuwis

Donateur
De temperatuur van de batterij heeft veel invloed op deze processen. Als deze rond de 15-25 graden is, is de werking (opladen en ontladen) optimaal. Daarom wil je de batterij kunnen voorverwarmen vóór je gaat laden bij een snellader, dan profiteer je maximaal van hoge laadsnelheden. De techniek daarvoor is aanwezig in de Enyaq, die beschikt namelijk over een batterij verwarm/koelsysteem met vloeistof, maar de software ontbreekt of werkt niet goed. Dat is in de 85 dus (slechts ten dele) opgelost. Zie dit kanaal op Youtube:


Deze man heeft veel gefilmd over dit onderwerp (met name laadsnelheden aan de snellader en voorconditionering) en het ook aangekaart bij Skoda.

De temperatuur van de batterij loopt op als je hem gaat gebruiken. In het begin van een rit in koudere omstandigheden is het verbruik dan ook extra hoog: kachel, stoel- en stuurverwarming etc, én de batterij is koud. Gaandeweg warmt de batterij iets op en kan de kachel etc. minder hard werken en loopt het verbruik dus terug. Overigens gebeurt dat bij brandstof auto's ook want ook daar vraagt opwarmen van motor en interieur gewoon extra energie. In beide gevallen zijn korte ritjes dus erg inefficient.

Verbruik moet je meten over langere tijd en verschillende ritten, in verschillende omstandigheden. Maar dat is niets nieuws. 17 kWh per 100 km in 11 graden is een prima waarde. 20 kWh per 100 km is vrij hoog vergeleken bij sommige concurrenten, maar is vergelijkbaar met mijn Enyaq 60 in niet ideale omstandigheden (koud, regen en wind). Vanmorgen noteerde ik 18 kWh per 100 km op een rit van ruim 80 km in de spits. Ben benieuwd wat de lange termijn gaat doen.
 
Bovenaan Onderaan