Aanraakschermen in auto's gevaarlijk

Rataplan

Forumguru
@JeSko daar heb je toch ook een mening over bij aanschaf? :shutup:

Wij hebben hier niet zo auto van haar, auto van hem. We pakken de auto naar het doel.
 

JeSko

Forumguru
@Rataplan

Jazeker maar de Cactus heeft meer voor dan nadelen, als ik echt mocht kiezen zou het gewoon een Fabia of zelfs Superb Sedan op benzine geweest zijn als tweede auto, maar je dient rekening te houden met meerdere factoren, een Cactus staat gemiddeld goedkoper dan bv een Fabia benzine, en mijn vrouw wilde een wat hogere zit, zij werkt hard op haar job, is full-time met de Kinderen bezig, runt het leeuwendeel van het huishouden, zij mag ook wat hebben dat zij echt leuk vind, net zoals ik de Superb naar mijn zin heb mogen kiezen/aanpassen. Wij nemen trouwens ook de auto naar het doel, afstanden onder 10 km doen we met de C4, erboven met de Sup.

Maar terug on-topic graag, het gaat hier over aanraakschermen en de gevaren ervan.
 

SuperBeeb

Forumguru
Voor mij is elk touchscreen een ramp. Ik kan er niet mee overweg. Ook niet op telefoon. Doe mij maar een blackberry met toetsenbord, en in de auto gewone knoppen. Beeldscherm is prima, en t mag ook touchbaar zijn, maar biedt daarnaast ook een knoppenbediening aan. Sommige fabrikanten komen ook al terug van alleen touchscreen, BMW en Mercedes o.a. Kritiek in (Duitse) autobladen wordt ook steeds luider. AutoMotorundSport doet momenteel een test in bedienbaarheid.
 

JeSko

Forumguru
@SuperBeeb

Ik ben er van jongsafaan met gewend ( eerste iPhones in BE ) en kan er heel goed met werken, snel typen, één hand typen, allemaal geen probleem, maar in een auto vind ik het, ondanks dat ik het kan, niet praktisch.
 
Laatst bewerkt:

Desperado

Forumguru
Gelukkig mag ik het nog doen met vooral gewone knopjes. :D
En ja, ik zondig ook. Ik zit ook overal aan. Maar de telefoon kom ik niet aan als ik rijd.
 

sitechris

Donateur
Ik ben ook anti-touchscreen. Fijnste systeem vind ik nog steeds die van BMW. Gewoon logisch en goed doordacht en die heerlijke draaiknop.

Ik erger me vooral als je alles via het scherm moet doen. Zoals airco. ESP uitzetten. En dat soort dingen. En waar je niet met een draaiknop kunt in- en uitzoomen op een kaart. Die functie gebruik ik best vaak. En dan hebben we de swipe knoppen op je stuur en om de airco te bedienen. Of knoppen die haptisch reageren. Dus moet je 5 keer klikken voordat de knop reageert. Dus je snapt hem al, op dit moment erger ik me idd best aan alle nieuwe Volkswagens.

Waar ik me overigens ook aan kan ergeren is dat veiligheidssystemen in de VAG modellen iedere keer na het starten uitgaan. En mag je weer de menu's in om de irritante lane warning huppelup uit te zetten.

Dat vind ik fijn bij Ford. Die onthoudt de laatste instelling. Dus hoef ik nooit dit soort systemen uit te zetten. En als ik hem aan wil zetten is dat via een simpel knopje. Heerlijk.
 
Ik had daar nooit zo bij stil gestaan, en was nog wel van plan om mijn standaard autoradio van mijn yeti te vervangen door een infotainment, want dat scheelt dan een losse navi en een parrot blue tooth hands free beller.
Maar ga daar nu nog maar eens over nadenken.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Robby66 Als je prijs stelt op een béétje frequente updates moet je daar geen inbouwnavi/infotainment systeem voor gebruiken, want dat wordt een teleurstelling. Een TomTom is goedkoper en wordt zonder extra kosten 3 tot 4x per jaar voorzien van nieuwe kaarten en dat hoeft tegenwoordig niet eens meer via de pc: als je wifisignaal goed is kan dat op de oprit c.q. voor de deur.

In mijn Fabia2c uit 2011 heb ik de affabriek bluetoothmodule er na een paar maanden uitgegooid en vervangen door een Parrot zoals ik die ook daarvóór in mijn laatste dienst-Octavia had. Die werkte wél goed.
 

EdK

Forumguru
Maar als je een TT in je wagen wil hebben zou ik wel naar de antiekzaak gaan om er één te kopen.
Waar kun je die krengen anders nog kopen....











jaja kanons oog kom er maar weer in...... :deuk:
 

BigCheese

Forumguru
TT draaide ik 25 jaar geleden illegaal op een oude Compaq 'Pocket PC' in de auto, op een Compact Flash card. Gouden tijden.

Tegenwoordig alleen nog maar Google Maps via Android Auto. Het kost niks, Okay je verkoopt wel je ziel door al je info te delen met Google maar goed dat deed ik toch al met mijn Android telefoon. Google Maps is super actueel wat betreft verkeersinformatie en een update is nooit nodig. Laatst een ritje aan het maken met mijn vader en we hadden trek in een visje. Even vragen aan Google of ze me wil sturen naar de dichtstbijzijnde viswinkel en hupsakee, 10 minuten laten zaten we aan de kibbeling. En dat allemaal via Google assistant, dus je hoeft geen scherm aan te raken. Sterker nog, dat werkt niet als je rijdt.
 

EdZ

Donateur
De ANWB heeft er nog 7 op de site staan, dus goed verkrijgbaar. Ook ik gebruik hem nog, maar alleen in de vakanties.
 
Bovenaan Onderaan