Airco servicebeurt nodig?

Fleu

Lid
Ik sta voor een grote servicebeurt. Mijn Citigo is van 2018 en heeft 61000 km gereden. Nu wordt bij het maken van een afspraak gevraagd of ik tevens een 'airco service' nodig heb. (Koudemiddel R143A, kosten 139 euro bij KwikFit.) De airco doet het overigens nog prima, maar ik las ergens dat je er beter te vroeg dan te laat mee kunt zijn. Daarom twee vraagjes: is dit (nu al) nodig? Zo niet, wanneer dan wel?
 

Erik_NL

Forumguru
met een tijdige aircoservice voorkom je problemen met de aircopomp en dat is prijzig.
Onze Citigo is van 2015 en heeft nu ca. 53.000 op de teller.
Naar aanleiding van het feit dat van de gebruikte VW Up! die mijn schoonzus met 100.000 km had gekocht de aircopomp gesneuveld bleek, heb ik afgelopen najaar voor het eerst een aircoservice laten uitvoeren, tegelijk met het wisselen naar winterwielen. Door een lokale vakgarage, die voor de aircoservice € 61 excl. BTW in rekening heeft gebracht, Aircogas R134A)
De Skoda-dealer rekende voor mijn Yeti (2017, 120.000 km) in dezelfde periode € 199 incl. BTW (Aircogas R1234F)
 
Laatst bewerkt:

Fleu

Lid
Dank voor je reactie, Erik. Zeer nuttig. Ik denk dat het inderdaad verstandig is om tijdens de komende grote beurt ook maar de airco laat checken en onderhouden.
 

Tees

Donateur
5-6 jaar is niet gek om de airco te laten hervullen. Het koudemiddel lekt heel langzaam weg, zal bij een nieuwe auto nog iets langzamer gaan dan bij een oudere auto, maar normaliter zeggen ze elke 3-4 jaar hervullen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fleu

skodafora

Actief lid
Te duur voor een airco service. Kijk op Google of er in je buurt een garage is die alles reinigt en koudemiddel bijvult.
 

Ted

Forumguru
Rij nu 593 dKm, 21 jaar oud en nog nooit bijgevuld. Ben 1e eigenaar altijd zelf onderhouden. Mijn advies en dat werd indertijd ook door een Skoda dealer in het Skoda blaadje gezegd, niets aan doen tenzij hij niet goed functioneert. Natuurlijk wel het interieurfilter regelmatig vernieuwen.
 

Captain Hook

Forumguru
Rij nu 593 dKm, 21 jaar oud en nog nooit bijgevuld. Ben 1e eigenaar altijd zelf onderhouden. Mijn advies en dat werd indertijd ook door een Skoda dealer in het Skoda blaadje gezegd, niets aan doen tenzij hij niet goed functioneert. Natuurlijk wel het interieurfilter regelmatig vernieuwen.
Klinkt als heel bijzonder en eigenlijk ongeloofwaardig.
Sorry hoor, maar een airco installatie die na 21 jaar gebruik nog gevuld is? Er zit in een gemiddelde auto amper nog vaak minder dan 1kg aan koelmiddel (totaal) in.
Dat daar überhaupt nog iets van over is, na zoveel jaar...(?) Heel bijzonder.
 

Ted

Forumguru
Ik ben werktuigbouwkundig ingenieur en wil beslist op dit forum geen onzin vertellen. Overigens mijn vrouw,s citigo rijdt ook al 10 jaar zonder bijvullen. Mijn zoon,s Seat heb ik nu na 5 jaar bijgevuld omdat deze niet meer functioneerde. Dus er zit spreiding in het afdichtingsniveau van diverse aircos.
 

Captain Hook

Forumguru
Airco installatie bijvullen? :pieker:

Volgens mij is inmiddels wel duidelijk dat dit niet kan/mag!

Je zult namelijk de installatie eerst moeten leeghalen, onder druk brengen om te checken of er geen lekkages zijn en dan vervolgens vullen met de voorgeschreven hoeveelheid van het juiste koelmiddel.

Simpeler gesteld: hoe zou je überhaupt kunnen zien hoeveel er bij moet? Er zit immers geen niveauweergave op/aan/bij...
 
Ja en voor leeghalen, ofwel vacumeren, heb je apparatuur voor nodig.. dit om zowel de lage als hoge druk te kunnen meten... daarbij hoor je als je ermee zou mogen werken iig F-gassen certificaat te moeten hebben..

maar gewoon zelf ff bijvullen.. ? bijzonder.
En jouw 21 jaar oude nooit bijgevulde wagen; ben dan wel benieuwd naar de uitblaas temperatuur op max koude stand ten opzichte van de buiten temp..
 

Ted

Forumguru
Hij staat overigens 9 maanden aan en de uitblaastemperatuur ligt onder de 6 graden Celsius. Overigens vandaag vond ik hem aan de koude kant ondanks dat ik een geregeld systeem heb die op 20 graden staat afgesteld staat. Op ons bedrijf waar wij een koudafdeling voor het onderhoud van de schepen hebben, vonden ze het geeneens zo bijzonder na 21 jaar, maar een beetje geluk moet je wel hebben. Anderzijds vullen zij ook gewoon airco systemen bij van automobielen.
 

Tees

Donateur
Het kan natuurlijk dat @Ted een bijzonder luchtdicht exemplaar heeft. In principe zou een systeem als het echt goed luchtdicht is heel lang vooruit moeten kunnen zonder hervullen. Maar de praktijk leert dat de meeste auto elke zoveel jaar wel een hervulling nodig hebben.
Ik heb de mijne recent laten hervullen omdat ik t idee kreeg dat de boel wat minder koel werd. Kon niet terugvinden wanneer dat de laatste keer gebeurd was, en het zijn de kosten ook weer niet.
 
Bovenaan Onderaan