Chinspoiler Kodiaq

dan-720

Actief lid
Hallo,

Ik heb een chinspoiler gemaakt voor mijn Kodiaq, een beetje geïnspireerd met de klassieke Mustang.

210190_Front_3-4_Web.jpg

Ja, de Kodiaq is ver van een muscle car, maar had echt goesting om de Skoda een wat agressievere look te geven.

De eerste prototypes waren gemaakt uit golfkarton IMG_20220826_153952.jpg IMG_20220826_162950.jpg
IMG_20230127_141814.jpg

De uiteindelijke spoiler is deels gemaakt uit 3D-prints, en een deel kunststof platen. Ze zijn in de grootste deel vast gemaakt aan de originele bevestigingspunten onder de bumper. Heb maar één gaatje moeten maken in het midden waar de spoiler het verst uit stak. Daar heb ik een blindklink moer in gestoken.

IMG_0166.JPG
IMG_20230127_141937.jpg IMG_20230127_141851.jpg
IMG_0161.JPG

Na een jaar ben ik er nog blij mee, heb geen problemen over drempels te rijden en ziet er goed uit :D
Heb wel de indruk dat het niet echt opvalt, dat deze breder zou kunnen zijn, en misschien zelfs lager. Wat denken jullie?

IMG_0340.JPG IMG_0346 2.jpg IMG_0338.jpg
IMG_0449 2 2.jpg
IMG_5013.JPG

Heb echter aan elke kant een soort opening in de wielkast (rem ventilatie?). Ik zal een opening in de spoiler zelf moeten maken zodat het niet belemmerd wordt.
Verder heb ik ook geen bevestigingspunten voor de spoiler en zal meer gaten moeten maken. Ben er nog niet zeker van hoe ik er aan de slag moet gaan :unsure:

IMG_20220825_192731.jpg
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Gho valt niet echt op zo vind ik, met het zwart op zwart, als het kan zou ik het inderdaad wel breder maken over (bijna) de hele breedte van de wagen, dat gaat mooier zijn denk ik.

Ps: zijn die foto's toevallig gemaakt op Circuit Zolder?
 

dan-720

Actief lid
Hier snap ik echt werkelijk geen snars van. o_O

Wat? Waarom? En met welk doel?
Dat moet ook niet, het is weer maar een dom idee van een auto enthousiast dat alleen kijkt hoe zijn auto aan te passen zonder reden :pardon:

Gho valt niet echt op zo vind ik, met het zwart op zwart, als het kan zou ik het inderdaad wel breder maken over (bijna) de hele breedte van de wagen, dat gaat mooier zijn denk ik.

Ps: zijn die foto's toevallig gemaakt op Circuit Zolder?
Ik heb de foto's speciaal lichter moeten maken zodat het een beetje meer zichtbaar wordt onder de auto. Ik denk dat het te ver onder de auto gemonteerd is. Maar verder naar voren zal ik te veel nieuwe gaten moeten maken om het te bevestigen. Bedankt voor jouw opinie :cheers:

En ja, Het is effectief op de circuit zolder op 'Race Wars' tuning event :)

Altijd leuk om iemand enthousiast met zijn auto bezig te zien!
Ik hou van spullen zelf te maken en te ontwerpen. Naar mate mijn kennis, tools en materiaal. Andere mensen inspireren is mijn doel. Dank u :cheers:
 

JeSko

Forumguru
Tof! Wij gaan ook elk jaar naar Racewars, maar in 2023 zijn we jammer genoeg niet geweest omdat de Mazda van mijn vrouw problemen had met de keuring en niet tijdig klaar was:LOL: anders had je Kodiaq me zeker opgevallen daar, misschien zien we elkaar dit jaar op Racewars :thumbsup:

Wat de onderlip betreft, beetje naar voren halen zou het ook zichtbaarder maken inderdaad, maar ik weet niet of je dat klaar krijgt met de montage punten. Aftermarket is denk ik ook weinig te vinden voor een Kodiaq, wel dik dat je zo aan de slag kan met een 3D printer. :)
 

dan-720

Actief lid
Ik zal er zeker proberen te zijn dit jaar. We zien ons dan :cool:

Precies zoals je schrijft, veel kan je niet vinden voor een Kodiaq, en zeker al niet voor een 'gewone' versie gelijk mijn. Zo ben ik zelf aan de slag gegaan en experimenteer ik er mee om er iets tofs van te maken. Vrienden van mij weten al dat ik vaak rare ideeën heb :pardon:
Het zou toch te saai zijn om er een Sportline of RS bumper op te smijten, toch :LOL:

3D-printers zijn top! Ik heb een 'gewone' printer en kan alleen PLA printen. Zo maak ik mock-ups en prototypes. En als het past en goed is vraag ik mijn maat om deze uit te printen in een meer duurzame en sterkere materiaal.
 

Raosc

Lid
Mooi om te zien hoe je bezig bent met het aanpassen naar je eigen smaak. Ik vind het idee erg interessant maar de rechte vorm klopt voor mijn gevoel nog niet met het lijnenspel van de voorkant. Als je voor een agressievere look wilt gaan zou je ook eens kunnen kijken hoe maxton design dingen oplost qua look & feel.

Voor de standaard Kodiaq is idd weinig te krijgen en als je iets anders wilt ben je vaak aangewezen op het ombouwen naar de bestaande Sportline of RS. Ik zie dat je wat RS onderdelen in de grill hebt geplaatst. Ik heb zelf ook een zwarte uitvoering waarbij ik aan het kijken ben om deze aan te passen. Mooi om zo te zien wat het effect hiervan is zonder de RS bumperlip. Denk dat het combineren van verschillende onderdelen goed kan werken. Zeker als de afwerking op elkaar is afgestemd.
 
Bovenaan Onderaan