Chiptuning 1.2 TSI 77kw

Roger H

Nieuw lid
Beste allemaal,

Misschien een veel voorkomende vraag maar wil ze wel plaatsen.

Ik heb een Roomster 1.2 TSI 77 kw uit 2012 en wil overgaan naar chiptuning stage 1.
Nu heb ik geïnformeerd bij 2 verschillende skoda dealers de een zegt doen en de 2e zegt beslist niet doen ?
Is wel een tegenstrijdig antwoord, er was ook geen onderbouwing voor maar de dealer zei dat de 77 kw al de opgepepte versie was.

Is er iemand hier met ervaring?

Alvast bedankt,
Roger
 

AnjoZ

Actief lid
Zoveel mensen zoveel wensen.
Bij mijn garage is de eigenaar tegen en de eerste monteur vóór.

Ik ben hier op forum gaan zoeken en kwam een aantal namen tegen van goed bekend staande tuningbedrijven, JD, VAG en Hartog ( Er zullen er meer zijn)

Ik heb na t lezen van deze site http://hartogtuning.nl/ via mail contact opgenomen en besloten mijn 86 PK Fabia er later dit jaar waarschijnlijk aan te bieden voor n tuning.

Verder


 
Hallo, eerst een verzoek: stel je even voor in het daarvoor bestemde topic.
Ik heb een Polo gehad met die 77kW motor er in, deze was getuned door VAG techniek, nooit een nadeel ervaren, reed fantastisch.
Heb daarnaast ook een Rapid, die is origineel 63 kW , ook getuned rijdt ook uitstekend.
Vaak hebben de 77kW versie een 6 bak trouwens, de lichtere een 5 bak. motoren zijn fysiek exact gelijk.
 

Erik_NL

Forumguru
@Roger H: jezelf voorstellen is een goede suggestie en kan klik hier

Ook mijn 1.2 Tsi is Stage 1 getuned bij VAGtechniek, omwille van een groter koppel en daarmee een soepeler reactie op het gas.
Dat bevalt uitstekend.
VAGtechniek heeft lange tijd een actieaanbieding van 399 Euro voor Stage 1 gehad. Die aanbieding hadden ze tijdens COVID-19 doorlopend en daarvoor minimaal jaarlijks.
 

Pindasaus

Forumguru
Ik zou het niet aandurven. Ik heb in enkele Fabia 3's proefgereden waar de opvolger van jouw motor in zit, en dan de versie met het lagere vermogen (CJZC, 66 kW). Elk had een ton gelopen. Bij twee exemplaren hoorde ik een jank uit de aandrijving komen, in 1e en 2e versnelling. Ik heb er geen verstand van maar interpreteer dit als slijtage. In jouw geval heb je reeds de versie met het hogere vermogen/koppel en met chiptuning gaat het koppel nog verder omhoog.

Hier is overigens een grafiekje van wat de opvolger (CJZD, 81 kW) van jouw 1.2 TSI doet op de rollenbank. Hij zou 110 pk / 175 Nm moeten leveren, maar levert eigenlijk meer, 114 pk / 191 Nm. Dat komt al aardig in de buurt van de 200 Nm die de handgeschakelde versnellingsbak (MQ200) van de Fabia 3 mag verwerken. Er is in ieder geval bij de Fabia 3 dus weinig marge.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan