CNG of toch benzjne

gjhu

Senior Member
Ik zit stiekem wat rond te kijken naar een andere octavia en ik zie dat de Octavias met CNG relatief voordelig zijn. Omdat er een CNG station in de buurt is lijkt het me wel aantrekkelijk om op CNG te gaan rijden. Hier op het forum al het e.e.a. Gelezen over een afwijkende onderhouds interval maar zijn er nog meer aandachtspunten of zijn er hier mensen die ervaringen met een CNG hebben?
 

Tees

Donateur
@SteGo rijdt al een paar jaar met een Citigo op CNG, die kan je vast wat dingen vertellen. Voornaamste wat ik me herinner is de keuring van de gastanks eens in de zoveel jaar wat een paar honderd euro kost.
 
  • Leuk
Waarderingen: gjhu

Herperduin

Forumguru
@gjhu Heb je Gertjan van je eigen garage al gevraagd naar zijn mening? Hij heeft altijd wel goed beeld van waar je op letten en wat voor- en nadelen zijn. Tot nu toe heeft hij ons nog nooit teleurgesteld ook niet in zijn adviezen. Geeft ook eerlijk advies over auto’s die hij niet zelf in de verkoop heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: gjhu

SteGo

Donateur
Ik heb bijna 4 jaar CNG gereden, en ik ga het nooit weer doen. :D
De CNG prijs is op dit moment best wel weer okay t.o.v. benzine, daar hoef je het niet om te laten. Maar de beperkte actieradius op CNG, matige beschikbaarheid van tankstations, ontbrekende kennis over CNG-systemen bij garages, 4-jaarlijkse tankkeuring van de CNG-cilinders, hogere mrb en verzekering ... Nee, het hoeft van mij niet meer. Ik zou nog eerder LPG overwegen, daar is bij garages ook veel meer kennis over.

Hoor hem nog steeds klagen over de prijs van de CNG die de pan uit rees....... :koffie:
Ik doe waar ik goed in ben. :ROFLMAO:
 

gjhu

Senior Member
Allen bedankt. Als ik @SteGo zo lees kan ik beter toch weer voor een benzine octavia gaan. Al heb ik wel gezien dat er naast een CNG ook nog een 50 liter benzine tank in zit. Las net ook iets dat volgend jaar de mrb voor lpg erg gaat stijgen dus waarschijnlijk voor CNG dan ook (maar dat is een aanname) @Herperduin dat is wel een goede tip. Liefst zou ik daar ook weer een auto kopen. Misschien eens een zoekopdracht aan Gertjan geven.
 

SteGo

Donateur
Allen bedankt. Als ik @SteGo zo lees kan ik beter toch weer voor een benzine octavia gaan. Al heb ik wel gezien dat er naast een CNG ook nog een 50 liter benzine tank in zit. Las net ook iets dat volgend jaar de mrb voor lpg erg gaat stijgen dus waarschijnlijk voor CNG dan ook (maar dat is een aanname)
Ik had in de Citigo naast de CNG nog 10 liter benzine, kun je ook nog 200km mee rijden, maar als je meer mrb en verzekering betaald omdat je voor het 'goedkope' CNG hebt gekozen wil niet op het dure dino-sap gaan rijden. :D

En ja, de mrb voor CNG gaan ook wel mee gaan stijgen met LPG G3, die vallen beide in dezelfde categorie.
Schermafbeelding 2024-03-30 144314.png
 

ronald_j

Actief lid
Ik heb jarenlang LPG G3 gereden. Was er erg tevreden mee. Een donut tank in het vak van het reservewiel. Actieradius was in principe een kwart minder dan op benzine. Behalve dat ik op benzine eenmaal in het rood meteen naar de pomp ging. Met gas kon de tank helemaal leeg en dan eventueel nog een paar kilometer naar de pomp op benzine.
Helaas is het een stuk lastiger om de moderne TSI motoren ermee uit te rusten. Nu is het weer gewoon huilen aan de pomp zoals vroeger.
 
  • Leuk
Waarderingen: gjhu

Simon2604

Donateur
Ik rij nu zelf 2 jaar een octavia 1.4TSI met CNG en 50 liter benzine. Het hangt sterk af van de kilometers die je maakt per jaar. Ik heb zelf een excel sheet waarin ik de huidige benzine/cng prijzen invul. Bij 15000 kilometer scheelt het 20 euro in het voordeel van CNG. Maak je zoals ik 32K perjaar loopt dat verschil op naar 80-90 euro per maand. Het gemiddelde verbruik van de benzine wagens heb ik van Spritmonitor. Deze prijzen is gebaseerd op CNG kwaliteit van 80% (L-Gas). Heb een pomp in de buurt die 100% (H-Gas) aanbied loopt het verschil nog verder op. Op H-gas rij ik ongeveer 440km. Op L-Gas 330 km.
Bij de o3 FL is de benzine tank kleiner maar de CNG tank groter.
 
  • Leuk
Waarderingen: gjhu

Simon2604

Donateur
@gjhu Hij is 8-10 cm lager door de tanks onder de bagageruimte. Hier heb ik persoonlijk geen last van gehad tot nu toe.
Heb nog wel een lijstje gemaakt met tankstations met H-gas in nederland. Misschien zit er 1 in de buurt

DCB Energy CNG Tankstelle
NL 2132 MD Hoofddorp
Lane 10

DCB Energy CNG Tankstelle (Automat)
NL 9405 TN Assen
Burgemeester Grollemanweg 8

DCB Energy CNG Tankstelle
NL 3316 EJ Dordrecht
Rijksstraatweg 124

DCB Energy BioCNG Tankstelle
NL 7621 HL Borne
Vormerij 12

Rolande CNG Tankstelle
NL 3543 AJ Utrecht
De Heldinnenlaan 2

DCB Energy Waddinxveen
2742 RJ Waddinxveen
Overslagweg 1

Greenpoint Doornhoek
5465 TD Veghel
Doornhoek 4115
 
  • Leuk
Waarderingen: gjhu

gjhu

Senior Member
Dank! Weet dat er hier in Nijmegen ook 1 is. Maar rijden op benzine gaat ook prima denk ik? En qua onderhoudsinterval? Die is geloof ik 15000 km?
 

wtebra

Nieuw lid
Wij rijden nu zo’n 3 jaar met een Octavia 1.4 TSI CNG en zijn daar zeker tevreden over. Wij wonen in Nijmegen en zijn er in de omgeving meerdere tankstations.

Het klopt dat je wat vaker moet tanken wanneer je op CNG rijd (maar ook nog een 40-50L benzine tank in de auto), de app gibgas CNG echt een aanrader is voor Nederland en alle landen om ons heen, vorige jaar de kg prijs flink hoog was (volgens mij €3,10 per kg) wij een gemiddeld verbruik van 1:24 hebben (1 kg CNG = €1,80) en dat de MRB per 1 januari 2026 gaat stijgen (voor onze auto ca. €200,- per kwartaal meer).

De komende jaren blijven wij nog met veel plezier met de auto doorrijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: gjhu

ronald_j

Actief lid
Hoe werkt dat dan? Krijg je extra injectoren in de cilinders voor het gas?
Bij de niet-TSI motoren zaten de injectoren in het inlaatspruitstuk. Dat was een stuk makkelijker te doen.
 

wtebra

Nieuw lid
De Skoda’s op CNG hebben volgens mij allemaal een motor die specifiek voor CNG is aangepast. Welke techniek precies dat weet ik niet, en volgens mij is het ook niet in te bouwen.
 
Dat zullen injectoren zijn en mogelijk andere klepzittingen.
Die klepzittingen hebben bijv bij een auto op LPG ook meer te voorduren.. en de bougies moeten ook vaker..
 
Bovenaan Onderaan