Dagrijverlichting in of uitschakelen

piair1982

Forumguru
Het is mij uiteindelijk gelukt om de dagrijverlichting in te schakelen zonder VCDS (daarmee lukte het niet).

Werkt alleen als je Fabia van start stop systeem voorzien is.

Inschakelen:
– Schakel het contact uit.
– De knipperlichtschakelaar in de richting van het stuurwiel trekken en tegelijkertijd omhoog schuiven en in deze stand vasthouden.
– Het contact inschakelen - wachten tot het rechterknipperlicht 4x knippert.
– Het contact uitschakelen - er klinkt een akoestisch signaal dat de activering van de dagrijverlichting bevestigt.
– De knipperlichtschakelaar loslaten.

Uitschakelen:
– Schakel het contact uit.
– De knipperlichtschakelaar in de richting van het stuurwiel trekken en tegelijkertijd omlaag schuiven en in deze stand vasthouden.
– Het contact inschakelen - wachten tot het linkerknipperlicht 4x knippert.
– Het contact uitschakelen - er klinkt een akoestisch signaal dat de deactivering van de dagrijverlichting bevestigt.
– De knipperlichtschakelaar loslaten.
 

Skoody Boo

Actief lid
Het is mij uiteindelijk gelukt om de dagrijverlichting in te schakelen zonder VCDS (daarmee lukte het niet).
Werkt alleen als je Fabia van start stop systeem voorzien is.
Heb jij een 63kW met start stop systeem? Wist niet dat die in Nederland geleverd werd.
 

Skoody Boo

Actief lid
Ah, zodoende!

Wel apart dat je dagrijverlichting alleen kunt inschakelen zonder VCDS als je een startstop-systeem hebt. Je zou toch zeggen dat dat weinig met elkaar te maken heeft. Ik heb startstop, maar het was bij aflevering al ingeschakeld, en dat vind ik verder wel prima zo. Ik vermoed dat mijn dealer goed in het boekje gebladerd heeft.
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar de dagrijverlichting staat toch altijd aan?
Daar kun je voor kiezen; het is vermoedelijk ook de standaard - met dien verstande dat "altijd" in dit verband is beperkt tot "contact aan, normale verlichting niet ingeschakeld". Dus als je je lichten inschakelt, gaat de DRL uit.

Maar blijkbaar is er ook een mogelijkheid om de DRL niet automatisch met het contact aan te laten gaan (hetzij d.m.v. de schakelaar in het zekeringenkaastje, of via de procedure die piair beschrijft.
Ik zie daar overiges de zin niet zo van; ik zou meer voelen voor een algemene verplichting om - toch minstens buiten de bebouwde kom - altijd hetzij DRL dan wel dimlicht te voeren.
 

Chatslet

Forumguru
Ik zou eigenlijk willen dat de DRL ook mee brand met stads en dimlicht. Ten eerste voor de zichtbaarheid maar eigenlijk ook voor de looks. Ik heb daar in VCDS nog niets over kunnen vinden helaas.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou eigenlijk willen dat de DRL ook mee brand met stads en dimlicht
Dat is formeel niet toegestaan: DRL mag niet branden in combinatie met enige andere verlichting aan de voorzijde.

Zelf handel ik overigens daarmee in strijd(*), want ik wil beslist dat mijn achterverlichting ook samen met de DRL brandt. Dát is op zichzelf wel toegestaan, maar helaas kan dit alleen door de parkeerlichten met de DRL mee te schakelen. Dan gaan ze dus allemaal aan, ook die aan de voorkant (ten onrechte ook wel 'stadslichten' genoemd). Dit heeft de dealer vóór aflevering geregeld, dus dit moet met VCDS (c.q. met de dealer-kast) te regelen zijn.

(*)
Al ruim 37000km geen problemen mee gehad. Hoe dat ooit bij de APK moet, zien we dan wel weer...
 

ertromp

Forumguru
Dan lukt het alleen maar door bewerken byte 18. Zie dit topic
 

Slider

Forumguru
Dat is formeel niet toegestaan: DRL mag niet branden in combinatie met enige andere verlichting aan de voorzijde.
Uitzondering is wel welke lichten je DRL en parkeerlichten dan zijn.
Denkend aan bv de O3 FL, zijn DRL en stadslichten gewoon dezelfde lichten, alleen in stadslicht stand gedimd.

Oogt beetje krom, maar blijkbaar is dat voor de wet genoeg. Opeens hebben die leds een andere benaming als ze gedimd zijn en dan mag het wel omdat het geen DRL meer is.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou niet van een uitzondering op de regel willen spreken. Er is immers geen sprake van "andere" verlichting die "in combinatie met" de DRL brandt - het is hetzelfde lampje, maar met de functie van het één OF het ander.
 
@ertromp Dan moet ik mij maar eens gaan verdiepen in die materie dan.... De vorige auto waar ik aan heb gesleuteld was van 1986.:sneaky:
Wel vreemd dat in het instructieboekje staat dat je het met de richtingaanwijzer kan instellen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Daar is niks vreemds aan: dat instellen met de richtingaanwijzerhendel heeft alleen betrekking op de parkeerlichten. Als het contact uit is, kun je met die hendel de kant kiezen waar aan voor- en achterzijde één "stadslichtje" gaat branden. Het is maar net aan welke kant van de weg de auto staat.
De lichtzoemer reageert daar trouwens ook op - die begint te muiten totdat je de deur sluit.
 
Bovenaan Onderaan