Displaymelding over versnelling?

EdZ

Donateur
Gewoon nieuwsgierig want het ergert me mateloos dat ik er niet achter kom...

Van de week reed ik richting een stoplicht (rond de 50 km/h) en had 'm alvast in z'n vrij gezet (uitrollen). Stoplicht op groen, dus ik wilde 'm weer in een versnelling zetten en ik hoorde "pling!". In het display verscheen kort iets met "versnelling" of "versnellingshendel". Te snel voor mij om te lezen (moest op verkeer letten) en mijn vrouw had 'm ook gemist.

Nu duidt "pling!" meestal op een melding die echt aandacht vereist, maar ik heb werkelijk geen enkel idee welke melding het geweest kan zijn. Alles doet wat het moet doen en ik kan me niet bedenken waar de auto over zou klagen bij de betreffende handeling.

Weet iemand of er ergens een lijst met alle displaymeldingen te vinden is? Kan ik weer rustig slapen...
 

EdK

Forumguru
In theorie zou je het met VCDS uit moeten kunnen lezen als het een ernstige melding is !?
Want die zouden opgeslagen moeten worden...
Maar die ping krijg ik ook wel eens als ik bv de handrem er nog heel losjes op heb staan !
Komt ie ook met zo'n ping melding ..... en ook een snelle melding in venster.
En gooi je dan je handrem weer vrij (los) dan is plingen over en eigenlijk nooit gekeken of ik dan een vcds melding heb staan....
 

Okki

Donateur
Als het een DSG is:


Versnelling in P zetten en auto verlaten


Kreeg ik ook in mijn Rapid. Kan iets zijn met een sensor van de versnellingshendel (kost een paar tientjes) Maar het kan ook ingebouwd zijn en dan ben je de Sjaak
 

EdK

Forumguru
Ja als je in eco rijd en je rijd met een raampje open ipv de airco aan dan krijg je ook een melding dat je teveel brandstof verbruikt en je je raam moet sluiten.......
En ook met zo'n leuke pinggggg ehh sorry plinggg
 

EdZ

Donateur
Ik heb de ecotips uit staan, dus dat is het niet. Ik heb me wezenloos gezocht maar kan het niet online terugvinden. Geen lijst met alle display meldingen. Dan toch maar eens terug naar Gouda en proberen exact hetzelfde te doen bij dezelfde kruising...
 

EdZ

Donateur
@Hemi: ik heb echt alles geprobeerd, bij verschillende snelheden, in z'n vrij, wel/geen gas geven, wel/niet sturen, de andere weggebruikers dachten vast een volslagen debiel te zien. Maar nee, geen displaymelding.

De enige meldingen mbt versnellingsbak die ik online kan vinden zijn met name over DSG's, te koud (?) of te warm. Maar niets over een handbak met displaymelding (zonder oranje lampje, maar met "pling!"). Jammer dat er geen lijst met alle mogelijke meldingen ergens is te vinden.

Ik ben nog steeds enigszins geïrriteerd.

<edit typo's>
 

Eltjo

Forumguru
Ach, was jij die volslagen ...

Wat ik kan melden over mijn veel oudere handbak, is dat de MFA vermelding van de versnelling waar die in staat verdwijnt als je zonder koppelen van b.v. z’n 5 naar 6 schakelt (ja dat gaat heeel makkelijk). Ook de cruise control werkt dan niet.
Afhankelijk van hoe hard je rijdt, weet de auto net een tijdje weer in welke versnelling die staat.
 

EdZ

Donateur
Jeuj, gevonden.
Als je met cruisecontrol aan rijdt en 'm dan in z'n vrij zet, dan krijg je een melding "let op: versnellingshendel". In ieder geval bij ACC, wat logisch is omdat ie dan wel kan vertragen, maar niet versnellen op basis van degene vóór je. En vaak rij ik ook in stadsverkeer met ACC als er ergens camera's staan. Dat doe ik niet altijd bewust vandaar dat ik dat de 1e keer niet doorhad.
 

fanSkoda-VW

Donateur
In de stad gebruik ik vaak de Limiter-functie.
Ingesteld op 51 km/h ga ik er dan niet overheen, tenzij ik het gaspedaal intrap.
Scheelt mij ook veel bonnen door onbewuste snelheidsoverschrijding.

grtss
 

EdZ

Donateur
Apart wel, er zijn twee verschillende meldingen: bij 32 km/u is de melding iets van "schakelen svp", bij 52 "let op: versnellingshendel". Iemand heeft daarover nagedacht.
 
Bovenaan Onderaan