DQ200 lekt olie, foutcode hydraulische pomp

Tees

Donateur
Voor de verandering eens een vraag van mij over een DSG. Een familielid van me heeft vrijwel dezelfde O2c als ik (1.2 TSI), maar dan met een DSG (DQ200) en wat meer kilometers (218k km). Hij kwam net langs omdat daar een foutcode in zat (het bekende sleuteltje op de plek van de versnellingsaanduiding), dus even aan de OBDeleven gehangen.

Foutcode die eruit kwam is P17BF, oftewel een probleem met de druk in de hydraulische pomp van de mechatronica. Ik heb een stuk erin gereden, en opschakelen gaat soepel, terugschakelen (kickback of handmatig) een beetje bonkerig/abrupt. Maar ik ben geen DSG gewend, dus weet niet of dit normaal is?

Eenmaal terug nog even onder de motorkap gekeken, en zie daar: groenige oliedruppels onder de auto. Ruikt en voelt als bakolie. Waren in een paar minuten al 2 druppels op de grond gevallen, dus tis wel redelijk wat.

Ik heb hem doorverwezen naar de DSG Dokter, maar ik wou toch ook even hier m'n oor te luister leggen. Ik weet dat de DQ200 wel eens problemen heeft met de pakking van de mechatronica, zou dat hier het geval kunnen zijn? Dan zou t redelijk beperkt moeten zijn qua kosten lijkt me? Een hele nieuwe mechatronica wordt wel een stevige investering voor m, hoop dat dat niet hoeft. Gerrit Speek heeft t ook nog over alleen de pomp vervangen, dat zou ook alweer schelen.

En kent iemand een betrouwbare DSG specialist in t midden van t land? Varsseveld is wel een stukje rijden, en met een DSG die aardig lekt is dat wel een risicootje.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Dat zou inderdaad om de pakking of het pompje zelf moeten gaan en niet om de gehele mechatronica, dat is inderdaad zeer prijzig. Heb mij voor de aankoop hier ook goed over ingelezen. Een DSG mag tijdens het op of terugschakelen trouwens niet bokken/bonken of wat dan ook, dat moet zo goed als naadloos gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

ertromp

Forumguru
De mechatronic is inderdaad voorzien van een groenige (origineel) olie.
Een veel voorkomend probleem zijn de o-ring pakkingen van de zogenaamde accumulator (een soort buffervatje) die de foutcode kunnen genereren. Zou inderdaad geen lange rit gaan maken. TVS heeft de mogelijkheid om de auto aan huis af te halen maar dat zal dan een totaalkostenplaatje worden of dat interessant is ten opzichte van een gespecialiseerd bedrijf in de buurt
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Hij heeft ondertussen een beetje rondveveld (TVS doet blijkbaar geen telefonisch contact meer, dus die is niet zo 1-2-3 bereikbaar) en de meeste zeggen idd de pomp of de pakking, soms de hele mechatronica. Kosten in de range van €900 - 1500. Advies idd zo min mogelijk te rijden. Transport naar Varsseveld zal wel flink aantikken denk ik.

Dus dan wordt de vraag nog belangrijker of iemand een goede DSG specialist (of VAG-specialist) in het midden des lands kent?
 

Tees

Donateur
Alleen hebben we allebei geen BE rijbewijs, en mag mijn Octavia de zijne niet trekken (max geremd gewicht 1200 kg en de Octavia is rijklaar 1280 kg). Dus dat wordt een moeilijke optie @EdK
 

EdK

Forumguru
En niemand die wel BE heeft ? en dan een busje erbij huren die het trekgewicht wel aan kan !?
Beetje crea bea zijn hoor @Tees
 

Tees

Donateur
Ik waardeer je creativiteit Ed, maar dat gaat m denk ik niet worden.
Conclusie: weet iemand een goede partij die dit kan doen in Midden-Nederland?
 

Tees

Donateur
Nouja, hij was al in Utrecht, of 20 min naar huis, of 15 min naar die garage...dan is die laatste optie zo gek nog niet.
 

Tees

Donateur
Haha @Eltjo, dat was idd een bewuste keuze! Ik geef er niets om en tis duur als er wat mee is. Sterker nog: ik moest er érg aan wennen toen ik een proefrit met zijn auto deed. Schakelmomenten zijn voor mijn gevoel echt onlogisch, en als ie dan met zo'n 1.2 te laag in de toeren zit (bijv bij een oprit naar de snelweg) dan komt ie nauwelijks van z'n plaats en moet je stevig doortrappen voor een kickback. Neuh, geef mij maar een handbak.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Gisteren is de auto weer opgehaald. Behalve dat ie nu naar rook stonk, lijkt het euvel verholpen (voor €950 ex btw). Wat ze nu precies gedaan hebben is niet helemaal helder, de omschrijving die m'n familielid meekreeg was 'alles wat aan de binnenkant zit is vervangen'. Klinkt alsof de hele mechatronica vervangen is, al is dat wel goedkoop daarvoor dacht ik?
 
Bovenaan Onderaan