Draagarmrubbers slijtage of toch iets anders?

Captain Hook

Forumguru
Onze Roomster nadert z'n 13de levensjaar. Dus is het niet zo gek dat er wat zaken oud(er) en versleten raken.
Inmiddels ruim 145kkm afgelegd door Europa.

Nu vraag ik me echter af, is onderstaand verschijnsel gewoon een slijtageissue:

Bij het (beschaafd) op- en afrijden van verkeersdrempels of gewoon deuken/bobbels in de weg, heb ik het idee dat vooral aan de achterzijde het wat rammelt c.q. enigszins bonkerig gedrag vertoont. Net alsof de auto wat minder comfortabel oneffenheden neemt.
En nee, het zijn geen losse spullen die in de kofferbak liggen.
Op zich het in- en uitveren van de schokdempers is volgens mij weinig mis mee. En ook bij de laatste onderhoudsbeurt vertelde de monteur bij de vakgarage dat de schokbrekers er nog netjes uitzien, niet lekken en niet nadeinen ofzo.

Ik heb ook al geëxperimenteerd met wat lagere en hogere bandenspanning dan de voorgeschreven waardes. En dan merk je idd wel verschil, maar het bovengenoemde effect is dan niet verdwenen.

Zou dit een teken kunnen zijn van versleten draagarmrubbers?
En heeft de achterasconstructie van de Roomster wel draagarmrubbers of zit dat anders in elkaar?
En zo ja, valt dit zelf nog makkelijk te constateren, of moet de auto daarvoor echt op een brug om er onder te kunnen kijken?
Of zou het ook nog iets in de richting van stabilisator(stang?)/rubberophanging kunnen zijn?
Subframerubbers? (geen idee wat dat precies inhoudt)

BTW: de Roomster rijdt keurig stabiel rechtdoor. Geen trillingen. Ook bij het remmen volgt 'ie keurig een rechte lijn zonder dat je zelf hoeft te corrigeren. Ook bij het optrekkken kun je bij wijze van spreken rustig het stuur loslaten; de auto gaat netjes rechtuit.
Dus sporing/stabiel rijden is geen probleem.

Iemand enig idee wat zo'n grapje mogelijk zou kosten?
Want als ik online wat rondblader op het het begrip 'draagarmrubbers skoda roomster' zie ik prijzen van een paar tientjes voor de onderdelen. Natuurlijk begrijp ik dat bij dit soort werkzaamheden arbeidsloon de grootste kostenpost is.

Of zegt iemand; het kan mogelijk toch nog iets anders zijn?
Dank voor het meedenken!

Brengt uiteraard ook de interne discussie in huize Hook op gang; gaan we nog veel/weinig investeren in deze auto of toch maar eens rondkijken voor iets anders?
Maar dat is voer voor een heel ander topic!
Rest wel; we zijn eigenlijk zeer tevreden over deze Roomster! Het is ons inziens veel auto voor je geld en redelijk probleemloos en betrouwbaar. Qua formaat (binnen/buiten) precies goed. En dat zal dus altijd een lastige zoektocht worden om iets gelijkwaardigs te vinden.
Nogmaals; laten we die discussie hier buiten houden.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Was het achterstel niet afkomstig van de Octavia 2 ?
Maw kun je in die topics of andere fora misschien één en ander terug vinden vergelijkend met de RR geluiden !?
Maar goed ff op een brug zetten ( huren ) en je kunt zelf alles van voor tot achter controleren en zien of er na 13 jaar rubber onderdelen toch wel erg op zijn !? :pieker:
 

Tees

Donateur
De Roomster heeft een torsieas, dus niet de achterkant van de Octavia (want die had in die tijd nog een multilink ophanging).
Het kán de draagarmrubbers zijn, ook bij een torsieas zitten er rubbers. De materiaalkosten zijn t idd niet, de manuren beduidend meer. Maar eerlijk gezegd hoor je niet vaak dat die verslijten, bijna altijd gaan die aan de voorkant kapot.

Gerammel is altijd lastig te diagnosticeren, maar ik neig toch naar iets anders dan de rubbers.
 

EdK

Forumguru
Was het dan de achteras van de Octavia 1?
Is ook mogelijk !
Weet in iedergeval 99% zeker dat de achterophanging van een Octavia was en de voor ophanging van de Fabia was.
De wiel breedte was achter ook breder dan voor !

EN omdat het probleem hier om achter gaat ( dacht zelf de O2) had ik zoiets van dat kans aanwezig is dat je soortgelijkende problemen in een Octavia topic hier of UK of D gaat terugvinden...
 

Erik_NL

Forumguru
Bij het (beschaafd) op- en afrijden van verkeersdrempels of gewoon deuken/bobbels in de weg, heb ik het idee dat vooral aan de achterzijde het wat rammelt c.q. enigszins bonkerig gedrag vertoont. Net alsof de auto wat minder comfortabel oneffenheden neemt.

Zou dit een teken kunnen zijn van versleten draagarmrubbers?

Iemand enig idee wat zo'n grapje mogelijk zou kosten?
je beschrijving komt me bekend voor, waarbij ik me de draagarmrubbers van onze toenmalige Fabia herinner.
De meest recente vervanging daarvan heeft ons bijna 160 Euro gekost incl. arbeidsloon bij Skoda-dealer Korterink. Kilometerstand krap 180.000.
 

Tees

Donateur
Was het niet zo dat de Octavia II pas vanaf de 1.8 TSI een multilink achteras had?

Op mijn 1.2 TSI zit multilink ophanging. Volgens mij heeft de O3 alleen multilink bij de zwaardere motorisaties.

Als ik @Erik_NL zo hoor zou t dus toch de rubbers kunnen zijn. Die kosten vallen me enorm mee trouwens! Ik zou er geen Roomster om weg doen iig ;)

Ik zou trouwens ook de suggestie van @Peter-036 even checken! Bij m'n O2 rammelde de achterklep ook heel lichtjes, er zitten stelrubbers links en rechts die je uit kan draaien om dat te corrigeren. Zelfde trouwens bij de motorkap, irriteerde me ook.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Weet in iedergeval 99% zeker dat de achterophanging van een Octavia was en de voor ophanging van de Fabia was.
Klopt wel: bij gelegenheid van een proefrit met de toen net nieuw uitgekomen Roomster vertelde Hans Evers (Vepreda) me dat het inderdaad een combinatie was van de Fabia (voorkant) en de Octavia (achterkant). Gezien de introductie van de Roomster in 2006 lijkt het logisch dat het de F1 en O1 betreft.
Enig graven in Wikipedia bevestigt e.e.a.: de voorkant is gebaseerd op het PQ24-platform, o.m. gebruikt voor Fabia1 en later ook voor de Fabia2, plus nóg een heel rijtje VAG-modellen. De achterhand betreft het PQ34-platform, volgens de lijst in Wikipedia is dat terug te vinden onder diverse VW's, Audi's, Seats en dus de Octavia1 (alsmede de Kamiq "chinese version"...).
 

EdK

Forumguru
Ja dan kan de laatste 1% er dus nu ook bij !
Zelf de 1,4 zonder TSI gereden een 4 jaren en een beetje...
En een hele fijne wagen , ook kwa wegligging en in bochten.
Werd door menig mens ( ook leden) vervloekt vanwege zijn uiterlijk, maar heb hem toendertijd gereden omdat hij erg praktisch was.
Dus Erik zou lekker blijven rijden met je 1,2TSI, huur een brug voor een uur en kijk wat er aan de hand is en vervang dat of laat het bij je Lelytown garage doen, nadat je hem hebt opgegeven wat er mankeert !
 

Captain Hook

Forumguru
Iedereen in ieder geval alvast bedankt voor de reacties!

@Peter-036 Achterklep heb ik een paar jaar geleden eens gehad. Die driehoekige stukken waar de gasveren aanzitten, zaten niet meer strak vast. Dus dat had ik nu al ook gecontroleerd. Daar zit geen speling in, ook niet qua sluiting; klep gaat strak dicht.
En de hoedenplank heb ik ook al eens meegemaakt; dat had ik een paar geleden ook verholpen door wat dikkere vilten voetjes er tussen te plaatsen, daar waar 'ie ergens op ligt. Sindsdien was die rammel ook weg.

@Erik_NL Hoe lang geleden was dat, die reparatie? Want het arbeidsloon is de laatste 2 jaar fors gestegen...
En zijn toen alleen de draagarmrubbers achter of voor vervangen? En/of ook de rubberblokken die in de achterasconstructie zitten? (dat zijn volgens mij die 'silentblocks' toch?)

Of wat autobild.de hier laat zien:
(foto 6) ?
"Überdurchschnittlich häufig reißen die Silentbuchsen an den Querlenkern ein. Die hinteren Silentlager sind oft schon nach fünf Jahren porös. Kosten je Seite: 130 Euro"


Clipboard109.jpg
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Volgens mij is die foto het enige rubber wat op de achteras zit. In ETKA heet die 'rubbermetaalsteun', nummer 8 op t plaatje. Maar de gangbare naam is draagarmrubbers, of in t Engels axle bushing.

Screenshot_20230617-204229_Brave.jpg
 

Erik_NL

Forumguru
vervangen in 2014
Op mijn PC niet verder gespecificeerd dan "draagarmrubbers".
Bij de Fabia 1 was dat op het Skodaforum een bekend euvel . De vervanging was effectief.
 

Captain Hook

Forumguru
@Erik_NL Oké, duidelijk. Dus negen jaar geleden. De prijzen zullen wel wat gestegen zijn... ;)

Ik zat trouwens ff verder te zoeken naar aanleiding van die ETKA onderdeelnummers die @Tees liet zien.
Er zijn tig fabrikanten die die rubbers leveren. Allemaal zo rond de 15 euro/stuk.
Nu gebruikt de lokale vakgarage meestal Febi/Bilstein onderdelen. En rekent grofweg de onlineprijs van het onderdeel x 1,5. Plus arbeidsloon uiteraard.

-Zie ook dat er polyurethaan versies bestaan van die blokken. Is een ander materiaal en wellicht wat stugger. Iemand daar ervaring mee of dat 'beter' is, of slechts minder comfortabel? Want die zijn wel fors duurder.

-Dezelfde vraag eigenlijk voor de voorzijde; zou het verstandig/zinnig zijn om die ook te laten vervangen?
Al het rubber is immers al bijna 13 jaar oud...
 

Erik_NL

Forumguru
indertijd werden polyurethaan versies op het Fabia I subforum meermaals aanbevolen ter vervanging van de originele. Ik kan me daarvan alleen positieve ervaringen herinneren.
 

Tees

Donateur
@Erik_NL ik ken van de verhalen hier én eigen ervaring met de F1 alleen het kraken van de draagarmrubbers vóór. Daar wordt ook de PU voor aangeraden door sommigen. Maar gezien de prijs die jij betaald hebt, moet dat achter zijn geweest. Voor is véél duurder, want dan moet aan beide kanten de ophanging helemaal los. Dan ga je eerder richting de €700-1000.

@Captain Hook ik zou voor dus zeker niet vervangen totdat t nodig is. En ik zou gewoon bij de normale rubbers blijven, ik denk niet dat je nog eens 13 jaar met de RR gaat rijden toch? PU is echt een stuk harder, ik weet niet of je dat achter heel erg gaat merken, maar voor wordt t wel duidelijk minder comfortabel (of sportiever ;)). Ze zitten niet voor niets op de Cupras e.d. standaard geleverd.
 

Erik_NL

Forumguru
het zal bij km stand 180.000 vermoedelijk zijn gegaan om draagarmrubbers achter.
Bij 120.000 km waren de draagarmrubbers voor vervangen, wat i.c.m. een grote beurt, vervanging van multiriem en spoorstangeind € 724 heeft gekost, in 2009. Dus wat Tees hierboven schrijft is plausibel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Canon-Eye

Forumguru
Polyurethaan is een verzamelnaam voor producten met zeeeeer uiteenlopende eigenschappen. Dat wordt bereikt door te variëren in de precieze chemische opbouw van de twee voornaamste componenten: enerzijds isocyanaten, anderzijds polyol(en). Het gewenste eindresultaat bepaalt wat men precies met elkaar laat reageren.
Wat er dan uitkomt? Nou, van alles dus: van het zachtschuimen kussentje van een schuursponsje, via PUR-schuim, matrassen, schoenzolen, véle autoonderdelen (bumpers, dashboards, stoelzittingen, etc.) tot uitermate harde/gladde keramiek-achtige toepassingen. Zonder me hier verder in te verdiepen lijkt het me dan ook zeer goed voorstelbaar dat er ook PU-draagarm"rubbers" bestaan die prima functioneren, mogelijk beter/langer dan echt "rubber".

Achtergrond: ik ben zo'n jaar of 40 nauw betrokken geweest bij het tankvervoer van polyolen en isocyanaten. Vooral laatstgenoemde productgroep wordt door slechts een beperkt aantal grote tot zeer grote bedrijven geproduceerd. Ook het vervoeren ervan is een erg specialistische tak van sport die ook extra opleidingseisen stelt aan chauffeurs en andere betrokkenen, o.a. vanwege de eraan verbonden gezondheidsrisico's (*). De daarvoor benodigde cursussen heb ik in de jaren '90-'00 mede mogen ontwikkelen en tijdens bijscholingsdagen ook zelf gegeven aan talloze groepen chauffeurs..

(*) Off topic, maar nu we daar toch zijn: kijk uit bij gebruik van zo'n spuitbus met PUR-schuim. Zorg minimaal voor toeassing in een goed geventileerde ruimte, maar gebruik van adembescherming verdient aanbeveling.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik denk dat die PU elastomeren (want dat zijn t) bussen zeker een langere levensduur hebben dan de normale rubberen. Alleen zijn ze ontwikkeld voor sportief rijgedrag, en blijkbaar te duur bevonden voor normale autos. Er is vast en zeker de mogelijkheid om een PU-gebaseerd materiaal te maken dat vergelijkbare eigenschappen heeft als de rubberen, maar dan met langere levensduur. Maar dat is voor de normale consumentenauto blijkbaar niet interessant voor de producent.

En dan nog even echt off-topic: ik dacht dat PU(R) vooral riskant was als het gemengd wordt en een incorrecte mengverhouding gebruikt wordt (in verhouding meer isocyanaat dan polyol). De PUR schuim spuitbussen uit de bouwmarkt zijn voorgemengd, dus in principe relatief veilig. Wat niet wegneemt dat t geen fijn spul is, en adequate veiligheidsmaatregelen verstandig zijn, maar dat geldt eigenlijk voor heel veel spullen. Vooral adembescherming wordt erg weinig gebruikt op momenten dat t wel een goed idee zou zijn. Ik schuur tegenwoordig ook geen lakken meer zonder adembescherming, m'n longen zijn me t lief.
 

Canon-Eye

Forumguru
Tsja, ik kom uit de logistieke HSEQ-managementhoek (Health, Safety, Environment & Quality), dus kijk daar wellicht wat strenger naar...
 
Bovenaan Onderaan