Elektrisch alternatief Kodiaq

Herre

Senior Member
Ben zo langzamerhand begonnen met het zoeken naar een opvolger voor mijn Kodiaq. Helaas moet het ding volledig elektrisch worden. Ik dacht zelf aan een Eniaq coupe. Wat is die krap van binnen. Dat gaat hem bijna zeker niet worden. Gewone Eniaq ook nog even geprobeerd. Als ik eenmaal een beetje fatsoenlijk zit, is het een 3 persoons auto geworden. Voor 60k heb ik daar toch wel mijn bedenkingen bij. Wat zouden alternatieven kunnen zijn?

De ruimte in de Eniaq viel mij echt heel erg tegen!
 

Tees

Donateur
@leon-cupra kom er maar in!
Dat wordt natuurlijk een Tesla Model Y. Maar de ruimte van een Kodiaq ga je denk ik niet in een EV vinden, de Enyaq is al een van de grotere op de markt. Die accus kosten nou eenmaal best wat ruimte...
 

Herre

Senior Member
Op zich heb ik die ruimte echt niet allemaal nodig, maar ik wil met mijn 2m05 toch wel een beetje comfortabel kunnen zitten. Tesla gaat hem denk ik niet worden, maar dat is misschien persoonlijk.
 

leon-cupra

Forumguru
Op dit moment geen betere keuze dan de model Y. Bouwkwaliteit is naar behoren, technologie is top en software is enorm stabiel.
Heb al redelijk wat auto’s gehad en tot op vandaag is het eigenlijk 1 van de beste wagens die ik gehad heb.
En ruimte … heel veel. Ben nu wel geen 2m maar het is vanachter en vanvoor … super.
Denk dat een kodiaq voor iemand van 2m niet echt veel groter is dan een model Y. Paar jaar geleden met de buurman eens meegereden, is ook meer dan 2m … zat achter hem … net geen krampen in de benen (kan ook zijn dat de achterbank niet helemaal naar achter stond).

Maar … model Y wordt het niet… zou er toch eens mee rijden. Nu dat de facelift uitkomt geven ze giga kortingen op de stockwagens (toch in BE).
 

Herre

Senior Member
Over het algemeen is het in Aziatische autos niet heel erg goed zitten als je bovengemiddeld groot bent. Ga nog wel eens over denken.
Zelf iets aanschaffen begint een seriezer alternatief te worden.
 

sitechris

Donateur
Ik zou zelf de Tesla Model 3 kiezen boven de Y. Wat meer range, iets minder duur en qua ruimte eigenlijk nog steeds prima. Topauto's, zeker voor het geld.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@leon-cupra Vertel je vader eens over de instelmogelijkheden van de Ioniq 5..........ik zit er prima in, en de stoel kan vooruit/achteruit/omhoog en omlaag.
 

leon-cupra

Forumguru
@Peter-036 je moet mijn teksten echt eens beter lezen. Mijn vader heeft een Ioniq 5, dus ik ken de ruimte in een Ioniq 5, de TS vindt een Enyaq niet ruim genoeg voor zijn 2m05… dan gaat een Ioniq 5 echt niet de oplossing zijn voor TS.
Heb nooit beweerd dat je niet goed kan zitten , dat maak jij ervan.
 

Eltjo

Forumguru
Ik weet niet in hoeverre een stoel(frame) aanpassing nog haalbaar is... maar met mijn bijna 2 meter (het scheelt natuurlijk enorm waar die lengte in zit) heb ik nogal eens een stoel verbouwd; lagere rails van de sloop, hoofdsteunpennen verlengd, montage ASS stoel in de Passats waarin ik lager zat dan in de standaard stoel. . Met standaard elektrisch verstelbare stoelen heb je minder keus, hoewel ik in de huidige S2 dan weer wel de hellingshoek kan verstellen. In vorige auto’s was dat instellen door de manier van montage.
 
Laatst bewerkt:

Herre

Senior Member
Ik heb ook een ASS stoel, maar de ruimte moet er wel zijn. Eniaq vloer is vooral veel hoger waardoor de stoel heel dicht op de vloer staat. Bij de kodiaq is de stoel veel hoger.

De coupe komt het dashboard heel ver naar voren binnen waardoor het in de weg zit.
 

Eltjo

Forumguru
Begrijp wat je bedoeld; een Passat vanaf 2005 had de stoel op een stel bakstenen, een verhoging, op de bodem staan en viel daardoor af. Al zit je soms goed, dan wil je soms dat de zonneklep ook nog voorruit was. Bij een Octavia of Superb keek ik fijner naar buiten dan in een Passat of A6.

Ik meen dat de nog uit te komen hybride Superb of Passat elektrisch tot 200 km ver komt. Is dat geen mogelijkheid? Woon-werk is hopelijk niet zo ver. En een lagere auto verbruikt minder.
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Is de nieuwe kodiaq EV niet elektrisch genoeg voor je werkgever? Die krijgt 25 kWh accu en ook snellaad mogelijkheid.
 
Laatst bewerkt:
Het budget dat de werkgever aan lease uitgeeft als salaris aan je laten uitbetalen, en gewoon doorrijden met je Skoda kodiaq. Dat is imo de beste oplossing.
 
Bovenaan Onderaan