Ford

Smeeuwis

Donateur
Jazeker, de mijne zat op ruim 140 pk na stage 1. Met stage 2 en verdere aanpassingen kan je best richting de 160 pk met de 1.0 van VAG, en allicht nog verder omhoog.
 

Smeeuwis

Donateur
Eens. En ze blijken behoorlijk betrouwbaar. Fijn blok hoor, die 1.0, maar ik blijf persoonlijk wel voorstander van meer cilinderinhoud, al dan niet in combinatie met een compressor/light pressure turbo om eenzelfde vermogen te bereiken. Het lijkt me toch beter in het kader van sterkte, levensduur en bijvoorbeeld warmtehuishouding.

Mijn pa had ooit een Volvo met zo'n LPT blok, 2.3 liter, gewoon 8 klepjes geloof ik maar wel 165 smeuïge pk's en een vrijwel vlakke koppelkromme. In alle rust en gemak en comfort 150-160 rijden. En betrouwbaar, 400k kilometers mee gereden zonder één centje pijn. Op LPG.
 

Fmoon

Forumguru
Ik snap het stukje frustratie wel die je wellicht afgelopen jaren hebt gehad met je Octavia, had ik niet snel gehandeld dan had ik ook in die ellende gestapt (2021 had ik de nieuwe RS gekocht maar na het lezen van vele software problemen begon ik al flinke spijt te krijgen van mijn aankoop, verkoper stelde levering steeds uit van de al bestaande auto waardoor ik op BOVAG voorwaarde de koop kon ontbinden). Ik heb ook nu bewust niet meer voor een VAG auto gekozen na 10 jaar in mijn RS te hebben gereden die ik nieuw had gekocht, nog steeds mis ik dat ding wel en voelt de nieuwe Hyundai nog steeds niet zoals mijn Octavia vanaf dag 1 voelde. Gek overigens, want deze Hyundai is werkelijk in alles beter dan dat de Octavia was, ik weet niet of ik langer dan de 5 jaar fabrieksgarantie ermee ga doen, wellicht koop ik dan weer wat nieuws met lange fabrieksgarantie. Maar toch mis ik de “klik”. Zal wellicht moeten groeien, of 10 jaar was gewoon te lang met dezelfde auto waardoor je er toch aan gewend raak.

Maar ook ik blijf in mindere maten wel hier aanwezig, toch de connectie met Skoda, wat ik vanaf mijn 18de tot mijn nu 34 jarige leeftijd heb gereden en waardeer ieder zijn aankoop.
 

JeSko

Forumguru
Wat je wellicht mist is het rauwe van de O3 @Fmoon , die turbo aanzuig geluiden de uitlaat die ronkt, de DSG farts, dat draagt bij aan de beleving. Ik rijd zo'n auto's tot het echt niet meer kan, maakt autorijden telkens weer tot een plezier. Ik heb ook aangename auto's gehad maar enkel met de huidige twee auto's en de oude Superb had ik echt een klik, die Superb vond ik bloedmooi maar te traag, de Mazda vind ik vlot genoeg maar vooral een echte stuurmansauto met een heerlijke uitlaat eronder, en de O3 vind ik dan weer een echt monster die zich echt als een hooligan gedraagt en alles lijkt te willen opjagen :D Ik heb liever een auto die misschien niet overal in uitblinkt, maar die me wel wilt doen rijden, dan een steriele auto die overal goed scoort, maar me verder koud laat en me niet uitnodigt om te gaan rijden.
 

Fmoon

Forumguru
Ja en toch is die Hyundai nog een stuk sneller ook, het zal inderdaad de beleving van de uitlaat zijn. De RS was wel echt mankementen aan het krijgen er werd gek van het koelsysteem, en voor iemand die allergisch is voor problemen heb ik daar nu dan wel weer een stukje rust in gevonden, wellicht maakt dat het saai.
 

gehaktbal

Forumguru
Even goed lezen, denk dat je autocorrect er fietstas ervan heeft gemaakt i.p.v. Fiesta :maakmegek:
Oh haha zo ja. Dat was niet echt autocorrectie maar bewust. Fiësta >> Fietstas. Starlet >> Slet. etc. etc.
Zit er automatisch in bij mij.

Yaris van mijn vrouw is automatisch 'Bejaris'. Voor de Octavia heb ik nog geen passende naam ;)
 

hemi24

Forumguru
Ik noem het meestal een Ford Siësta, aangezien er toch vaak van die grijze duiven achter het stuur zitten, die al het verkeer ophouden…
Wat dat betreft is de naam Bejaris ook wel treffend! :laugh:
 

EdK

Forumguru
Wel @hemi24 dan ken je die grijze collega duif niet bij ons op werk
Maar die rijd jou in een Porsche eruit in zijn grijze siësta :koffie:
 

Captain Hook

Forumguru
Na 3jaar 6maand vol vreugde, irritatie, ergernissen, plezier overgegaan tot de aankoop van een
Ford Focus st line x 155hp.
Bij deze ga ik hoogst waarschijnlijk de groep verlaten.
Ik heb namelijk geen octavia meer wat een vereiste is
1f609.png
Hoezo is dat een vereiste? Echt niet...

Ik rijd nu al weer een poosje in een Ford Kuga PHEV:

En ik lul alhier nog steeds mee hoor. :D
 

Bakkertje

Forumguru
Niks mis met zo’n Ford, veel fijne, probleemloze en veilige kilometers gewenst.

Wat b&o betreft, ieder zijn smaak natuurlijk. Dat het hard kan vind ik niet meer zo belangrijk. Ik heb liever dat het goed klinkt dan hard gaat. De tijd van subwoofers in de kofferbak is na de buggies niet meer teruggekomen.
 
Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
Ach, m'n vader rijdt inmiddels al weer zo'n 14 jaar in z'n derde Fiesta, prima auto, mankeert helemaal nooit wat aan. Ik heb 'm een hele enkele keer wel eens geleend, fijn ding. Het is er eentje van de 6e generatie.

Daarvoor heeft ie vrij lang gereden in een Fiesta van de 5e generatie, daar was ik aanmerkelijk minder enthousiast over, ook nooit problemen, maar het ding reed gewoon niet fijn en comfortabel. M'n ouders waren er blij mee, maar ik vond het een flinke stap terug in plaats van vooruit na de 4 generatie.

Z'n eerste Fiesta was er eentje van de 4e generatie, en dat vond ik dan weer wel een hele fijne auto. Omdat ik in de tijd nog bij 'n ouders woonde, en zelf geen auto had, heb ik die wel vaak gebruikt. Ook op lange ritten, heen en terug naar Hongarije bijvoorbeeld, naar Noorwegen, wel comfortabel, En ook nooit problemen mee gehad.
 
Bovenaan Onderaan