Gordelinsteek bestuurdersstoel vervangen

MarkvdD

Forumguru
Ik wil de gordelinsteek van de bestuurdersstoel vervangen omdat steeds het alarmpje van 'geen gordel vast' af gaat. Ik vermoed dus dat de schakelaar in de gordelinsteek slecht is. Ik heb er een via De Onderdelenlijn gevonden.

Nu zie ik wel waar de bout zit om hem los te halen maar wat is de truc om die los te krijgen? Moet de hele stoel gedemonteerd worden en welke dop is nodig voor de bout? Dat kan ik namelijk niet zien.

Alvast bedankt voor het meedenken en de tips
 

JPs_OC2

Forumguru
De stoel moet idd los @MarkvdD. De bout van de gordelinsteek (je hebt al gevonden waar die zit) is alleen van onderaf te bereiken.
Belt Buckle_S69-0136.jpg

Als allereerste de min pool van de accu loshalen en de boel ff met rust laten.
Stoel naar voren en de achterste bouten los > Stoel naar achteren en de voorste bouten los.
Let op bedrading en stekkers die het eventueel optillen/kantelen van de stoel in de weg zitten.

De rails van de stoel en de gordelinsteek zitten met veeltand bouten vast. Voor de stoelen M10 en de insteek M8.
 

MarkvdD

Forumguru
Dank je wel @JPs_OC2 , dit vermoedde ik al maar soms is het fijn om even bevestigen te krijgen voordat je ergens aan begint

Waarom overigens de accupool los halen?
 

EdK

Forumguru
In je stoel zitten Airbags en stekkers onder de stoel !!??
En die wil je niet af laten gaan met je snuffer op de stoel om die bouten los te nemen...
 

MarkvdD

Forumguru
@EdK , dan heb ik laatst mazzel gehad want de stekker onder de stoel heb ik toen los gehad zonder de accupool los te hebben

Bedankt dus voor de tip
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Tees

Donateur
Het gaat ook 99 van de 100 keer goed. Maar je zal maar die ene keer een vonkje creëren bij t lostrekken en *poef*.
Afhankelijk van t model zitten er trouwens ook explosieven in de gordelvanger danwel in de B-stijl. Dit om de gordel aan te spannen in geval van een aanrijding.
 

EdK

Forumguru
En zo zie je maar al hou je je aan de snelheden je blijft een projectiel op de weg met al die ladingen....... :koffie:
:pieker:
 

Eltjo

Forumguru
Ik reed destijds met lage snelheid op mijn voorganger nadat een bovenkamercontactje niet schakelde.
Door de afgegane ladingen was het stuur naar beneden getrokken en hing de gordel slap. De airbags waren niet afgegaan.

Ik heb bij mijn auto de gordelverklikker uitgeschakeld omdat deze ook ten onrechte een melding gaf. Dat had ik ook al eens gedaan bij Passat B7 van een kennis.
Eerst was het nog te doen als ik stil bleef zitten, maar al snel bij het minste geringste. Erg irritant.

Ik ben wel benieuwd wat er nu precies mis is met de schakelaar; de bediening door de gordelsluiting of elektrisch in het schakelaartje?
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Maat je bovenkamer wel uit laten lezen en er preventief een nieuw contactje in laten zetten ?? :koffie:
 

Eltjo

Forumguru
Nog geen model met OBD en er zitten te veel contactjes in om preventief te vervangen.
Inmiddels verzekeringstechnisch 14 jaar aan een stuk schadevrij.
 

Eltjo

Forumguru
Zou ook kunnen dat het mechanisch was, maar ik neem aan dat VW dat op dezelfde manier elektrisch heeft geregeld.
Het is me tijdens de knal niet opgevallen ;). Het stuur was daarna weer gewoon helemaal naar me toe te verstellen.

Als ik nog eens over nadenk, mechanisch zal het niet geweest zijn, want buiten dat de airco en gewone radiatoren kapot waren, was er verder onder de kap niets verder de motorruimte in gedrukt.
 

Paul 57

Nieuw lid
Gordel vergendel piep, ook bij mij ging hij af en blijft de controle lamp branden zeer irritant. Nu hier de goedkope oplossing (als je de gordel gesp iets indrukt 2mm )gaat de piep en de lamp niet meer aan! hoe ik dit opgelost heb met een spijkertje op de maat aan de onderkant hoguit 1 mm, en dan met een klein stukje duc tape er aanvast tapen .Werkt perfect
 

Tees

Donateur
Tsja, das ook een oplossing...ik hoop altijd maar dat dat soort oplossingen niet ooit in mijn auto zijn toegepast door een vorige eigenaar...
 

MarkvdD

Forumguru
Het is inderdaad, blijkbaar, een oplossing Ik ben echter, zeker vanuit m'n werk niet zo van zulke oplossing

Ik hoop alleen wel dat met de nieuwe insteek m'n probleem is opgelost. Het is namelijk begonnen toen ik die gordel heb vervangen voor één via de Onderdelenlijn dus wie weet heeft het iets met de maat van de gesp te maken ipv de insteker?

(beetje verwarrende verwoording, hoe heten die onderdelen officieel )
 

Paul 57

Nieuw lid
Het euvel zit niet aan de gordel gesp maar aan de schakelaar in de houder welke versleten is. Mijn oplossing hierboven is tijdelijk en veilig je gordel zit gewoon vergrendeld alleen dat icoontje werkt weer naar behoren
 

EdK

Forumguru
Maw als je het veertje van de microschakelaar weet uit te buigen dan doet deze het gewoon weer zoals behoord !?
 

Tees

Donateur
Ik neem aan dat je de VAG-software volledig kent en weet welke systemen gekoppeld zijn aan het wel of niet geschakeld zijn van deze microswitch? Kán alleen dat lampje zijn, maar kan ook zomaar andere systemen zijn die al dan niet hiermee geregeld worden. In dit geval denk ik dat je ermee wegkomt, maar dat soort trucs moet je m.i. niet te vaak uithalen met veiligheidssystemen.
 

pansaebr

Actief lid
Onlangs iets gelijkaardig gehad met mijn Rapid echter de gesp ontgrendelde , heb toen maar een afspraak gemaakt met de garage om deze zo snel mogelijk te vervangen was ongeveer 130 euro all in was ongeveer 30 min werk.
 

Eltjo

Forumguru
@EdK zoiets als veercontactje uitbuigen verwacht ik ook, ja.

@Tees Het zou b.v. kunnen dat de airbags bij een lager snelheid of impact geactiveerd worden als het systeem denkt dat er geen gordel wordt gedragen. Die gordel draag ik wel en de sluiting is ook goed.
Ik had bij mijn Passat’s de zijairbag gedeactiveerd. Ik had er immers een Ass stoel in zonder airbag. Na het starten knipperde het airbag ledje 5x en ging daarna uit om aan te geven dat er een wijziging in het systeem was. Bij de verkoop ging de originele stoel er weer in en activeerde ik de zijairbag weer.

Bij de 3B kostte dat overigens een speciaal setje met weerstand stekker, nooit geplakte VW waarschuwingssticker en arbeid voor €130. Bij de 3BG kon een forumlid mij dat vertellen; een weestand was niet meer nodig. Ook het knipperen en daarna uitgaan van ledje hoorde bij de deactivatie.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan