Kodiaq slaat niet aan.

JohnT

Nieuw lid
Sinds september zijn wij in het bezit van een skoda kodiaq 1.5 automaat uit 2019. Net de auto naar een garage gehad omdat de auto soms met starten niet aan wil slaan. Hij is helemaal nagekeken en niets gevonden. Benzine pomp, bougies etc alles prima in orde. Nu is ook het geval wanneer hij niet aan wil slaan ik ook kan starten zonder het rempedaal in te drukken. Iemand een idee? Ik heb nu nog garantie.
 

JohnT

Nieuw lid
Nee dan ook niet. Maar bij automaat is een voorwaarde dat je het pedaal intrapt anders kun je niet starten. Dus dat de startmotor draait wanneer het pedaal niet ingedrukt is zou niet mogen.
 

JohnT

Nieuw lid
Yep foutmeldingen hadden niets met starten te maken. Defecte rempedaalschakelaar zou melding geven
 

Tees

Donateur
Slaat ie niet aan of draait de startmotor niet? Want als alleen de rempedaalschakelaar kapot zou zijn, dan kan t zijn dat je zonder de rem in te trappen toch gewoon kan starten. Maar als de startmotor wel ronddraait, vindt de ECU blijkbaar dat aan alle voorwaarden wordt voldaan om te starten, maar slaat ie toch niet aan. Dus dan denk ik niet perse aan een elektronisch probleem...

In zo'n geval is t altijd een van de drie oorzaken: lucht, brandstof, ontbranding. Maar welke dat zal 1 voor 1 gecheckt moeten worden.

Overigens is het de verantwoordelijkheid van de verkopende garage om dit op te lossen. Je zit blijkbaar binnen de garantieperiode, of in de tussentijd die periode nou verloopt of niet maakt niet uit, je hebt het probleem binnen de periode gemeld, dus hun zaak om t op te lossen
 

JohnT

Nieuw lid
Slaat niet aan startmotor draait wel. Na een aantal keer stop en weer starten slaat ie normaal aan. Bij de garage geen afwijkingen aan startmotor, brandstofpomp, bougies gevonden. Het probleem is dat je het niet kunt dwingen. Het gaat zomaar een week goed.
 

Tees

Donateur
In beide gevallen het meest linker pedaal, maar bij een handbak is t toch een ander pedaal dan bij een automaat ;)

@JohnT wat heeft de garage daadwerkelijk gecontroleerd? Hoe hebben ze benzinepomp en de bougies gecontroleerd, hebben ze nog andere dingen gedaan? Ik denk dat de beste manier om dit te diagnosticeren is door een uitgebreide log te maken en kijken wat het verschil is tussen de mislukte starts en de start die wel lukt.
 

JohnT

Nieuw lid
Uit diagnostiek bleek niets. Alle componenten die met het starten te maken hebben werken foutloos. Normaal start en rijdt ie prima. Zo nu en dan de startproblemen. De monteur heeft het vermoeden dat het uit de startonderbreker komt. Maar probeer het maar te bewijzen. Daarom de vraag hier gesteld .Misschien dat iemand het herkent.
 

Tees

Donateur
Startonderbreker is het gegarandeerd niet, dan weet de monteur niet hoe die werkt. Een startonderbreker bij VAG stopt namelijk de motor pas nádat die aangeslagen is (dacht door de brandstoftoevoer te onderbreken, maar dat weet ik niet zeker)

Mijn twijfels worden eerder erger dan minder door deze kennis. Diagnosticeren bij de gemiddelde garage is kijken of er foutcodes zijn. Loggen doen er maar weinig, want dan moeten ze logisch nadenken, en dat vinden er veel helaas lastig...
En je geeft nog steeds niet aan hóé de onderdelen gecheckt zijn. Het ontbreken van foutcodes is niet hetzelfde als foutloos werken...
 

JohnT

Nieuw lid
Hoe er precies gewerkt is weet ik niet. Aangezien het via een garantiemaatschappij ging neem ik aan dat er bepaalde protocollen gevolgd zijn voor de garantie. Ik heb geen aanleiding voor twijfel aan hun kunde.
 

hemi24

Forumguru
Aangezien het probleem er nog is en de monteur geen flauw idee lijkt te hebben, heb ik het idee dat je een beetje té goed van vertrouwen bent, @JohnT
 

Tees

Donateur
De gemiddelde monteur is vrij matig in probleemanalyse. Als er geen foutcode is weten veel monteurs t al snel niet meer, en dan testen ze een paar standaard dingen en lopen ze vast. Als ze heel enthousiast zijn gaan ze wat dingen vervangen, maar liever niet als de auto nog in garantie is. Een log maken is voor veel monteurs al tamelijk uitdagend.
Uiteraard geldt dit voor alle monteurs, er zijn er natuurlijk ook die hier heel goed in zijn.
 
Bovenaan Onderaan