Laden met een electrische leaseauto en een priveauto

Hoe het bij mijn schoonbroer geregeld is : hij heeft binnenkort een VW ID.4 als leasewagen . Er wordt ook een paal bij hem thuis geïnstalleerd. Hij heeft een kaart waarmee hij thuis op zijn paal moet badgen. Op die manier weet de LM hoeveel elektriciteit hij thuis heeft verbruikt voor zijn wagen. Voor het afnemen van zijn privé-elektriciteit voor zijn bedrijfswagen krijgt hij een vastgestelde vergoeding per kilowatt (ligt zelfs iets hoger dan de gangbare tarieven van de elektriciteitsmaatschappijen).
Moest mijn schoonbroer een tweede EV hebben, die privé is, kan hij gewoon opladen via zijn thuispaal. Is het uiteraard niet de bedoeling dat hij dan badgt en dan betaalt hij gewoon via zijn eigen privé-verbruik de elektriciteit van zijn tweede EV-wagen die privé is.


Maar de 2e wagen dien je dan toch ook een druppel of kaart voor te hebben om die te kunnen laden? Ik zit met dezelfde constructie maar krijg geen 2e druppel voor prive, die dien ik apart elders af te sluiten. Toch vreemd als je zelf de laadpaal en de verzwaring aanschaft dat je dan bij een derde partij een contract moet afsluiten om op je eigen paal te kunnen laden voor je eigen lage tarief.
 
Correct! Maar de vraagsteller is hier niet de eigenaar van de laadpaal, dat is de leasemij.
Hij gaat zo dus het tarief van zijn laadpasverstrekker betalen voor zijn eigen stroom, en krijgt dan voor het leveren van die stroom een vergoeding terug.
Het verschil tussen die twee bedragen is:
*1 het abonnement voor de laadpas
*2 de winstmarge die de laadpasverstrekker er bovenop zet.
Ik denk dat het mogelijk moet zijn om met de leasemij, als laadpaaleigenaar, een aparte overeenkomst te sluiten voor een tweede pas voor de privé auto.....


Niet helemaal waar. Ik heb de laadpaal gekocht via leasemaatschappij. En kan geen 2e pas krijgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
A.s. vrijdag krijg ik mijn nieuwe Enyak Sportline via mijn werkgever geleased bij Leaseplan. Inmiddels, ook via Leaseplan, is een laadpaal geïnstalleerd. heb ook via Leaseplan al een laadsleutel gekregen. Nu heb ik ook prive een andere elektrische auto besteld. Hoe gaat dat nu met het laden? Ik zal voor die auto een laadpas/sleutel nodig hebben om thuis te kunnen laden. Betaal ik dan automatisch mijn tarief dat ik betaal voor stroom thuis? Of zijn er nog zaken die ik in de gaten moet houden met de aanschaf van een pas/sleutel?


Als toevoeging wil ik nog melden dat ik de paal zelf heb gekocht via de leasemij.
 

hemi24

Forumguru
@ellefaro : dan snap ik heel goed dat je je bekocht voelt! Als je dat van te voren had geweten, had je vast even iets langer georiënteerd op de aanschaf van een laadpaal!
 

Bakkertje

Forumguru
Ik kan me voorstellen dat een leasemaatschappij geen 2e pas uitgeeft, dat zou fraude in de hand kunnen werken. Je krijgt ook maar 1 tank pas bij een leaseauto. Dat hoeft nog niet te betekenen dat je niet met een andere pas kunt laden op je eigen laadpaal.
https://www.elec2go.eu/laadpas/

Daar heb ik mijn laadpas van, kun je het voor 5 euro proberen. Of je vraagt iemand in je omgeving om even een vreemde pas op jouw paal te proberen..
 

Bakkertje

Forumguru
@Peter-036 het gaat erom welke passen de paal accepteert, zie mijn uitleg in https://www.skodaforum.nl/forum/i/l...uto-en-een-priveauto.44551/page-2#post-967952
Dat kun je heel simpel testen door een andere pas aan te bieden op de paal en te controleren of je daarmee een laadsessie zou kunnen starten.
Als dat werkt dan is het de vraag welke roaming partners er gebruikt worden door de MSP die de laadsessies bijhoudt en aan de hand daarvan kun je bepaalde passen wel of niet gebruiken.
 

MarkN

Actief lid
Zou wat zijn, dat als ik benzine ga tanken, ik bij de ene pomp 1,92/liter voor E10 betaal, maar dat als pomp/vulpistool dikker zijn, de prijs ineens 6 euro/liter zou bedragen!? :fool:


Je kent toch wel die mop van de vent die bij het tankstation komt en vraagt wat een druppel benzine kost?
Nou heb je een druppellader :D
 

Bakkertje

Forumguru
Dat klopt @Peter-036 maar dat is dan ook weer afhankelijk van welke laadpas je afneemt voor je privé gebruik, in mijn geval krijg ik een opslag van 1 ct per kwh doorbelast door Elec2go en heb ik geen maandelijks abonnement.
Dus als ik een laadpaal zou hebben van een leasemaatschappij zou ik met de laadpas van de leaseauto de kosten vergoed krijgen zoals ik die met mijn werkgever afspreek daarvoor geeft de leasemaatschappij door hoeveel kwh ik thuis geladen heb. (dit kan lucratief zijn als je meer vergoedt krijgt van je werkgever dan dat je zelf betaald) Gebruik ik diezelfde laadpaal met mijn elec2go pas zou ik per laadbeurt van 1 ct per kwh betalen (in mijn geval 10 kwh (meer gaat er niet in mijn auto) dus 10 ct) aan elec2go en de kwh prijs aan mijn eigen energie leverancier.
 

EdK

Forumguru
Maar ik heb begrepen dat dat in de kast van de paal moet gebeuren
Zolang je paal aan een netwerk , wifi of gsm netwerk verbonden is kunnen alle aanpassingen op afstand aangepast worden.
Laadpalen die wij bouwen leveren we met 2x 16A/400V af , wil je later naar 2x32A/400V hebben dan moeten wij ter plekken wel één en ander aanpassen ( hardwarematig ) rest gaat allemaal op afstand.
 
Bovenaan Onderaan