Lane assist. Plek op de weg

fanSkoda-VW

Donateur
Met LA heb ik geen probleem.
Ik herinner me de 1e proefrit met de Scala in 2019 en wist ff niet wat me overkwam.
Nu is het een routine en weet ik dat ik als ik op de spitsstrook rij even iets meer moet opletten.
Dat geldt ook voor de andere systemen zoals ACC waarbij ik ook iets meer attent moet zijn als de voor mij rijdende auto langzamer gaat dan ik. Dan moet het gas er op en ff inhalen.
Soms zou ik wel willen dat meer mensen ACC als ook LA gebruiken.
Ik let altijd bij inhalen op de afstand v d voorbanden t.o.v. de streep op de weg. Soms gaan mensen zomaar (?) langzamer en dan weer sneller rijden en zwalken ze wat meer. Nee, dat kan nooit aan de telefoon liggen, écht niet.
Kortom, het zijn en blijven HULPmiddelen, maar ik ben er blij mee. Ook met de DSG.

grtssss
 
  • Leuk
Waarderingen: BJF

Canon-Eye

Forumguru
Ik kijk daar heel anders tegenaan, niet in de laatste plaats omdat er tegenwoordig zoveel bochten/slingeringen om vluchtheuvels heen worden gelegd. Daar probeer ik altijd zo vloeiend mogelijk, dus met minimale stuuruitslag doorheen te komen - hetgeen betekent dat ik zoveel mogelijk de binnenbochten aanhou en bij het naderen ervan al vantevoren zoveel mogelijk rechts hou. Dat zijn dus de momenten waarop die lane assist begint te muiten en tegen te werken. En dan hebben we nog de 60 km-wegen met de rode zijstroken voor fietsers, waar de lane assist zijn uiterste best doet om je frontaal op een tegenligger af te sturen.
Dus hartelijk dank, ik wil 'm niet. Van mijn telefoon heeft trouwens niemand ooit last, want die komt tijdens het rijden simpelweg nooit uit mijn zak.
 

Smeeuwis

Donateur
@Canon-Eye Prima toch? Ieder zijn ding. De auto van mijn wederhelft heeft ook geen LA en ik mis het geen moment. Ik kan uiteraard prima zelf sturen :giggle: . Als ik daarna weer in mijn O3 stap staat ie aan en heb ik er geen last van, en weet ik er net als @fanSkoda-VW op te anticiperen. Overigens grijpt de mijne pas laat in, zolang ik zelf kracht uitoefen op het stuur doet de LA niets, ouder model auto.

In de O4 van mijn zwager is hij irritanter aanwezig, nieuwer model auto. Ik ga het beleven in de Enyaq en als ie me teveel ergert zet @Antera hem wel op de geheugenstand of zo.
 
Laatst bewerkt:

Smeeuwis

Donateur
Dat is hoe je het ervaart, persoonlijk dus. Ik ervaar het nu niet als lastig. Zoals ik al zei: ieder zijn ding :thumbsup:
 

Nedje

Senior Member
Ik herken het wel. Toegegeven, de omgeving waarin ik rij is niet de meest Lane assist vriendelijk (smalle straten, 60-wegen met fietsstroken aan weerzijskanten en vrij smalle 80 wegen) maar toch. Mijn Astra uit 2017, Ceed uit 2022 en Focus uit 2023 waren allemaal veel minder agressief en reden daardoor veelal prettiger.


Ik heb het idee dat ik niet wezenlijk anders ben gaan rijden t.o.v. de voorgaande auto's, toch besluit de Enyaq veel vaker in te grijpen. Een kleine stuurtrilling vind ik niet zo erg, maar erg actief tegensturen word ik minder blij van om nog maar te zwijgen over die piepjes. Ik aai geregeld over het dashboard met de liefkozende woorden dat ze maar rustig mag doen. Net als bij mijn vrouw helaas geen effect.

Gelukkig kan ik voor mijn auto naar Antera, voor mijn vrouw helaas niet.
 

Japanese Power

Donateur
Ik ga het beleven in de Enyaq en als ie me teveel ergert zet @Antera hem wel op de geheugenstand of zo.
Toen ik mijn Enyaq 2 jaar geleden kreeg met de oude toenmalige software vind ik de LA mild met ingrijpen maar sinds de MEB 3 erop zit is deze heel abrupt en agressief met ingrijpen. Echt niet leuk meer. Ben benieuwd naar jouw ervaringen.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
sinds de MEB 3 erop zit is deze heel abrupt en agressief met ingrijpen. Echt niet leuk meer.

Bij de Kodiaq was het een heel fijn systeem; bij de ID.3 is het een uitermate irritant systeem en wel om een aantal redenen:
Soms als je een tijdje te dicht bij een lijn rijdt stuurt het systeem er soms nog dichter naartoe wat juist héél tegennatuurlijk is. Beetje een gevoel alsof het een magneet is.
Daarnaast werkt het systeem niet consistent en voelt het niet betrouwbaar; er is geen vast punt te voorspellen waarop het een lijn herkent en het in gaat grijpen.

Vooral bij sneeuw en gladheid, gaat bij mij het systeem preventief uit, omdat het dan pas echt gevaarlijke slingers kan geven.
 

EdK

Forumguru
Heren wat is nu het probleem van LA ?
Ik ervaarde excact hetzelfde op de spitsstrook met het abrupt insturen van de LA en dat je zelf abrupt erop moet reageren
Maar de eerste keer schrik je je de @#%^$

Dus drukte ik elke dag de toetsen combinatie in om het systeem uit te zetten !!
Alleen hebben wij enkele VCDS professoren in ons midden die een hele fijne aanpassing kunnen doen !
Uitzetten kon hij niet, maar wel dat LA opstart in de laatst genoten instelling ! En als dit dus UIT is dan start hij weer op in de UIT stand.
Maw wil je ermee rijden met dat LA dan zet je hem weer even AAN en zal hij de volgende dag ook weer opstarten in AAN.
Maar goed ik stop me rit met UIT en start hem dus weer met UIT , en moet zeggen IDEAAL !!!

Ohja die VCDS prof is in mijn geval antera !
 

fanSkoda-VW

Donateur
Over agressief gesproken: De Hyundai Bayon 2023 kan er ook wat van. Dat vond ik idd onprettig rijden.
En die $%^&*((*&^piepjes, als je niet genoeg druk op het stuur had dan dacht dat ^^(*&^dat je in slaap gevallen was.
Bizar maar waar, ik rijd veiliger, en attenter in de iets oudere VW van 2021.
Oké, een enkel ding mis ik zeker wel: Ik kon d.m.v. een drukknop zélf (ook tijdens het rijden) bepalen of ik de achteruitcamera ingeschakeld wilde hebben. Dat bleek een enkele keer ivm dode dode hoek toch wel handig. Maar dat kon niet geprogrammeerd worden.
Zo wordt door iedereen elke auto weer anders ervaren.

grtss
 

Smeeuwis

Donateur
Toen ik mijn Enyaq 2 jaar geleden kreeg met de oude toenmalige software vind ik de LA mild met ingrijpen maar sinds de MEB 3 erop zit is deze heel abrupt en agressief met ingrijpen. Echt niet leuk meer. Ben benieuwd naar jouw ervaringen.
Ik zal ze tzt hier delen!

Zoveel mensen, zoveel meningen, dat blijkt ook hier maar weer…
 

Antera

Donateur
Bij de Kodiaq was het een heel fijn systeem; bij de ID.3 is het een uitermate irritant systeem en wel om een aantal redenen:
Soms als je een tijdje te dicht bij een lijn rijdt stuurt het systeem er soms nog dichter naartoe wat juist héél tegennatuurlijk is. Beetje een gevoel alsof het een magneet is.
Daarnaast werkt het systeem niet consistent en voelt het niet betrouwbaar; er is geen vast punt te voorspellen waarop het een lijn herkent en het in gaat grijpen.

Vooral bij sneeuw en gladheid, gaat bij mij het systeem preventief uit, omdat het dan pas echt gevaarlijke slingers kan geven.

Je kan in je scherm zien wanneer hij de lijn herkent en heeft ook met de soort lijnen te maken en kleur. Heel soms heeft hij er idd wat meer moeite mee. Maar het is en blijft een hulpsysteem. ;)

Ik rijd er al 2,5 jaar mee en heb er nog geen problemen mee gehad. Als je travel assist aan zet moet ik zeggen dat het zeker nog betrouwbaarder is,. VAG heeft wel een van de beste systemen op dit gebied.

Dit is mijn persoonlijke mening
 

Captain Hook

Forumguru
Schrale troost:
LA + Kluger Kuga + ondergetekende is ook niet altijd een prettige verstandhouding. :nono:

Ondanks dat ik iedere dag woon-werkverkeer, dezelfde route rijd, dan nog reageert LA niet altijd consequent naar mijn idee.
Dus zo adapatief c.q. zelflerend is zo'n systeem zeker niet. :koffie:
 

ETIV

Nieuw lid
Ik ben nu een maand in bezit van een Enyaq IV 60 uit sept 2023 en ik vind alle hulpsystemen over het algemeen goed werken. Ik kom uit een 100% analoge auto uit 1999 een Citroen XM. Ik vind de hulpsystemen op de snelweg een welkome toevoeging.
 
Bovenaan Onderaan