Onderhoud zelf doen

EvertD

Nieuw lid
MIjn Kodiaq (1.5TSI) is 5 jaar oud en ik wil eigenlijk het onderhoud zelf doen. Zijn er toevallig ergens service handleidingen te vinden welke ik kan gebruiken? Iemand verder tips?
 

ertromp

Forumguru
Met de digitale ondersteuning van:
Kom je er wel. Klein bedrag betalen en je kunt het e.e.a. als een pdf printen. Enorm handig.
Je kunt zelf de service en olie Interval terugzetten met VCDS of OBDEleven.
Kun je ook gebruiken bij diverse onderhoudsklussen zoals werken aan remmen en bij diagnose.
Zorg voor goede momentsleutels met diverse bereiken en maten.
En natuurlijk een fijne ruimte om het werk uit te voeren.
 

EvertD

Nieuw lid
Yes dat is precies wat ik nodig heb. Laatst de remblokken voor vervangen zelf en viel me op hoe eenvoudig dit was . Kan niet misgaan als je een beetje technisch bent . Verder heb ik een garage , moment sleutel en een boel gereedschap. Wat ik mis dat koop ik gewoon .

Bewijs bedankt Evert
 

ertromp

Forumguru
Mijn persoonlijke advies is om niet te bezuinigen op onderdelen dus koop A merken. Bijvoorbeeld NGK voor de bougies of ATE voor remdelen of Mann filters en zo zijn er nog wel wat merken te noemen. En natuurlijk de voorgeschreven smeermiddelen gebruiken
 

EvertD

Nieuw lid
Ja dat is ook wat ik doe hoor. Overigens is dat ook niet waar je veel op gaat bezuinigen. Ik had destijds Brabus remblokken gekocht. DIe waren 47 euro geloof ik. Bij de dealer rekenden ze 330 euro voor de remblokken voor. Het zelf vervangen ging sneller dan naar de dealer heen en weer rijden.
 

ertromp

Forumguru
Als je een panorama dak hebt denk aan het schoonmaken van de geleiders in het dak en reinigen van de afwateringsleidingen
 

EdjeB

Actief lid
Dankje, precies waarnaar ik op zoek was. Ik kan mij alleen niet aanmelden op ErWin:

"De postcode mag enkel uit 7 tekens bestaan!"

Ik heb er toch echt 6 ingevoerd, ook geen spaties oid. Is het jou wel gelukt Evert?

@ertromp Voorkeur heeft bij mij de VCDS o.b.v. dit filmpje. Heb jij wellicht ook een voorkeur of tips?
Hij heeft het trouwens rond 4:20 over CFD-protection, goed om rekening mee te houden denk ik Evert, ik weet niet of dat al vanaf 2019 speelt, hij heeft het over 2020 en verder.

p.s. ik haal zometeen om 14:00 eindelijk mijn eerste Skoda op :)
 

ertromp

Forumguru
Zelf maak ik gebruik van VCDS. Mijn Seat is MQB van 2015 dus geen CFD protection (gelukkig). Ik werk met VCDS sinds 2013 en toen was er nog geen OBDEleven. Ook heb ik nog VagCanPro maar dat is overdone voor het reguliere werk. Daar kun je zelfs je modules mee updaten of herschrijven. Duur programma want je betaalt een jaarlijkse bijdrage. Inmiddels heb ik die al zeker een jaar of 3 niet meer gebruikt en de bijdrage niet betaalt.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Hij heeft het trouwens rond 4:20 over CFD-protection, goed om rekening mee te houden denk ik Evert, ik weet niet of dat al vanaf 2019 speelt, hij heeft het over 2020 en verder.

SFD protectie…
Zal bij deze S3 nog niet spelen, bij latere modellen is dit wel, steeds meer het geval.
 

EvertD

Nieuw lid
Inmiddels ben ik toe aan de onderhoudsbeurt maar het is toch wel heel veel informatie. Kan je de remvloeistof bijvoorrbeeld zelf vervversen zonder speciaal gereedschap? en moet de olie van de versnellingsbak ververst worden of moet deze gespoeld worden? de auto heeft 115k gereden.
 

hemi24

Forumguru
115k km… als het een DSG is zou de versnellingsbakolie elke 60k ververst moeten worden.
Dus afhankelijk van de onderhoudshistorie, zou je verwachten dat deze weer aan de beurt is.
Zelfde gaat ook op voor het vervangen van de bougies.
 

ertromp

Forumguru
Over de remmenvraag:
Prima zelf te doen.
Gebruik dan een zogenaamde remontluchter. Dat is een hulptool die dmv vacuum verse remolie die je door je remsysteem heen trekt. Kost ca €60,- voor een toestel wat je hobbymatig thuis prima kunt gebruiken.
Zelf gebruik ik al vele jaren een Hazet remontluchter die op mijn compressor middels luchtdruk werkt. Zo'n apparaat van 60 euri zijn de ervaringen zeer wisselend mee en willen bij de doppen nog wel eens gaan lekken. Dat zul je met zo'n tool van bijvoorbeeld Hazet niet snel hebben. Kost wat maar dan heb je voor vele jaren ook wat.
Remvloeistof verversen volgorde die ik aanhoudt:
Eerst de langste: rechtsachter
Dan de een na langste: linksachter
Dan rechtsvoor en als laatste linksvoor die zit het dichtste bij de remcilinder.
En natuurlijk als laatste het peil controleren/aanvullen
 

ertromp

Forumguru
Mijn Seat (MQB) en jouw Kodiaq (MQB) en een vergelijkbaar remsysteem hebben geen drukaccumulator
 

ertromp

Forumguru
Misschien jezelf een keer voorstellen @EvertD ?
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan