Onze Mazda 3 2.0 Sky-active

Kanerr

Forumguru
Die Enkei's, pracht!

JR ben ik zelf niet over te spreken maar budgettair kan ik dat zeker begrijpen.
Maar ik zou me niet doodstaren op fitment industries, ik ben daar ook twee keer de mist in gegaan waarbij ze zeggen dat het past zonder aanlopen maar zodra ik dezelfde auto met dezelfde setup had liep het wel aan :(

Ik zou naar je eigen ervaring kijken. Waar liep het aan en hoeveel liep het aan? Als het echt super minimaal is, dan kan het inderdaad zo zijn dat de 2mm in et waarde ervoor kan zorgen dat het past of juist niet, maar vergeet niet dat je een groffere ET waarde kan pakken en dan met je banden ipv een 225 een 215 kan monteren en dat het dan helemaal goed gaat.
Daarnaast verschilt de banddikte per merk... Gewoon om het even nog makkelijker te maken :D

Meten.. Geluk hebben... Maar een goede fitment zonder aanlopen heb ik nog nooit gehad helaas.
 

JeSko

Forumguru
Ja klopt @Kanerr , toen liep het voor mijn gevoel net aan op de bovenkant van de wang van de banden, zie foto's in bijlage. Maar FI helemaal vertrouwen doe ik ook niet, vandaar hier even uitgezet en ook op het Mazda Forum, maar daar nog geen antwoord. Van fabriek uit zijn de kassen van een 3 Type BM voorraan gerold, en achter niet ben ik al achtergekomen. Voor mijn gevoel moet ik om zeker te zijn rond ET 45 zitten, maar om één of andere reden zijn er voor niet VAG auto's vaker offsets van 40 te vinden dan wat anders :pieker:

20230514_155604_copy_1431x3024.jpg 20230514_151827_copy_1431x3024.jpg 20230514_155548_copy_1431x3024.jpg 20230514_151741_copy_1431x2029.jpg 20230514_151820_copy_1431x1786.jpg
 

Kanerr

Forumguru
Ja klopt @Kanerr , toen liep het voor mijn gevoel net aan op de bovenkant van de wang van de banden, zie foto's in bijlage. Maar FI helemaal vertrouwen doe ik ook niet, vandaar hier even uitgezet en ook op het Mazda Forum, maar daar nog geen antwoord. Van fabriek uit zijn de kassen van een 3 Type BM voorraan gerold, en achter niet ben ik al achtergekomen. Voor mijn gevoel moet ik om zeker te zijn rond ET 45 zitten, maar om één of andere reden zijn er voor niet VAG auto's vaker offsets van 40 te vinden dan wat anders :pieker:

Hmm, ja met 2mm verschil ga je dit niet oplossen. Heel eerlijk zou ik achteraan de kasten rollen, vooral bij een vrij jonge auto. Veel relaxter met banden en velgenkeus en ET40 is inderdaad een veel generiekere et waarde voor de japanse auto's helaas.
Of je kan een bredere velg nemen waarbij de banden wat meer getrokken staan :pardon:
 

JeSko

Forumguru
@Kanerr

Vreesde ik al voor idd, ga ze niet laten rollen ben er echt geen fan van, dus word het zoeken naar ET44-46 met misschien een Nankang band, of andere banden die mooi stretchen. Thanx voor de hulp makker! :thumbsup:
 

leon-cupra

Forumguru
Je had rollen beter gedaan wanneer de wagen bij de carrosserie stond. Enigste “gevaar” van uitrollen is dat de lak springt. Nu ja , dat was toch geen probleem (langs 1 kant dan toch), moest toch herspoten worden.

Mijn broer heeft dat bij zijn wagens nog laten doen. Nooit problemen mee gehad, maar je moet iemand hebben die dit perfect onder de knie heeft. Slechtste geval is herspuiten
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Ja het is dat, ik vertrouw niemand om het te doen, ik zie er genoeg passeren met gerolde kasten en zelden is het mooi gedaan, plus het is niet mijn auto ;) als ik het kan laten werken zonder rollen doe ik het.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
@Fmoon

Er is, in tegenstelling tot wat ze hier roepen, niks mis met Nankang. Overzees is het een gerespecteerd betaalbaar merk, zeker de laatste jaren hebben ze een ommezwaai gemaakt en als rijders band worden ze geroemd voor de prijs. Zelf ga ik met de VRS altijd voor Kumho's, die liggen er nu ook op en krijgen de PK's kwijt, de Mazda heeft minder PK's en kan prima met een degelijke band. Al geniet een goede regenband de voorkeur. Maar hoe dan ook, als ik velgen rond ET45 vind moet ik geen Nankang banden aankopen, dan red ik het ook met een set Uniroyal raintyres ( was ik heel tevreden van onder de Superb)
 

Fmoon

Forumguru
Helder, ja ik ben echt zo een A merk gijle koper vrees ik en zit altijd de testen van Tyre review door te lezen alvorens ik een band koop. Ik heb ooit eens in het verleden Toyo banden gehad, die bevielen overigens wel alleen waren ze heel snel op.
 

JeSko

Forumguru
Zojuist het factuur gehad van de herstellingswerken aan de Mazda, toch ook net geen 6700 euro herstellingskosten aan deze wagen. Maar goed, ben ze nog eens gaan opzoeken tweedehands en we zouden nu nog steeds het bedrag kunnen krijgen wat we 2 jaar geleden betaald hebben, zo standvastig is de huidige tweedehands markt voor benzine auto's, tussen 10.000 voor een ouder basic exemplaar met 170.000 km, tot wel 18.000 voor een jongere facelift met lage km stand. Hier was, in tegenstelling tot bij mijn Skoda, wel geen enkele twijfel of het al dan niet een eco totall loss was, het herstelbedrag ligt nochtans dichtbij dat van mijn auto, en mijn auto heeft zo'n 5000 euro meer marktwaarde... Valt eigenlijk geen touw aan vast te maken aan de verzekeringsexpertises.

Screenshot_20240423_124656_Word.jpg


 

leon-cupra

Forumguru
Denk dat je eerder blij mag zijn dat overheden het verplicht gemaakt hebben dat je een verzekering moet nemen.
Stel dat het niet verplicht was en je maar eens voor dat je een ongeval hebt met iemand die het niet nodig vond om een verzekering te nemen, 6800€ moet betalen uit zijn eigen portefeuille en deze niet heeft.

Nu, dergelijke gevallen heb je nog wel maar meestal kan je dan wel eventueel terugvallen op een fonds. Daarmee een full risk verzekering is pas een goede verzekering voor je gemoedsrust.
 
Bovenaan Onderaan