Piepend/fluitend geluid tijdens rijden.

Hier is de ‘piep’ helaas ook nog aanwezig. Inmiddels een klein 6000km op de teller. Bij twee verschillende dealers geweest om het te laten horen / uitzoeken. Helaas zonder resultaat. Begint inderdaad steeds irritanter te worden, helemaal als je de muziek zachter zet om bijv een gesprek te voeren is de piep erg aanwezig zeg maar.
 
Ik heb zo,n hoge fluittoon tot een kwartier na het uitzetten van de motor, ik hoor het alleen buiten.
Het is een hoogfrequent toon.
Ook geen idee wat het is, waarschijnlijk een spoel, komt vaker voor bij b.v. een laptop.
 

EdK

Forumguru
zo,n hoge fluittoon tot een kwartier na het uitzetten van de motor, ik hoor het alleen buiten.
Je mag best weten dat ik in begin dacht dat jullie misschien een gehoorschade hadden opgelopen tijdens een festival of zo.
Maar van de week kreeg een collega een nieuwe transporter bedrijfswagen omdat de oude echt versleten was.
En ja dan gaat de motorkap ook open om ff naar dat motortje (TDI 2,0 ) met zijn allen te kijken...
En ook daar kwam uit het vooronder een door jouw beschreven toon , en ook voor een 10 a 15 minuten en toen was het over.
Totdat iemand de achterdeur opende en de toon er weer was....... en na een 10 a 15 min weer doofde ondanks dat de achterdeur en zijdeur nog open stonden
Zover wij konden herleiden waar het vandaan kwam ? We hadden het idee dat het uit de Boordcomputer box kwam en het geluid heeft erg veel van het geluid wat vloegel wel uit een frequentie regelaar kwam en heel vroeger uit een 400Hz/115V omvormer kwam.
 

Tees

Donateur
Ik lees dit topic ook al even mee, en ik neig ook erg naar een piep/zoemtoon van een condesator oid. Zeker wat @EdK beschrijft is vrijwel zeker een electronische component.
 

peterga

Nieuw lid
Karoq Sportline sinds april in bezit. De hinderlijke piep/toon is bij mij ook aanwezig.
Op diverse snelheden waarbij het gaspedaal op een constante snelheid wordt gehouden hoor je een hinderlijke piep/hoge toon(geen mechanische) die zoals het klinkt uit het elektronische gedeelte van iets komt. Nadat de eerste keer nadat ze de auto hadden opgehaald retour gekregen zonder dat ze iets hoorde. Toen langs geweest en samen met de monteur een rit gemaakt en laten horen wat ik bedoelde. Dit komt op allerlei snelheden voor waarbij dus het gaspedaal constant wordt gehouden en bij gas bijgeven of loslaten verdwijnt dit. Omdat ik veel met de radio uit of zacht rijdt is dit zwaar hinderlijk. Ze wilde het een aantal weken afwachten tot ze zelf met wat Karoq's gereden hadden die voor onderhoud kwamen om te bekijken of dit erbij hoort maar dit hoort gewoon niet in een auto dus als dit enkel bij deze was zouden ze het bij Pon neerleggen. Zijn alweer enkele weken voorbij dus om reactie gevraagd waarbij ik nu dus lees dat er meerdere Karoq's dit probleem hebben
 

leon-cupra

Forumguru
“bij gasgeven of lossen verdwijnt het”

Toevallig een motor met cilinderuitschakeling? Hebben sinds mei een Passat, 1.5 met cilinderuitschakeling. Als ik een constante snelheid rij op vb de autostrade hoor ik ook steeds een gezoem. Enorm storend. Als je dan naar je tellerunit kijkt, zie je daar “eco” staan (toch in de Passat). Geef je wat gas of los je gas, schakelt de cilinderuitschakeling uit , verdwijnt de melding “eco” en is dat vervelend toontje weg. Erger mij daar al van dag 1 aan. Moest het een eigen wagen zijn, had ik die cilinderuitschakeling al lang laten uitschakelen maja leasewagen ….
 

hemi24

Forumguru
@leon-cupra : Misschien toch even laten uitlezen bij de dealer?
Zowel bij de Kodiaq als bij de Golf heb ik nog nooit iets horen “zoemen” op het moment dat de motor op 2 cilinders over gaat…
 

leon-cupra

Forumguru
@hemi24 gaan dat binnenkort idd eens doen, want partner ondervindt ook nog problemen met de achteruitrijcamera. Start regelmatig niet op bij het achteruit rijden.
 

Night2shade

Nieuw lid
Heeft iemand toevallig ondertussen al een update/oorzaak gevonden? Mijn Skoda Karoq Sportline 1.5 geleverd in medio juli kampt met hetzelfde issue. Fijn om te horen dat ik niet de enige ben denk ik..

Ik lees overigens op een Duits forum dat het inderdaad mogelijk te maken heeft met de leidingen, zoals ook eerder gesteld is door @Japanese Power, al is mijn Duits niet zo goed.
 
Laatst bewerkt:

Night2shade

Nieuw lid
Mogelijk kun je hier eens naar kijken. Mocht je Duits niet zo goed zijn, helpt Google Translate :)
 
Ik ben vorige week bij de garage geweest voor iets anders dan dat piep geluidje. Had wel aangegeven van dat geluid aan de balie in Alkmaar. Maar bij het ophalen van de Karoq hadden ze er nog niet na gekeken. Gelukkig kwam ik de werkplaatschef tegen en vroeg hem naar dit geluid. Het was hem nog niet bekend maar wilde het zelf horen. Wij hebben toen samen met hem een rondje op het industrie terrein gereden en “gelukkig” kwam het geluid. Hij heeft een foto gemaakt van mijn chassisnr en kenteken en heeft het geluid en mn dashboard gefilmd. Hij heeft dus een bewijs dat het “irritante” geluid er is. Hij vondt het zelf ook een bijzonder irritant geluid. Ik vertelde hem o.a. van dit forum waar het probleem bij meedere Karoq rijders naar voren komt. Ik heb hem ook verteld van de geluiden die vaak worden genoemd van leidingen enzo, maar dat leek hem niet zo te zijn en was wel van dat “probleem” op de hoogte bij sommige types. Hij zou dit verder oppakken binnen Broekhuis en zoeken naar een oplossing. Als meer mensen dit probleem bij hun dealer melden en het komt vaker aan het licht, dan moet Skoda met een passende oplossing komen. Ik heb nog geen reactie terug gehad van de dealer, alleen vandaag een email met de vraag of het geluid er nog is. Helaas wel ja. Maar het heeft dus de aandacht van mijn Sloda dealer. En hoor hopelijk binnenkort meer.
 
Bovenaan Onderaan