Ruitenwisser achter

Weet iemand of er mogelijkheden zijn om de ruitenwisser achter uit te zetten zodat die niet steeds om de zoveel seconden vanzelf gaat als je de ruitenwissers voor hebt aanstaan. Ik vind het persoonlijk nogal irritant. Zeker omdat er vaak ook geen regen op de achterruit zit.

Groetjes
 

hemi24

Forumguru
Nee, net zelf geprobeerd, dat is voor de ruitenwissers vóór…
Dan moet het ontkoppeld worden met VCDS of OBDeleven.
 

Berghuis

Donateur
Middelste optie uitschakelen was bij mij de truc. Sindsdien gaat de ruiterwisser achter alleen wanneer ik de hendel bedien.
 

Okki

Donateur
Zou toch vreemd zijn. Normaal gesproken gaat de achter ruitenwisser alleen automatisch aan bij achteruit rijden.
Lijkt me iets anders aan de hand. Misschien door een vorige eigenaar iets via VDS geprutst?
 

Tees

Donateur
Zou toch vreemd zijn. Normaal gesproken gaat de achter ruitenwisser alleen automatisch aan bij achteruit rijden.
Lijkt me iets anders aan de hand. Misschien door een vorige eigenaar iets via VDS geprutst?
Dat is bij m'n O2 niet anders hoor, met een soortgelijke optie (maar dan in de Maxidot): als die aanstaat gaat de achterruitenwisser af en toe mee als voor de wissnelheid hoog genoeg is.
 

Berghuis

Donateur
Zou toch vreemd zijn. Normaal gesproken gaat de achter ruitenwisser alleen automatisch aan bij achteruit rijden.
Lijkt me iets anders aan de hand. Misschien door een vorige eigenaar iets via VDS geprutst?
Dit is de 3e Octavia MK4 die ik heb (2x voorloop), allemaal dezelfde instelling geweest. 1 voorloopauto was helemaal nieuw, laatste is mijn bestelde auto en dus ook helemaal nieuw. Dus er hoeft niets geprogrammeerd te worden.
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij kan de middelste optie niet het gewenste resultaat geven, die staat bij mij namelijk gewoon aan en bij mij doet de achterruitenwisser exact dat wat de ander omschrijving zegt: wissen van de achterruit bij het achteruit rijden…
Als ik vooruit rijd en mijn ruitenwissers vóór gaan op continu wissen of sneller, dan blijft mijn achterruitenwisser uit…

Ik weet dat de koppeling wel te maken is in VCDS (of OBDeleven) maar het zou niet aan de genoemde optie mogen hangen..!
 
  • Leuk
Waarderingen: Okki

Berghuis

Donateur
De optie zegt niet helemaal wat het werkelijk doet. Uitschakelen zal het gewenste effect geven. Coderen is echt niet nodig middels VCDS of OBDeleven. In 3 verschillende Octavia’s hetzelfde gehad en optie uitzetten loste het probleem op.
 

1983jeroen

Forumguru
In de O3 zit er volgens mij verschil in die functie tussen de station en de hatchback.
In de station zou die wel (automatisch ?) mee wissen met voor en in de hatchback niet (als die al een wisser heeft op de achterruit)

Wellicht is dat bij de O4 ook?
 

hemi24

Forumguru
Maar dan doet de wagen ook niet meer wat de optie zegt: wissen van de achterruit bij het achteruit rijden…

Bij de Kodiaq wiste de achterruitenwisser ook als de wissers vóór op continu gingen; Bij de ID.3 is dit (gelukkig) niet het geval..!
 

hemi24

Forumguru
Even gecontroleerd hoe het bij de ID.3 gecodeerd is, en bij mij staat het wissen bij achteruit rijden (comfort wissen) op actief en daarnaast staat het automatisch meewissen op inactief.
Blijkbaar hangen dan bij de O4 beide functies onder één en hetzelfde schuifje…

IMG_2682.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Patron

Senior Member
De functie doet inderdaad niet helemaal wat het zegt. Na het uitzetten een hele poos terug was het automatische wissen weg
 
Bovenaan Onderaan