Skoda Octavia combi VRS Brandweerrode familie kanon

Hoi allemaal, hierbij bij mijn showroom topic.

Zojuist al even voorgesteld in de meet&greet omgeving: https://www.skodaforum.nl/forum/i/even-voorstellen-skoda-octavia-rs.48648/

Een Skoda octavia VRS van 2018 met de bekende 2.0 TSI. Zelfde motor als golf 7 GTI en gekoppeld aan de DSG 6 (DQ250).
Qua rijden echt een andere beleving tov de leon Fr, in eerste instantie valt op hoe stil het aan boord is. Daar merk je toch dat de leon slechte geisoleerd was.
Verder maakt de DSG dat het een heerlijke soepele wagen is die makkelijk naar snelheden brengt die gevaarlijk zijn voor je rijbewijs.
Mooie is ook dat dat flink te spelen is met het rijprofiel, voor mijn vriendin een rijprofiel gemaakt met het onderstel op comfort en roze sfeerverlichting.
Onder mijn profiel het onderstel en stuur op sport met rode sfeerverlichting. Een leuke optie!

Hierbij een kleine speclist van de opties:
- Corrida rood (brandweer)
- Stoel en voorruitverwarming
- Afneembare trekhaak
- Adaptive cruise
- een heel pakket aan hulp systeem. (front assint, lane assint, dodehoek herkinning, automatisch remmen bij dreigende botsing) Dit laatste al een keer meegemaakt met achteruitrijden. je schrikt je wezenloos haha.
-Automatisch groot licht, met de led koplampen geeft dit echt een puist licht.
- Camera achter
- Apple carplay
-Adaptief onderstel, hardheid veranderd bij veranderen van rijprofiel.

Dit zijn even aantal opties waar wij erg blij mee zijn.

Zoals eerder vermeld direct na de aanschaf de auto van groot onderhoud voorzien om fris te beginnen.
-Olie + filter
-DSG olie vervest
-Lucht filter
-Pollen filter
-bougie's
-remvloeistof vervangen





Heerlijk de kuipstoelen met het mooie logo en de rode kleur die terugkomt.

Vrij snel na aanschaf bij onze Tsjechische vrienden van https://www.kopacek.com/nl/ een setje rubberen vloermatten en kofferbak mat besteld.


Mooi VRS logo op de mat in de kofferbak


Vrij zinloos maar wel leuk, met VCDS de laptimer even gecodeerd.



Bij toeval vrij snel een aantal mooie upgrades gekocht.
De standaard remmen van de skoda voor 340 mm en achter 272 niet geventileerd, remmen prima maar mogen altijd groter.
De naven waren bij binnenkomst ook wat roestig en dat stoorde mij al gelijk haha.
De eerste upgrade kwam ik tegen op marktplaats, de achteremklauwen van een leon cupra 5F, deze zijn vanfuit de fabriek 310 mm en geventileerd.
De skoda heeft een handmatige handrem en de cupra ook, dat past mooi 1 op 1.



De klauwen verdienen een opknap beurtje, dat gaan we mooi van het voorjaar oppakken.
Ook de voorkant verdiende wat aandacht, grote remmen is altijd 10pk extra nietwaar
Gekeken naar een aantal big brake kits alleen kwam ik dan altijd in de knoei met velgen enz.

Ook bij toeval kan ik de volgende klauwen tegenop onderdelen lijn



Een set remmen van een golf 8 r, zijn 2 pots en met een schijfgrootte van 375 mm een mooie vulling achter de 19 inch wielen.
Mooie van deze set is eigenlijk dat elke velg past.
Deze verdienen ook aandacht, met name de kleur moet natuurlijk even naar brandweer rood + een bijpassend vrs logo.
Ook deze gaan we van het voorjaar opknappen.

Omdat de auto bij aanschaf al op winterbanden stond, begon de zoektoch naar een setje zomerbanden/wielen.
nieuwe bekeken en marktplaats in de gaten gehouden.
De voorkeur ging uit naar een y spaak velg of iets motorsport achtig.
Op een zondag avond op marktplaats struinen en je komt iets tegen om te hoek, daar moet je even gaan kijken natuurlijk.




Wezen kijken en deze mooie BBS CH-R kunnen bemachtigen voor een mooie prijs. Ze verdienen wat aandacht, op de lip zitten her en der wat beschadigingen.
Volgende week maandag ga ik ze balanceren en monteren om te kijken of ze bevallen. Is dat het geval worden ze volgende winter helemaal netjes gemaakt.

volgende post zal waarschijnlijk zijn als ze de velgen gemonteerd zijn.

Verder zijn er natuurlijk nog een aantal plannen.
op de plank ligt een nieuwe brandstof slang (ivm verpulvering)
verder wil ik preventief de carterontluchting en magneetkleppen van de nokas verstelling vervangen.

Qua motor performance kijken naar intake, downpipe en intercooler.
Hoe en wat weet ik nog niet precies, het potje voor autoaanpassingen is dit jaar al behoorlijk gespekt met de wielen en de remmen.

Cosmetisch zijn er ook nog wel een aantal dingen die ik graag wil aanpassen, als deze binnen zijn laat ik jullie dat uiteraard weten!
 

MarcoO2

Forumguru
Met het Seatonline-forum en dit forum heb je gelijk de twee meest actieve en gezelligste merken-fora te pakken die ik ken.
 

Coled

Senior Member
Lijkt me toch een genot om zo'n rood monster op de oprit te hebben staan! Oke, erin rijden is nog beter.
Wat mij opvalt is dat toch aardig wat Seat rijders overstappen op Skoda.
Je hebt de remmerij al goed op orde!
Ben benieuwd wat er nog gaat komen..
 

EdK

Forumguru
Wat mij opvalt is dat toch aardig wat Seat rijders overstappen op Skoda.
Tsja zo zijn er wat jaren terug ook een boel skoda rijders overgestapt naar Seat....
Maw bij vele is het het bedrag in euro's wat de doorslag geeft.... en dus Seat of Skoda.... met een enkele die denkt dat het gras van de buren groener is en naar Ford of zoiets overstapt..... :D
 
Lijkt me toch een genot om zo'n rood monster op de oprit te hebben staan! Oke, erin rijden is nog beter.
Wat mij opvalt is dat toch aardig wat Seat rijders overstappen op Skoda.
Je hebt de remmerij al goed op orde!
Ben benieuwd wat er nog gaat komen..
Het is inderdaad echt een topwagen, erg blij met de keuze.
Om eerlijk te zijn wilde ik echt graag een cupra, alleen deze mogen geen trekhaak...

Qua ruimte en totaalpakket is skoda op dit moment gewoon top.
 

Coled

Senior Member
Goede keus gemaakt dan!
Ik ben zelf ook wel Seat fan, maar ik kon het toch niet helemaal vinden in het aanbod.
Cupra 5F was voor de hand liggend maar ik heb meer iets met auto's die je niet om de haverklap ziet.
Nu toch nog iets weten te bemachtigen met een Cupra motor in het vooronder en een hoop extra liters op de achterbank en kofferbak!

Weet niet of je Facebook hebt maar er zijn een paar leuke Skoda groepen waar je je bij aan kunt sluiten.
 
Goede keus gemaakt dan!
Ik ben zelf ook wel Seat fan, maar ik kon het toch niet helemaal vinden in het aanbod.
Cupra 5F was voor de hand liggend maar ik heb meer iets met auto's die je niet om de haverklap ziet.
Nu toch nog iets weten te bemachtigen met een Cupra motor in het vooronder en een hoop extra liters op de achterbank en kofferbak!

Weet niet of je Facebook hebt maar er zijn een paar leuke Skoda groepen waar je je bij aan kunt sluiten.
Yess, ik heb inderdaad wat actieve groepen gevonden!
 

Tees

Donateur
Ziet er mooi uit hoor! Ik zou zelf altijd voor een plaathouder zonder enige tekst eronder gaan, maar smaak is persoonlijk.
 

Coled

Senior Member
Wat Tees zegt, luxe platen is al stuk beter maar reclameloze houders maakt het af!
Dat zijn altijd de eerste dingen die eraf gaan als ik een nieuwe bolide koop haha.
Velgen kan hij goed hebben!
 
Thanks mannen, het is en blijft een smaak kwestie.

Voor nu ben ik er heel blij mee.
Normaal gesproken heb ik ook geen reclame maar tijdens het online shoppen bij kopacek kon ik ze niet laten liggen haha.
 
Gister een maatje geholpen met zijn mk5 gti, achteremmen vervangen. na 250.000 km stonden de klauwen muurvast.



een mooi setje nieuwe klauwen, met brembo schijven en blokken + ebc staalomvlochten remslangen.

Nu we er toch waren kon ik het niet laten om de bbs'sen even op het balanceerapparaat te hangen.



Van te voren even netjes het plaklood verwijderd en met een karamel schijf de lijmresten weggehaald.
Voor een 19 inch velg viel het mij reuze mee hoeveel gewicht er op moest, is altijd even afwachten met een gebruikt setje natuurlijk.


Daarnaast ook nog een ander probleem gefixt, het schijnt een bekend probleem te zijn met bepaalde bouwjaren van de octavia dat skoda geen ontwateringsgaatjes heeft gemaakt in de einddempers.
Het gevolg daarvan is dat er water in blijft staan, en tijdens vol gas je een mistdeken achter je auto trekt.
De eerste keer dat ik het zag dacht ik dat mijn turbo stuk was, totdat ik het op duitse fora en facebook tegenkwam.
Even de gaatjes opgezocht en een boortje erdoorheen gehaald.


Zondag nog een lang stuk met de auto gereden dus er zat geen water meer in.
Ben benieuwd of het probleem nu opgelost is.

Van mijn maat als bedankje nog een mooi fiets shirtje gekregen, kunnen we mooi een beetje reclame maken tijdens het mauntain biken.
 

JeSko

Forumguru
Haha die mistwolk herken ik, toen ik de eerste keer goed gas gaf op de ringweg zag ik geen achterliggend verkeer meer, die zaten allemaal in een dichte mistwolk :D maar dat is met een volledige Remus lijn met custom downpipe, dus geen originele uitlaat.
 

Rallye

Forumguru
De ervaring met die mistwolk had ik ook met mijn O3. Nooit geweten dat het lag aan het ontbreken van die gaatjes. Weer wat geleerd!
 
Bovenaan Onderaan