Sportonderstel vs. DCC

AiN0

Nieuw lid
Hi! David hier, ik ben recent op het forum gevallen, dit omdat ik recentelijk een nieuwe (en eerste) Skoda mag kiezen! Nu valt mijn oog op oftewel een Octavia Combi (facelift) of Superb (als sedan).
Na enkele reviews en topics gelezen te hebben, viel het mij op dat een minpuntje aan de Superb is dat hij sterk op comfort gericht is en dus soms ook deinend/zoekerig wordt.

Nu is mijn vraag, gezien DCC toch een relatief dure optie is, of het sportonderstel gelijkaardig is aan de sportstand op de DCC waardoor de auto niet meer zo zoekerig wordt.
Misschien kan een van jullie gelukkige eigenaren me hierover meer uitleg geven? :)
 

ertromp

Forumguru
DCC doet wat met de instelling van je dempers
Wat mijn advies zou zijn neem sportonderstel en ook de Driving profiles daar heb je veel meer aan.
Heb zelf op mijn Leon DCC en sportonderstel maar heb het hele handeltje eigenlijk alleen maar in de sportstand staan sinds aanschaf
Ook de.spoorbreedte van de facelift is al weer gunstiger dan de PFL

Welke motorisering denk je aan? Dat heeft nl invloed op soort achteras
 

AiN0

Nieuw lid
Sorry ik denk dat ik me verkeerd uitgedrukt heb.
Over het onderstel van de Octavia maak ik me niet zo druk, het betreft de Superb.
Qua motorisering dacht ik aan de 1.6 TDI of 1.4 TSI :)
 
Persoonlijk vind ik de sportstand voor normaal rijden te zenuwachtig. Ik heb eigenlijk alle instellingen op Normaal staan en de automaat op eco.

Voor de rest wissel ik naar wens tussen standen. Op een hobbelige weg naar Comfort, als ik op slingerende weggetjes rij en met name in heuvelachtige/bergachtig gebied (e.g. Duitse Eiffel) rijdt de sportstand erg prettig.
 

CDK

Forumguru
Als je niet persé lager wilt rijden (sportonderstel is een factie lager tov standaard) dan zou ik zeker voor DCC gaan. Die optie is z'n geld meer dan waard :jaja:
 

AiN0

Nieuw lid
Hartelijk dank voor alle info!
Mijn keuze staat nog niet 100% vast, hoewel dat ik de O3 FL steeds mooier en mooier begin te vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Ik had een sportonderstel. Maar vond m nog veel te week. Inmiddels zitten er andere schokdempers onder.
 

willemk

Senior Member
Met de dcc versie in sportstand liggen je euromunten in je portemonnee te rammelen. Ik had hiervoor een superb met sportonderstel. Deze met dcc is echt de betere variant. Ik vind het een geweldige optie. Ik rij in principe altijd in de sportmodus, maar het komt ook voor dat ik de normale stand kies als de kwaliteit van het wegdek minder is.
 

Bakkertje

Forumguru
Dus in België op comfort @willemk :deuk:

Even een aanvullend vraagje wat ik me afvraag over DCC, zit daar ook een automatisch nivellerend systeem in (zeg maar een nivomat)?
 
Bovenaan Onderaan