Storing versnellingsbak

Beste,

Iemand bekend met deze storing? Nu reeds 2 keer gehad. Bij het omzetten van de N naar D hoor je een klap en dan komt deze storing er te staan. Zodra ik de bestemming heb bereikt en de auto uitzet en later start is de melding weg.

Groetjes Rick

IMG_2190.jpeg
 

ertromp

Forumguru
Klinkt me niet echt goed/lekker.
Laat de auto maar eens uitlezen op foutmeldingen van de DSG dan heb je mogelijk meer richting wat er aan de hand is.
 
Heb zojuist de Duitse dealer (auto is 1 maand geleden geïmporteerd) per e-mail gevraagd of ik de storing bij een Nederlandse dealer kan laten uitlezen onder de garantie.

Het is nu 2 keer voorgekomen tijdens het starten van de auto en als ik van de N naar de D overschakel. Dan hoor je een bepaald geluid, lijkt op een klap. Dan komt de storing in beeld. Onder het rijden merk je er niks van. Schakelt voor de rest normaal zonder rare fratsen.

Merci voor jullie reacties
 

jesse_s93

Donateur
Toen ik de titel las moest ik gelijk aan de storing met betrekking tot de keuzehendel van de automaat denken, maar dat geeft een andere storing en is het daardoor niet. Ik ben ook benieuwd wat het uiteindelijk blijkt te zijn. Welke motoruitvoering heb je?
 

Patron

Senior Member
Ik heb een zelfde soort melding gehad, maar dan met de keuzehendel.
Die kon geen kwaad, maar dit klinkt erger. Succes ermee!
 
Ja maar die melding op de keuzehendel is een andere oorzaak; de positie van de hendel (D/N/R) kan dan niet worden bepaald. Maar dat gaat ook niet samen met een bonk uit de transmissie. Dus dit is anders.

Als je het niet onder garantie kan laten herstellen hier dan zal de auto terug moeten naarde Duitse verkoper/dealer ?
Maar hier moet zeker naar gekeken worden. Een dergelijke dreun uit de bak hoort niet en als je het zo laat zal er iets kapot lopen gok ik. Maar gezien er een elektrische storingsmelding zichtbaar is heb ik het vermoeden dat het de mechatronica zal zijn.
Eerder heb ik een VW Touran gereden (1.9D met DQ200) vanaf eindhoven airport naar huis. Midden in de nacht ook. Op de snelweg lang blijven hangen in versnelling. Ook bonkig gedrag. Dat hoort niet dacht ik. Toen maar handmatig in M7 gezet. Ik wilde wel thuis komen. Eenmaal in den haag was t klaar: knipperende steeksleutel: mechatronic kapot gelopen.

dus: laten onderzoeken.
is de oliewissel van de bak die elke 60.000 moet nog recent gedaan?
 
Auto is gekocht bij een Audi/VW/Skoda/Seat dealer. Zodra ik van hun een antwoord heb of het ook in Nederland mag dan laat ik het zo snel mogelijk onderzoeken. Auto heeft momenteel +/- 18.000 gereden. Heb even niet de onderhoud historie bij de hand. Maar denk dat deze olie nog niet is vervangen bij deze kilometerstand. Zal jullie op de hoogte houden.
 

jongetje

Forumguru
Nee dat moet bij 60.000 dus dan is daar iig geen sprake van.
Olie moet echt wel vaker vervangen worden. Die van mij is 3 jaar oud met 37k km en de olie is vorig jaar iig vervangen (volgens mij elk jaar gedaan).

Verder is de storing met de keuzehandel een beetje gek bij de octavia4 want die heeft geen keuze handel maar een selector die altijd in de middenstand staat. Dus vreemd om daaraan te refereren.
 

Patron

Senior Member
@jongetje leek mij destijds ook een vreemde melding, maar toch moest het vervangen worden.
Maar goed is een andere storing en niet gerelateerd aan deze...
 

Drukkert

Senior Member
Wanneer je van N naar D schakelt, staat de auto dan horizontaal, of in een bepaalde hoek voor- of achterover?
 
@Drukkert de auto staat horizontaal op de oprit.

Inmiddels heb ik de foutcode vandaag laten uitlezen bij me eigen garage (zie foto). Ben gisteren ook bij de VW, Audi, Skoda en Seat dealer geweest. Maar daar wordt je afgeserveerd. Meneer daar hebben we nu geen tijd voor. Moet een afspraak voor worden ingepland. Eerstvolgende mogelijkheid half Mei De service was helaas waardeloos voor mijn gevoel! Morgen toch maar weer naar de VAG dealer voor een afspraak in te plannen i.v.m. de eventuele garantie
 

Bijlagen

  • IMG_6020-compressed.jpeg
    IMG_6020-compressed.jpeg
    1,9 MB · Weergaven: 54
Laatst bewerkt:
Ok. Dat geeft wat duidelijkheid, en verklaart ook het moment wanneer je het merkt. P2888 zou idd iets te maken kunnen hebben met de parkeerstand welke in de bak gebruikt word zoals te zien is op je foto

"Trouble Code P2888 means that Park Lock/Pawl Actuator Circuit/Open has been detected."

Dus ik vermoed een soort van mechanisme die de transmissie "op slot" zet bij het parkeren.
Of wellicht is het de "wegrolbeveiliging" ik zou denken dat de parkmodule uitsluitend bekrachtigd wordt bij het indrukken van de P knop. maar wellicht is dit niet zo.

Maar goed. Het is iets wat in de bak heen en weer beweegt, iets wat de tranmissie dus op slot zal zetten gok ik. Op basis van... ? en dat werkt dus niet goed, en gaat gepaard met een bonk. Risico wat mij erin schuilt is denk ik dat hij op een bepaald moment er niet meer uit wil en je dus niet verder kan.. iig niet iets wat je maar zo moet laten.. hopelijk binnen garantie.. want als het in de bak zit.. en die bak moet er tussenuit, en daar heeft het alle schijn van, dan wordt dat een duur geintje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
Ik verdenk de mechatronica.
Bij de DQ400e dacht ik dat de pal voor de P-stand op het differentieel zit, dus dat zou je niet allen horen, maar ook voelen!

Defect aan de mechatronicaq is in potentie een dure reparatie…
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Vandaag bij een VAG dealer over de grens geweest. Wat een wereld van verschil qua service! Gelijk de auto naar de werkplaats zodat ze zelf ook nog eens de foutcode konden uitlezen. Er is gelukkig niks ernstigs aan de hand. Een bekend probleem bij sommige Skoda modellen. Garantie reparatie is ingediend. Zou 2 a 3 dagen duren en dan zou volgende week de reparatie kunnen worden uitgevoerd. Gaat om een schakelaar die moet worden vervangen. Omdat me technisch Duits niet zo heel goed is heb ik het zo begrepen
 
Bovenaan Onderaan