Tik in de motor, 1.6D

Skodabroeders,

Zojuist kwam ik thuis en merkte ik tijdens het rijden een tik in de motor. Het ritme van de tik gaat mee met het toerental, dus lijkt mij logisch dat t in de motor zit.
Het is een soort tik/ratel die je ook weleens bij oudere auto's hoort. Zijn dit kleppen oid?

De auto heeft net een grote beurt gehad.

Hebben jullie een idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt!
 

hemi24

Forumguru
Peilstok er al eens uitgetrokken om het oliepeil te controleren?
Zou niet de eerste keer zijn dat er te weinig olie wordt afgevuld...
 
Nou @EdK e n @hemi24 ,hou je vast...

Vandaag is de O2 afgesleept. Wat blijkt, de 'grondplaat' waarop injector 1 en 2 gemonteerd zijn, stond los op het blok. De 2 bouten waren los en foetsie, 1 ligt ws in het blok, dat is de tik, die is doormidden. De ander zat er los in. Injectoren waren uit de cilinders gekomen, hierdoor liep hij op 2 cilinders. Nog nooit gehoord van zoiets...

Maar nu. Zelf ga ik er even vanuit dat de kleppen niet krom zijn, dan kun je door de injectorpoort mbv een magneet die bout eruit vissen, dan de zaak opnieuw monteren en klaar...toch?
Ik ben wel benieuwd hoeveel schade die bout inwendig aangericht heeft....
En hoeveel dit geintje gaat kosten...

Mn zwager dacht nog dat het kleppendeksel er ff af moest, om bij de cilinders te komen, maar dat lijkt me ook nogal n ingreep, je zit dan ook met je nokkenas enzo...

Kortom, wordt donderdag/vrijdag vervolgd. Input en meedenken is welkom!
 

hemi24

Forumguru
Dat is al vaker voorbij gekomen, maar…

Volgens mij zitten de injectoren per 2 bevestigd met een dubbele vork met een bout in het midden…

Dus wat is er bij jou nou in het blok terecht gekomen?!?

IMG_2598.jpeg
 

Tees

Donateur
Volgens mij was er een tijd terug hier ook al iemand waarbij de bouten die de verstuivers vastzetten losgekomen waren. Waren ook 2 verstuivers uitgesprongen. Is alweer even geleden, zeker een jaar denk ik. Maar het dus niet uniek, maar wel vervelend.
Hopelijk valt de interne schade mee, dat zou de vervelendste verrassing nu kunnen zijn.
 

hemi24

Forumguru
Als er iets los in het blok ligt zijn dat onderdelen afkomstig van een verstuiver…

 

EdK

Forumguru
Oh ja, beurt was in okt. 3mndn geleden.
Gelukkig zat ik al in de luie stoel , maar goed die bouten moeten toch niet zomaar kunnen loskomen !?
Als ze niet goed zijn vastgedraaid ( met momentsleutel ) dan komt het uiteindelijk langzaam aan los.
Een bout kan doordat deze warm en dan weer koud etc etc ook loskomen.
Ben geen automonteur , maar heb M12 bouten in elektra verdelers los zien komen door de hoge belastingen ( elektrisch vermogen )
En ja het zal erg moeilijk te verhalen zijn op het onderhoud, maar als het goed is aangedraaid dan zou het dus niet los mogen komen.

Ik ben wel benieuwd hoeveel schade die bout inwendig aangericht heeft....

Ja misschien met een camera dat je in het blok kunt kijken en misschien kunt verwijderen en op schade kunt controleren.

https://www.temu.com/nl/1-Set-Indus...&refer_page_id=10443_1707160540277_f0f29yhn3i
 

hemi24

Forumguru
Is geen bout waar je bij normaal onderhoud bij hoeft, dus ik denk dat het een vermoeiingsbreuk is..?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
Het andere stuk zit dus gewoon in het blok, maar dus niet bij de bewegende delen…

Altijd leuk, zo’n beunhaas van de ANWB, die je onnodig bang maakt!
 
Hier het vervolg, dan kan dit topic dicht ;)

@hemi24 ,er lag dus niks in het blok. Was idd de ene bout die afgebroken was, die kreeg ik netjes vd monteur, daarna ff restant bout uitboren, nieuwe schroefdraad, nieuwe bout en hoppa. Gaan met die Skodabanaan...
Er moet dus ook een simpel O ringetje vervangen worden, pakkinkjes enzo, dat wast wel. Helaas ook een retourleiding, dat zorgde voor n wat hogere rekening.
Uiteindelijk zit die grondplaat voor de injectors met 1 bout vast. Maar dat is voor jullie vast geen nieuws ;)

Nu maar hopen dat t gedoe even voorbij, eerst maar ns kilometers gaan maken!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
Ik mag toch hopen dat BEIDE bouten vervangen zijn? Anders is de kans groot dat de vork van de andere twee injectoren het binnenkort ook begeeft, dan heb je dezelfde ellende nog een keer..!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
@hemi24 , denk je dat echt? Is n serieuze vraag.... vergelijk het verhaal van de gebroken veer, rechtsachter. Zou die dan linksachter ook breken? Hoe groot schat je die kans? (Dat de andere bout breekt? )
 

hemi24

Forumguru
@pkrijgsman : laat ik je de vraag andersom stellen: wat zijn de kosten van het vervangen van de tweede bout nu?
Is het je de ellende waard om voor die paar euro het risico te lopen dat je binnenkort stilvalt daardoor?
 
Hmm. Toch nog n vervelend staartje. De 3e injector is gesneuveld. Wel vreemd als je bedenkt dat er 100 km mee gereden is, en datie daarna de geest geeft. Aan de andere kant, miss wel t laatste zetje...

Maar, nieuwe injector koat nogal wat. Zag er 1 via Winparts, van VDO. Misschien een budgetoplossing? Of is die kwaliteit echt onder de maat? Ik wil er nog max n jaar mee rijden...
 
Bovenaan Onderaan