Tripode vervangen

Eltjo

Forumguru
Bij de Daihatsu Trevis (https://www.skodaforum.nl/forum/i/waarom-heb-jij-gekozen-skoda-te-gaan-rijden.17176/post-1011114) zijn 2 bouten van een motorsteun losse getrild en de derde afgebroken.
Vervolgens heeft mijn vrouw hem vlak bij huis haaks tov de weg in een parkeervak achter gelaten. Waarschijnlijk was de de druppel voor de aandrijfas, die die scheef liggende motor eruit heeft getrokken. De tripode (homokineet bakzijde) is kapot en de naaldjes van 2 lagers lagen op straat.

Goed, vanochtend naar de sloop geweest en een as van een 2007 Cuore gedemonteerd, maar bij iets harder trekken trok ik de as uit het deel wat in de bak bleef zitten - net zo als bij de Trevis. De hoes bleef hier wel heel. Met het gereedschap wat ik had kreeg ik er geen vat op om dat uit de bak de halen.
Nu kan ik een sloop-as met wat nieuw vet terugplaatsen in het deel wat in de Trevis is blijven zitten. Een autosleutelaar zei dat dat een goed idee was, omdat dan de versnellingsbak gesloten blijft en je geen olie hoeft bij te vullen. Verder was mijn argument met dat de delen op elkaar inslijten geen punt, zei hij.

Is dat zo?

Verder heb ik een 3 bouten uit dezelfde sloopauto gedraaid. De afgebroken bout zit nog in de bak met inmiddels er een gat in geboord en als ik een extractor heb, hoop ik hem te kunnen verwijderen.
 

Eltjo

Forumguru
Ok, ik zal het “kommetje” schoonmaken van vet en bekijken op schade. Te meer omdat er naaldjes van de lagers van de defecte tripode met het vet uit gedruppeld zijn.
Wat voor vet kan ik gebruiken? Zat kogellagervet en kopervet heb ik in huis, maar is denk ik niet de juiste keuze. Maar wat voor vet wel?

De afgebroken motorsteunbout heb ik vanmiddag gelukkig kunnen verwijderen met een extractor van het werk.
Met dezelfde ratel waarmee ik de bouten uit de sloopauto heb gedraaiid, heb ik ze stevig vastgedraaid . Maar met welk moment zouden deze bouten (dop 14, 12 mm diameter) officieel moeten? De wielbouten zijn dikker en moeten voor deze auto met 100, dus ik dacht aan 80 Nm?
Dezelfde vraag voor de bouten van de schokbreker (13 mm diameter), die los en weer vast moeten om de steekas te plaatsen.
En ook de asmoer waarvoor ik een langere arm heb gebruikt om die los te draaien.

Ach, waarschijnlijk allemaal met grofweg dezelfde spierkracht stevig weer terug..... en moet ik me geen zorgen maken.
Tenslotte zaten die motorsteunbouten helemaal niet goed vast.
Ik vraag me nog steeds af waarom die helemaal losgekomen zijn. De rechter motorsteun moet los als de distributiesnaar vervangen moet worden, maar de linker? Voor aankoop is de koppelingsplaat vervangen, maar in een filmpje daarover wordt geen steun losgemaakt (wel beide steekassen).
 
Laatst bewerkt:

Kanerr

Forumguru
Je hebt mos2 grease nodig, zoals bijv deze of deze.
Over de krachten kan ik niks zeggen helaas maar je beredenering klopt wel in mijn boekje:D
 

Eltjo

Forumguru
Een andere as van de sloop zit weer in de auto en die rijd weer als een zonnetje.
Bij onderdelenwinkel hadden ze geen los vet, maar ze hadden nog een zakje vet wat ik zo mee kreeg.
Alle bouten gewoon goed stevig vastgezet met handkracht. Tenslotte kreeg ik het uit de sloopauto ook gewoon met handkracht normaal los.
 
Bovenaan Onderaan