Verlichting tellers en dashboard

m4indc

Lid
De octavia stotterde bij zqare belasting, en de garage heeft een bobine en bougiekabels vervangen. Auto rijdt weer perfect.
Echter de toerental en snelheidsverlichting, de backlight, werken niet meer. En volgens mij de backlight van de knopjes van de rest van het dashboard ook niet meer.
Ik ga maandag weer even langs, maar weet iemand hoe dit zit aangesloten zodat ik misschien zelf ook even kan kijken?
Is dit logisch dat verlichting door het vervangen niet meer werkt doordat kabels dicht bij elkaar zitten en er misschien wat los is geraakt tijdens de reparatie?
 

Tees

Donateur
Die dingen hebben geen relatie met elkaar, bobine(blok) en bougiekabels zitten ver weg van alles dat met t dashboard te maken heeft.
 

Antera

Donateur
Heeft idd niks met elkaar te maken of het was zo al. Word Aangestuurd door de bcm/lichtschakelaar
 

m4indc

Lid
Zekeringen maar even checken dan, goed om te weten dat de kans miniem is dat er ftsiek door de reparatie iets is gebeurd. Thanks
 

Rallye

Forumguru
Inderdaad standaard bij garages dat ze de lichtschakelaar van automaat afzetten - en niet weer aanzetten. Ergerlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik begrijp dat ook nooit! Ik erger me ook elke keer dat ie in de garage is geweest dat m'n lichtschakelaar weer op 0 staat. Waarom doen ze dat toch?
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb 'm per definitie nóóit op de automaatstand staan, want ik bepaal altijd zelf op basis van de feitelijke omstandigheden wat ik wil dat er brandt - het ingestelde technische minimum daarbij is DRL plus achterlichten. Is (voor mij dan toch) onderdeel van "bewust bezig zijn met autorijden".
 

ertromp

Forumguru
Zo'n imo domme beredenering heb ik nog nooit vernomen en al helemaal de koppeling met "bewust rijden". Echt dit stukje techniek dat is perfect ondersteunend
 

Tees

Donateur
Nounou, doe even lief tegen elkaar. Het is echt geen verrassing dat @Canon-Eye dit vindt, dat heeft ie al vaak zat verteld.
Ik heb geen autostand en ook geen behoefte aan, bij mij staan de lampen altijd aan. En bij de O2 is dat ideaal geregeld dat je de schakalaar altijd op aan kan laten staan, en de lampen geschakeld zijn met contact.

En zo moeilijk zou t niet moeten zijn voor een monteur om de lichtschakelaar op verschillende standen te zetten en m dan terug te zetten op de stand waarop ie stond. Maar goed, blijkbaar wel dus...
 

ertromp

Forumguru
Tja ik reageer er maar weer eens op en de bewoording lijkt me prima passen in de regels van het forum. Heeft niets met lief of zo te maken
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik vind iemands redenering dom noemen niet erg respectvol. Het ergens niet mee eens zijn kan je ook anders formuleren.
Forumregels hebben daar weinig mee te maken, ik ben geen mod, gewoon een actief lid die graag wil dat we het een beetje gezellig houden hier.
 

ertromp

Forumguru
Een redenering dom vinden heeft niets met respect te maken mijn inziens.
Het elke keer reageren lief zijn voor elkaar dat vindt ik persoonlijk echt niveau Libelleforum en geen toegevoegde waarde hebben in een reactie.
De sfeer vindt ik overigens al vele jaren prima hier hoor.
 

Smeeuwis

Donateur
Ach ieder zijn keuze. Ook met lichtsensor kan je overigens de knop gewoon op Aan laten staan, dan werkt alleen je coming en leaving home niet. En het inderdaad rete irritant als al je instellingen weg zijn na een garagebezoek. Maar wel begrijpelijk waarom dat is.

Ik kan de redenatie van @Canon-Eye goed volgen hoor, autorijden is iets waar je bewust mee bezig moet zijn. En hulpsystemen kunnen daarbij helpen, maar ook dwarsliggen. Ook ik erger me bijvoorbeeld aan mensen die in half donker zonder licht of alleen met DRL rijden omdat ze de werking van de schakelaar niet kennen, of er helemaal niet mee bezig zijn. Tegelijkertijd zijn er ook hulpsystemen die hun nut wel degelijk bewijzen zoals ABS, ESP en nog wat systemen. Iedereen denkt daar voor zich anders over. Feit is wel dat een grote menigte automobilisten zich onterecht 200% veilig waant door al die systemen en dus autorijden eerder bijzaak dan hoofdzaak is: klooien met muziek, rijden met giga koptelefoons op of de ergste: met de smartphone in de hand... En vanuit dat oogpunt ben ik het 100% eens met de redenering van @Canon-Eye
 

Smeeuwis

Donateur
Waarbij moet worden aangetekend dat ik niet wil impliceren dat anderen dus niet met autorijden bezig zijn. En ik vermoed dat @Canon-Eye ook zo in de wedstrijd zit.

Er is hier erg veel ruimte voor nuance en ieder voor zich vult dat in. De een met de schakelaar op Auto en de ander op Aan. Bij mij staat ie ook op Auto maar ik bepaal nog steeds zelf of ik mijn lampen eerder aan doe dan de sensor dat nodig vindt. Met als side note dat de Enyaq geen draaischakelaar meer heeft maar knoppen en de verlichting daardoor niet op permanent Aan kan worden gezet. Ik heb dat voor mij weer opgelost door de Zweedse DRL instelling te activeren (achterlichten aan met DRL) en de sensor zodanig af te stellen dat deze al heel vroeg de dimlichten inschakelt. Met OBD11 kan je dat nog verder terugregelen en bij mij is dat nu bij 1500 lux of minder. Resultaat: ik rijd vaker dan ooit vanzelf al met dimlicht aan.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
@ertromp ik koppelde het uitdrukkelijk voor mezelf aan bewust autorijden. Dat staat er niet voor niks bij. :pardon:
Wat anderen daar al dan niet van vinden is - wederom: voor mij - niet relevant, al gun ik eenieder uiteraard wel zijn/haar mening.
 
Bovenaan Onderaan