Volkswagen Golf Variant VII of alternatieven?

Hallo,

Wij zijn op zoek naar een tweedehandswagens (break) ter vervanging van onze Octavia uit 2013 met dieselmotor.
Daar de nokkenas vervangen zal moeten worden en we aankijken naar een herstelfactuur van 2800€ lijkt het ons verstandig om te veranderen van wagen. Zeker met dat 2024 het laatste jaar is dat de wagen in de LEZ zones mag rijden.

Nu kwam ik uit op een VW Golf Variant VII uit 2020 die hier in de buurt te koop staat.
benzine - 115 pk - 59.000km - Euro6 - vraagprijs bij de dealer: 19.000€ met het verplicht jaartje garantie erbovenop.

Veel ken ik eigenlijk niet over VW, maar aangezien Skoda voortvloeit uit de VW-Audi groep sprak deze me wel aan. We hebben tot vorig jaar ook nooit pech gehad met onze Skoda. Maar misschien vergelijk ik nu appels met peren en heb ik gewoon geluk gehad met onze huidige Octavia? Dit jaar hebben we nog de distributieriem en de koppeling moeten vervangen ( kostenplaatje was 4000€). Er nog eens 2800€ inpompen voor de nokkenas zien we dus helemaal niet meer zitten.

Heeft er iemand wat inzicht in de VW betreffende de betrouwbaarheid en rijeigenschappen? Tweedehands Octavia's met ongeveer dezelfde eigenschappen / km's op de teller gaan wel voor een pak hoger qua prijs zo blijkt. Dit laat me momenteel toch wat argwanend achter.

Ik heb ook gekeken naar de Seat Leon en de Ford Focus Clipper. Deze vallen om en bij in dezelfde prijscategorie tweedehands. De Seat is schijnbaar wel gevoelig aan lawaai ( motorisch - wind - ... ) binnenin en het internet leert me dat de Ford de ziekte heeft van een trillende versnellingspook bij optrekken.

Heeft er iemand wat inbreng waar te kijken en naar wat voor een tweedehands break rond de 20.000€? of is de VW gewoon een slimme zet?

Alvast bedankt!
 

hemi24

Forumguru
Zelfde wagen, met iets betere materialen en afwerking in de VW, maar daartegenover biedt de Octavia 3 weer meer (praktische) interieurruimte.

Gewoon gaan kijken en rijden!
 
Bedankt voor je respons Hemi! kijken en rijden is sowieso aan de orde.
Ik wou hier gewoon reeds mijn licht eens opsteken wat de indrukken zijn van prijs/kwaliteit.
 

hemi24

Forumguru
Ik heb beiden gehad en de Golf rijdt net iets verfijnder dan de Octavia, ookal is het marginaal.
Ruimte in een Octavia is ongeëvenaard binnen zijn klasse!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

leon-cupra

Forumguru
Voor 20k kan je al eens zien naar een Superb. Met twee kleine kids is een Superb het ultieme , zowel op de achterbank als in de koffer.
IMG_3323.png

Mijn broer heeft een Golf 7 variant (wel een R). Wij hebben steeds een Octavia of een Superb gehad , mijn zusje een Octavia. Als je puur naar ruimte kijkt , wint de Skoda ALTIJD. Beenruimte in een golf is een stuk beperkter en de kofferruimte is minder groot dan de Octavia. Voor de kwaliteit en dergelijk hoef je de Octavia niet te laten staan tov de Golf.

Is natuurlijk te zien wat jouw criteria zijn maar ik zou sowieso voor de Skoda gaan omwille van de ruimte .
 

JeSko

Forumguru
Ja voor 20 k koop ik toch ook geen Volkswagen Golf variant, dan liever een ietwat oudere Superb of Passat voor hetzelfde geld. Meer ruimte en meer auto voor je geld. Technisch verschillen deze auto's weinig van elkaar en zowel de 1.0 en de 1.5 TSI's van deze generatie staan bekend als vrij betrouwbaar. Manuele bakken hoor je ook zelden wat van, DSG's kan je wel eens wat met hebben maar er zijn er hier dan ook weer heel veel ( het overgrote merendeel zelfs ) die er nooit wat met gehad hebben.
 

Canon-Eye

Forumguru
De 1.0TSI 115pk geldt als een betrouwbaar blok dat je prima laat meekomen in het verkeer. Ik heb dit blok in de Seat Leon ST en dat is wellicht ook nog een bruikbaar alternatief. Ik heb het niet opgemeten, maar gevoelsmatig zit deze qua binnenruimte zo ongeveer tussen de Octavia3 combi en Golf Variant in. Ik zou 'm dan ook zeker een keer proberen.
 

Bakkertje

Forumguru
De ophanging van een vw is net wat stugger dan bij Skoda en de stoelverstelling is iets uitgebreider bij vw. Verder zoals eerder gezegd ander materiaal gebruik (aluminium trim in de vw verchroomd kunststof in de Skoda) en iets meer ruimte in de Skoda. Verder identieke auto’s.

Ook ik zou voor dat geld eerder voor een superb of Passat kijken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Passat en Superb zijn niet alleen groter, maar ook zwaarder en met in het algemeen hogere nieuwprijzen. Die factoren vind je terug in de motorrijtuigenbelasting en verzekeringspremie. Dus staar je bij het begrip "voor hetzelfde geld" niet blind op de aanschafprijzen en vergeet de jaarlijkse kosten niet.
 

leon-cupra

Forumguru
TS is een Belg (denk ik). Voor verzekeringspremie is dan bij een tweedehandse wagen de factuurwaarde van tel en de taksen is op basis van de motor en uitstoot. Dus een Octavia of een Superb , maakt weinig uit.
 
Laatst bewerkt:

Sneeuwwitje

Senior Member
Als de kosten voor een superb niet veel hoger zijn zou ik die kiezen. Ik mis de superb nog steeds (ruimte achterin en grotere brandstof tank).
 

Canon-Eye

Forumguru
Er lezen niet alleen Belgen mee, hè... ;)

Los daarvan: ik vind een beetje ruimte ook best fijn, maar een Superb combi heb ik al vanaf de allereerste verschijning ervan véél te groot gevonden. Zo'n vliegdekschip wil ik voor mezelf echt niet en voor mijn vrouw al helemáál niet.
Meer of groter is niet voor iedereen beter.
 

leon-cupra

Forumguru
Los van de ruimte rijdt dat “vliegdekschip” zo fantastisch comfortabel dat je alleen al daarvoor zo een vliegdekschip zou kopen.
En enkel bij het parkeren in piepkleine parkingplaatsjes heb je “last” van de grootte.
 

MarcoO2

Forumguru
De 1.0TSI 115pk geldt als een betrouwbaar blok dat je prima laat meekomen in het verkeer.
Sluit ik me bij aan. Na 2 Octavia's en een Leon rijd ik nu al bijna 5 jaar in een Golf Variant 7 met deze motorisering (en DSG). Dikke prima. Zit wat beter in elkaar dan een Octavia, en is iets krapper. Gewoon kijken, rijden en (als het goed voelt) kopen.
 

fanSkoda-VW

Donateur
In plaats v Kamiq een VW T-Roc. Misschien iets luxer maar minder 'clever'. Bijna geen handige opbergvakjes, geen clip voor ticket. Maar verder prima auto. Dus rijden en kijken of het voldoet aan uwe wensen.
Qua techniek zonder meer vergelijkbaar, alhoewel programmering van multimedia ook weer net even anders is.

Salukes
 
Bedankt voor de reacties tot nu toe
Inderdaad eens gaan kijkeb testen sowieso

Voor de gemoedstoestand en het “familiare” blijf ik natuurlijk graag in de vw-skoda-seat groep.

De prijzen zijn gewoonweg hoog in België voor tweedehandswagens in die categorie.

Sidenote:

In mei hadden we de optie om een gloednieuwe superb aan te schaffen voor 30.000€ bij de dealer. De stock moest erdoor en er waren hoge kortingen. We hebben toen de herstellingen gedaan van 4000€ aan de huidige octavia. We hebben of hadden geen glazen bol, maar nu doet dit wel wat pijn dat we toen niet meteen de knoop hadden doorgehakt. Een nieuwe superb gaat voor minimum 40k nu. Voor onze portemonnee te veel.
 

EdZ

Donateur
Ik verbaas me wel over €4000 voor een koppeling en distributieriem. Dat zou ruim onder de €2000 moeten blijven lijkt mij. Voor mijn Leon ST kwam ik daar bij lange na niet aan en zou toch niet veel met een Octavia moeten schelen. Die Leon was overigens juist vrij stil vond ik en een heel prettige reisauto.
 

Berrychello

Forumguru
Ik rij bijna 2 jaar in een Golf 7 Variant. Facelift model, 1.4 TSI 125pk. Inmiddels wat gekieteld door JD, dus nu ongeveer 170pk.
Erg fijne auto. Voelt ietsjes logger aan dan een Octavia, vind ik. Je zit voor het gevoel iets meer 'geborgen' ofzo, maar dat zijn echt detail verschillen.
Een Octavia is iets ruimer, maar de Golf heeft een vloer in de bagageruimte waar ook veel ruimte onder zit. Dus qua bagageruimte ontlopen ze elkaar eigenlijk niet zo veel.
 
Bovenaan Onderaan