Warmtepomp wel/niet aanwezig? Hoe te checken....

Erwin84

Nieuw lid
Hoi allemaal,

Mijn eerste post hier op het forum (en ik zal binnenkort een voorstel topic aanmaken van de auto).

Sinds een aantal weken rijden wij een Skoda Enyaq 80 Sportline uit 2022.
Daarvoor een jaar gereden in een Enyaq 60 Sportline.

De 80 was een occasion, maar mijn brandende vraag is nu:
Hoe kun je zien of er een warmtepomp aanwezig is? Dat moet ik toch ergens terug kunnen vinden?
Volgens de dealer en advertentie zou dat wel moeten, maar was dat nergens te zien. Het moet toch wel ergens te checken/zien zijn....?

Ik hoor het graag!

Edit: De auto is voorzien van software update: 3.2
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

ertromp

Forumguru
Je kunt dat middels VCDS zien.

Je kiest dan de 08 groep (Auto HVAC) en dan zul je in de regels meerdere zogenaamde expansieventielen moeten tegenkomen.

Of optisch:
Open de motorkap en op de sticker van het koelmiddel zal R744 staan

Kun je de dealer ook weer wat leren :D Voorstellen in de meet en greet wordt altijd gewaardeerd
 
Laatst bewerkt:

Erwin84

Nieuw lid
Je kunt dat middels VCDS zien.

Je kiest dan de 08 groep (Auto HVAC) en dan zul je in de regels meerdere zogenaamde expansieventielen moeten tegenkomen.

Of optisch:
Open de motorkap en op de sticker van het koelmiddel zal R744 staan

Kun je de dealer ook weer wat leren :D Voorstellen in de meet en greet wordt altijd gewardeerd
Ah ok. Binnenkort zal ik ook langs Breda rijden voor wat vcds aanpassingen, dus dan vraag ik dit even te checken. Maar zal zeker ook het koelmiddel checken. Thanks!
 

Erwin84

Nieuw lid
Zal vast ook wel een PR-code voor zijn toch?
Ja, maar ik dacht dat deze sticker lastig te vinden is bij een Enyaq? Of heb ik het mis? Auto staat nu niet voor deur, maar ik ga op zoek naar de sticker met al die codes.... Thanks voor je reactie.
 

andrehj

Forumguru
Je kunt dat middels VCDS zien.

Je kiest dan de 08 groep (Auto HVAC) en dan zul je in de regels meerdere zogenaamde expansieventielen moeten tegenkomen.

Of optisch:
Open de motorkap en op de sticker van het koelmiddel zal R744 staan

Kun je de dealer ook weer wat leren :D Voorstellen in de meet en greet wordt altijd gewaardeerd
Ik ken het warmtepompsysteem van een Enyac niet, maar had verwacht dat een warmtepomp gewoon een uitbreiding (extra vierwegklep) van het normale airco-systeem zou zijn.
Is dat dan niet zo en wordt er zelfs een ander koelmiddel gebruikt?
Is er ergens documentatie over hoe de warmtepomp bij een Enyac of ID 3 / 4 werkt? Ben wel benieuwd hoe het systeem werkt eigenlijk.
 

ertromp

Forumguru
Geen idee of er specifieke docu is.
Kon aardig wat uitzoeken im het jaar dat ik mij ID3 had. En natuurlijk de diverse ID forums gevolgd.

 

Speedhunter

Forumguru
Zo kan je het zien, wel in Engels:

An easy way to see if you have the heat pump fitted would be to check the air con refrigerant sticker under the bonnet.
If it says r1234yf, then it's just standard Air conditioning.
If it says r700c (or something like that) it will be the heat pump.
The heat pump system uses high pressure carbon dioxide as a refrigerant instead of usual air con gas.
 
Een gemakkelijke manier om te bepalen om te zien of er een warmtepomp gemonteerd is is om te kijken naar de sticker van het gebruikte koudemiddel onder de motorkap.
Indien er r1234yf vermeld staat, dan is het een standaard airconditioning.
Indien er r700c (of iets vergelijkbaars) vermeld staat dan is het een warmtepomp.
De warmtepomp gebruikt een hoge druk koolstofdioxide als koudemiddel in plaats van regulier airconditioning gas.


You're welcome.. 1712001622458.gif
 
Bovenaan Onderaan