Zelf achteraf inbouwen van parkeersensoren

Ik heb een Fabia Combi en wil daar nu een setje parkeersensoren inbouwen. Heeft een van jullie hier ervaring mee zodat ik weet waar ik op moet letten? Een van de dingen wat ik zou willen weten is of ik ze het beste in de bumper of in de stootstrip kan inbouwen?
 

Tallguy

Forumguru
Mijn vriendin heeft het, nadat ik voor haar heb gekeken naar het zelf inbouwen, toch het laten doen door de dealer. Gebeurd dan (uiteraard) met garantie op hun onderdelen en arbeid. Voorts wordt het erg netjes gedaan incl het wegwerken van de zoemer in de linkerconsole.

Prijs (1 jaar geleden) iets van € 170

Het after-market spul leek best okay te doen voor mij (heb tenslotte ook Xenon bij haarr auto ingebouwd), maar het loshalen van de bumper leek ons niet zo'n makkelijke klus.
 
Als je de setjes op internet ziet scheelt het toch behoorlijk, vandaar dat ik het zelf wil proberen. Dus..... kom op met die tips!
 

DJNeO

Actief lid
kan je geen sensoren kopen die achter de bumper zitten weg gewerkt? dan heb je helemaal geen lelijke ronde punten in je bumpert zitten
smile.gif
als dat niet kan zou ik ze proberen in de stootstrip weg te werken... staat mooier, zwart op zwart!!
smile.gif
 
Ik heb inmiddels een setje in Duitsland besteld voor 37 euro dus dat is een stuk goedkoper van die van de garage. Het signaal is ook wat duidelijker: AUFPASSEN!!
1884.gif
 

Okki

Donateur
Je hebt ook setjes die je naast de kentekenplaten monteerd, ziet er best netjes uit.
Verder heb je ook een soort plaksensoren die je op de zwarte stootstrips kan plakken (zijn wel vrij dik)
Deze oplossingen zijn wel gevoelig voor beschadigingen.
 

Bijlagen

  • 46188-pimp.JPG
    46188-pimp.JPG
    68 KB · Weergaven: 64

japiejo5

Actief lid
Zou dat scherm niet op mijn dashboard willen hebben, maar als het werkt is 150 eurie niet veel geld! het lijkt mij alleen een beetje een "k#t"ding,..komt niet solide op mij over.
Vooral de tekst;
"bij niet in gebruik is het venster geblindeerd en heeft het een mooie 'spiegellook'

Dat soort teksten krijg ik atlijd een beetje jeuk van!
 

Okki

Donateur
</font><blockquote><font class="small">Citaat: japiejo5</font><hr />

"bij niet in gebruik is het venster geblindeerd en heeft het een mooie 'spiegellook'

[/ QUOTE ]

Het is speciaal voor de dames (spiegel/sensoren*)

*) doorhalen wat niet van belang is
1761.gif
 
Ik heb vanmiddag het setje binnengekregen en ik ga ze morgen monteren. Ziet er in ieder geval goed uit! 4 sensoren, mooi display met geluid en/of beeld en een goede handleiding. Als het werkt laat ik het weten!
 
Ik heb het setje vandaag ingebouwd en het viel reuze mee! Eerst het display van het dashboard naar de kofferbak gebracht en daarna de sensors in de bumper geboord. Ik heb ze niet in de zwarte stootstrips geplaatst omdat die schuin op de bumper staan zodat de sensor mogelijk niet goed werkt. De bedrading via een kunststof trekveer in de kofferbak getrokken (door de rubber afdekdop) De controlunit op de aardedraad (bruin) en het achterlicht (blauw/zwart) aangesloten. De controlunit heb ik achter de bekleding bij het achterlicht gemonteerd met dubbelzijdig klitteband. Al met al zo'n 2 uurtjes werk en het systeem is nagenoeg onzichtbaar weggewerkt. Het setje koste mij 37 euro + 6,40 verzendkosten en werkt uitstekend. Het display geeft via geluid en beeld aan hoever je van een obstakel zit. Een echte aanrader dus!!!
 

Bijlagen

  • 46421-Parkeersensors.jpg
    46421-Parkeersensors.jpg
    7 KB · Weergaven: 52

Fabia

† In Memoriam
Heb je ook gecheckt of de afstand op het display echt klopt met de werkelijkheid?
 
Dat lijkt me toch logisch, zekerheid voor alles!! Er is een veiligheidsmarge in het app. van zo'n 10 cm. Het display geeft dus o cm aan terwijl je nog ong. 10 cm naar achter kunt rijden. Ik heb het getest d.m.v. een houten tuinbank i.v.m. het moeilijke detecteren daarvan maar het werkt dus perfect.
 

Vacaro

Senior Member
Begint dit ook te piepen als er iemand kort achter je komt staan in een file of aan een kruispunt. Of werkt dit enkel als achteruitversnelling is ingeschakeld?
 

japiejo5

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Skoda4x4</font><hr />

Begint dit ook te piepen als er iemand kort achter je komt staan in een file of aan een kruispunt. Of werkt dit enkel als achteruitversnelling is ingeschakeld?

[/ QUOTE ]

ah,.goede vraag...kan me nier voorstellen dat je dit "aansluit" op de transmissie!
 
Dit parkeersensor werkt uiteraard alleen als je de achteruitversnelling inschakelt. Het lijkt mij ook niet wenselijk want ik rij elke dag wel in de file en zou gek worden van het gepiep als iemand binnen de 2m achter mij zou staan!!
 
Dat is correct en tevens juist! Je kan wel in de file ff kijken hoever iemand achter je staat, gewoon in z'n achteruit zetten!! Wel opletten dat je hem weer in z'n vooruit zet voor je gas geeft
smiley29.gif
smiley29.gif
 
Bovenaan Onderaan