Zoemend geluid

Gagatem

Nieuw lid
Hi allemaal,

Ik rijd in een Octavia 1 vRS en heb een uitdagend probleem.

Ik heb sinds een tijdje last van een zoemend geluid bij naar links sturen en recht door bij snelheden boven de 40km/h (25 mph). bij naar rechts sturen verdwijnt het geluid helemaal.

Logischerwijs heb ik toen mijn rechter voorwiellager laten vervangen voor een lager van SKF. Echter loste dit het probleem niet geheel op. Het probleem is wel veranderd. nu is het niet meer hoorbaar bij recht door, maar enkel bij sturen naar links.

Ook is het probleem voelbaar in de auto. vooral op de bijrijdersstoel voel je de bodemplaat vibreren.

Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn?
 

Bijlagen

  • IMG_5524.jpeg
    IMG_5524.jpeg
    1,6 MB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:

gehaktbal

Forumguru
Denk dat jouw auto transgender geworden is.
Pronounce as "Mazda".

0408.jpg






Aanvulling: Zoals je je klachten nu beschrijft, lijkt het één van je voorste wiellagers te zijn. Aangezien eentje al vervangen is, zou ik zeggen dat het de andere is, óf je banden die mogelijk gecupt zijn. Gecupte banden kunnen meer resoneren/trillen dan je zou verwachten.
 
Laatst bewerkt:

Gagatem

Nieuw lid
Ik heb de banden al verwisseld van voor naar achteren, en het probleem veranderd niet. Wellicht het linker wiellager, maar het geluid komt duidelijk van rechts.
 

Tees

Donateur
Zou het de homokineet aan die kant kunnen zijn dan? Al dacht ik dat die meestal geen zoemen geluid maakt, maar geluiden zijn vaak moeilijk te omschrijven.
 

Captain Hook

Forumguru
En als de auto 'vrij hangt' op de brug, met de voorwielen helemaal los.
Als je de boel dan met de hand heen en weer beweegt, is dan wellicht specifiek aan te wijzen waar het geluid vandaan komt?

Want op het moment dat je er met je neus (en oren) bovenop staat/zit is e.e.a. wat duidelijker wellicht.

ps: heb wel eens meegemaakt met een versleten voorwiellager dan je soms denkt dat het geluid van rechts komt, blijkt het van links te komen...
En wat @Tees al aangeeft misschien een kleine beschadiging van de homokineet aan die kant? Check in ieder geval of de stofhoezen nog intact zijn c.q. er geen vet uit komt.
 

Gagatem

Nieuw lid
Het is echt een zoemend geluid, alsof je over de witte belijning langs de weg rijdt ongeveer.

Als er geen druk op de banden zit dan hoor je niks. Dus vrij laten draaien op een brug helpt helaas niet (dit heb ik al geprobeerd). Je moet echt rijden over de weg.

Ook is het probleem hoorbaar in neutraal of met koppeling in, dus ik verwacht niet dat het iets met de aandrijving temaken heeft.

Links ga ik ook maar vervangen dan.
 

Tees

Donateur
Je trekt de verkeerde conclusie volgens mij: aangenomen dat je de versnelling in vrij hebt gezet op de snelheden waarbij je het gezoem hoort. De constatering dat dat geen verschil maakt, betekent dat de oorzaak ná de versnellingsbak zit, en dus niet in de motor of het ingaande deel van de versnellingsbak. Maar het kan dus wél in de aandrijfas en de homokineten zitten, want die draaien vrolijk (of in dit geval minder vrolijk) door na ontkoppelen.
 

Gagatem

Nieuw lid
Ja dat is zo inderdaad, de homokineet is nog niet vervangen en zou ook de oorzaak kunnen zijn. Ik vind het geluid alleen niet echt matchen, maar wie weet.
 
Bovenaan Onderaan