Bijna tijd voor de winterwissel - advies voor hydrolische krik?

AlwinKruijt

Nieuw lid
Het is weer bijna tijd voor de winterbanden wissel op mijn eigen oprit!
Ik heb mijn oude Lidl krik. maar verkocht, want 2+ ton van de Enyaq ga ik daar niet aan wagen.
Heeft iemand ervaring met een 2,5 tot 3 ton hydraulische krik voor een redelijke prijs tot 200 EUR?
Zoals bv deze op Amazon of deze flashy oranje?
Welke max werkhoogte heb ik nodig voor een Enyaq?
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Een waterkrik? Da's bijzonder! :D

Maar ff serieus; voor 200 euro kun je het toch wel een paar keer laten uitvoeren bij een bandengarage? Dan loop je zelf ook geen risico...
Enne, je krikt toch niet de hele wagen tegelijk op? Mag ik hopen... Slechts op 1 punt tegelijk?

Dan lijkt me een luchtkussen autokrik wat veiliger. Die gebruikt b.v. de ANWB ook.
En die kun je ook in allerlei prijscategorieën kopen.
 

Fmoon

Forumguru
Ja je krikt niet je gehele wagen op dus het had best gekund met de krik die u heeft verkocht. Prima zelfs :-). Gewoon voor de zekerheid altijd een bokje eronder, kan er nooit wat fout gaan mocht de krik er geen zin meer in hebben wanneer je net je wiel eraf hebt.
 

AlwinKruijt

Nieuw lid
Waterkrik? potjandorie, die irritante spellingcorrectie ook. Ik bedoel natuurlijk een hydraulische krik.
Ik doe het liever zelf in mijn eigen tijd. De wachttijden voor bandenwissel zijn echt niet grappig meer. Ik heb al een slagschroevendraaier en momentsleutel. WIsselen bij een bandenboer kost zeker wel 50EUR (bron) per keer, dus 100EUR per jaar. Met 2-3 jaar heb je de kosten er al uit.
Luchtkussen is een interessante optie die ik nog niet op het vizier had.
De LIDL krik had al moeite met mijn vorige Auris (1400kg).
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
@AlwinKruijt Je spellingscontrole kent het woord ”hydrolisch” niet omdat het niet bestaat. Daarom maakt hij er hydrologisch van. De juiste spelling van de soort krik die jij bedoelt is “hydraulisch”.
 

AlwinKruijt

Nieuw lid
Voor toekomstige zoekers heb ik deze info verzameld (bron):
  • Stel het voertuig op de meest vlakke ondergrond op. Zorg ervoor dat de auto niet beweegt tijdens het optillen; zet de wielen vast met de parkeerrem.
  • Werk nooit onder een auto zonder krikstandaard. Terwijl het doel van een hydraulische krik is om het voertuig op te tillen, ondersteunt de krikstandaard het voertuig, waardoor de veiligheid van de gebruiker wordt gewaarborgd.
  • Gebruik wielblokken om te voorkomen dat het voertuig gaat rollen. Als er geen wielblokken zijn, gebruik dan cementblokken, bakstenen of sloophout.
  • Kies een geschikt, stevig krikpunt onder het voertuig. Een krikpunt is een locatie die de beste hefboomwerking oplevert. Raadpleeg de handleiding van het voertuig waar de krikpunten zijn, want elk voertuig is anders.
    (bij de eerste keer echt even opzoeken, ik heb een keer een verkeerd punt gepakt, vond die steunbalk helemaal niet leuk, die knakte om)
  • Een krik moet een hefvermogen hebben van ongeveer driekwart van het totale gewicht van het voertuig.
    In het geval van een Enyaq (2300kg) is een max capaciteit van 1.7 ton genoeg en een krik van 2 ton dus ook.
 

Eltjo

Forumguru
Even inhaken op dit onderwerp mbt slagmoersleutel;
Ik heb er 2 gehad die op de autoaccu (aanstekeraansluiting) werken, dus geen ingebouwde accu die slecht wordt. Dat waren modellen die eerst ronddraaien en dan een klap uitdelen. Werkte goed voor een paar jaren bandenwissel, daarna was het steeds meer draaien-draaien en later (of niet) de klap uitdelen waarmee de bout of moer losgaat. Ze waren ca. € 50-60 per stuk, dus wel een stuk goedkoper dan €50 per wielenwissel. Veel geld trouwens voor zo’n simpele klus, aangezien je voor €70 4 banden gebalanceerd en gemonteerd op velg en auto hebt.

Vorig jaar kocht ik er een van de Lidl, voor de superprijs van €40 incl. 4 Ah accu (die ook op de erg fijne schroefmachine past die ik heb) en lader. De accu kostte toen los al €30. Nu heb ik inmiddels de slagschroevendraaier 2x omgewisseld via de post en in de winkel 2 stuks gekocht voor €80/st en geretourneerd! Totaal 5 stuks geprobeerd.
Met een test waarbij ik mijn wielbouten met ca.120Nm aanhaalde met een momentsleutel, kregen 3 zo geteste slagmoerensleutels 2 van de 5 bouten per wiel redelijk makkelijk los in de krachtigste 400 Nm stand. De overige 3 kwamen met veel te lang aanhouden, of niet, los. Compleet falen dus; je gaat ze niet eerst met de hand lossen, om dan snel elektrisch verder te gaan.
Vastzetten gaat wel vlot en goed op de 100 Nm stand; slechts een klein stukje draaien met de momentsleutel was voldoende.
Hoewel de schroefmachine van Arnold een fijn ding is, is de slagmoersleutel dus een echte afrader !

Ooit heb ik eens een luchttol geprobeerd die op mijn werk lag. Dit werkte thuis niet op een 8 bar compressor met 20? liter tank via een dubbel lengte spiraalslang. Misschien was de slang te lang of te dun? Later heb ik op mijn werk met de slagtol gewerkt en daar wel 70 M8 RVS bouten mee aangedraaid en even later weer los (men wilde er toch ringen tussen). Bij het losdraaien zijn een hoop bouten ook gebroken omdat ze vastgevreten waren. Tol leek dus wel te werken met een dikkere rechte slang en grote tank. Kan iemand daar iets over zeggen?

Als krik gebruik ik trouwens 2 standaard schaarkrikken van grotere auto’s. Als de auto aan de voorkant omhoog staat, doe ik direct ook de achterkant zodat de hele auto omhoog staat aan een kant. Dat is minder moeite. Dan dus wiel voor wiel wisselen. Wel de wielen aan de andere kant op de handrem, versnelling en blokkeren met een paar bakstenen.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Tsja vrijdag lekke band en moest er dus af en de reserve er op, vandaag de velg met nieuwe band opgehaald en 2 uurtjes terug weer even gewisseld en gewoon met een heel simpele

17145.jpg
En enkele wissel is in nog geen 10 minuten gewisseld, en na aangedraaid te hebben nog even met de momentsleutel eroverheen en ik kan weer op pad.
Heb zakelijk een Hitachi slagmoersleutel met doppen, en ja gebruik hem zakelijk wel. Maar of het nu veel sneller en makkelijker gaat ????
 

Canon-Eye

Forumguru
@Eltjo Die bakstenen hebben - zeker op een betonnen garagevloer - hoegenaamd géén houvast. Zou ik nooit op vertrouwen.
Je hebt veel meer aan een stel houten wiggen met een ruwgezaagde (dus niet geschaafde) onderkant, die je aan weerskanten tegen de band schuift en een paar klappen met een rubber hamer toe geeft. Of een setje echte kunststof of metalen wielkeggen natuurlijk, soms meegeleverd met de (betere) caravan of anders voor niet te veel geld bij de autospullenboer.
 

Eltjo

Forumguru
Helaas op de oprit. Begrijp wat je bedoeld. Vandaar ook op de handrem en in de versnelling. Soms moet ik, als een trekken of een schoentrap niet werkt, met een andere baksteen er eentje onder vandaan tikken of de auto even terugduwen als ik klaar ben.

Een gladde garagevloer zal zeker veel minder grip hebben.

@EdK gewisseld met een grote X? SnappernXs vàn.
10 minuten voor handmatige wissel heb ik ook wel gedaan bij een lekke band. Toen zonder X en tijdsleutel en alles weer netjes in de auto opgeborgen te hebben. Maar als ik dat 4 maal achter elkaar doe, haal ik dat niet makkelijk meer in 40 minuten.

Hoe goed is die Hitachi in het loskrijgen van wielbouten/moeren?
 
Laatst bewerkt:

LdN

Forumguru
@Eltjo Een perslucht slagschroevendraaier werkt niet op een 8bar compressor met een 20 ltr tank, die 8 bar is zo'n beetje de minimum druk voor zo'n ding maar het luchtverbruik ligt ergens tussen de 200 en 250 ltr per minuut, je tankje is dus in ongeveer 5 tot 6 seconden leeg en dan kan een kleine compressor dat nooit meer snel genoeg bijwerken dus ook de druk stort in.
 

Tees

Donateur
Tsja, een slagschroevendraaier is een leuk ding, maar ik gebruik voor de wielen lossen eigenlijk altijd gewoon een wringijzer. Kost een tientje, zelfde dop erop als op de momentsleutel, en nog nooit m'n wielen niet los kunnen krijgen. 1 tik lossen, paar slagen ronddraaien en dan met de hand de dop met bout eruit draaien. En monteren in dezelfde volgorde terug natuurlijk. Voor mij meer dan afdoende.
 

eriktv

Forumguru
Ik stond eens in een bouwmarkt bij een enorm duur stuk gereedschap om de - veel te strak vastgezette - wielbouten los te kunnen krijgen. Toen gaf een goede medewerker me de tip om voor €5 een stuk steigerbuis te kopen. Sindsdien krijg ik de te strak zittende bouten heel makkelijk los met de steigerbuis op de kruissleutel. Wel even zorgen dat je die er netjes ophoudt trouwens om schade aan de bout te voorkomen. Armen heel wijd houden dus, of even met twee man doen.

We dwalen wat van de krik af trouwens: ook ik werk al acht jaar met een simpele van €35 van de Gamma, maar ben er niet echt gelukkig mee. Altijd geklooi met de felsrand, het voelt net iets te wiebelig en ik gebruik altijd nog de standaard meegeleverde Skoda krik als backup ernaast. En sinds de verlaging past hij er vóór ook niet meer onder zonder hulp van de Skodakrik. Ik zal ook eens een mooie hydraulische krik op het lijstje voor Sinterklaas zetten..
 

Canon-Eye

Forumguru
Altijd geklooi met de felsrand
Dát hoeft niet, hè... Er zijn rubberen krikblokjes te koop met een groef waar de felsrand in valt, of je kunt doen wat ik ooit deed*), namelijk uit drie stukjes 18mm multiplex zelf zoiets in elkaar knutselen.

*) Zaterdagmiddag tegen sluitingstijd; geen zin om me naar de Brezan te haasten en wel houtjes op voorraad.
 

EdK

Forumguru
Hoe goed is die Hitachi in het loskrijgen van wielbouten/moeren?
goed.
Heb ze nog altijd ermee losgekregen
En als ik zakelijk gebruik waarvoor ik hem behoor te gebruiken dan weet hij M10 bouten die vastgerot zitten op de moer te breken.
Maw deze heeft genoeg kracht ( ook nog instelbaar)
 

Eltjo

Forumguru
Wringijzer, stuk pijp, momentsleutel, kruissleutel heb ik allemaal in huis.
Als je een goed werkende slagtol in handen hebt, is alles zo op de knietjes te doen en hoef je niet zo vaak op en neer vanaf de grond.
Ik heb ook een hijsoog open gezaagd en er een grote afstandsbus zeskant op gemonteerd zodat die door het oog van de schaarkrik gehaakt kan worden om de krik makkelijk en snel omhoog te doen met de accuslagtol.

@Tees waarom gebruik je niet gewoon de momentsleutel om de bouten te lossen, of heeft je wringijzer een nog langere steel?

De grap is echter dat ik sinds de wissel van de veel profiel naar minder profiel winterwielen na de kerstvakantie geen wiel meer heb gewisseld en sinds toen ook met 32°C in de zomer op oude winterbanden rijdt.
 
Bovenaan Onderaan