Even inhaken op dit onderwerp mbt slagmoersleutel;
Ik heb er 2 gehad die op de autoaccu (aanstekeraansluiting) werken, dus geen ingebouwde accu die slecht wordt. Dat waren modellen die eerst ronddraaien en dan een klap uitdelen. Werkte goed voor een paar jaren bandenwissel, daarna was het steeds meer draaien-draaien en later (of niet) de klap uitdelen waarmee de bout of moer losgaat. Ze waren ca. € 50-60 per stuk, dus wel een stuk goedkoper dan €50 per wielenwissel. Veel geld trouwens voor zo’n simpele klus, aangezien je voor €70 4 banden gebalanceerd en gemonteerd op velg en auto hebt.
Vorig jaar kocht ik er een van de Lidl, voor de superprijs van €40 incl. 4 Ah accu (die ook op de erg fijne schroefmachine past die ik heb) en lader. De accu kostte toen los al €30. Nu heb ik inmiddels de slagschroevendraaier 2x omgewisseld via de post en in de winkel 2 stuks gekocht voor €80/st en geretourneerd! Totaal 5 stuks geprobeerd.
Met een test waarbij ik mijn wielbouten met ca.120Nm aanhaalde met een momentsleutel, kregen 3 zo geteste slagmoerensleutels 2 van de 5 bouten per wiel redelijk makkelijk los in de krachtigste 400 Nm stand. De overige 3 kwamen met veel te lang aanhouden, of niet, los. Compleet falen dus; je gaat ze niet eerst met de hand lossen, om dan snel elektrisch verder te gaan.
Vastzetten gaat wel vlot en goed op de 100 Nm stand; slechts een klein stukje draaien met de momentsleutel was voldoende.
Hoewel de schroefmachine van Arnold een fijn ding is, is de slagmoersleutel dus een echte afrader !
Ooit heb ik eens een luchttol geprobeerd die op mijn werk lag. Dit werkte thuis niet op een 8 bar compressor met 20? liter tank via een dubbel lengte spiraalslang. Misschien was de slang te lang of te dun? Later heb ik op mijn werk met de slagtol gewerkt en daar wel 70 M8 RVS bouten mee aangedraaid en even later weer los (men wilde er toch ringen tussen). Bij het losdraaien zijn een hoop bouten ook gebroken omdat ze vastgevreten waren. Tol leek dus wel te werken met een dikkere rechte slang en grote tank. Kan iemand daar iets over zeggen?
Als krik gebruik ik trouwens 2 standaard schaarkrikken van grotere auto’s. Als de auto aan de voorkant omhoog staat, doe ik direct ook de achterkant zodat de hele auto omhoog staat aan een kant. Dat is minder moeite. Dan dus wiel voor wiel wisselen. Wel de wielen aan de andere kant op de handrem, versnelling en blokkeren met een paar bakstenen.