Bijna tijd voor de winterwissel - advies voor hydrolische krik?

Tees

Donateur
Vooral om m'n momentsleutel niet overbodig te gebruiken, dat ding is een stuk duurder dan een wringijzer. Bovendien weet je nooit precies hoe strak de bouten zitten, dan kan je 'm wel op z'n maximale stand te draaien, maar ik weet niet hoe goed het is om m te vaak op die stans te gebruiken. Ergo: zuinigheid.
 

Fmoon

Forumguru
Bij mij zaten ze ooit zo vast dat ik een rubber hamer gebruikte en op de sleutel sloeg. Lukte ook goed.
 

JJ te G

Donateur
@AlwinKruijt
Goede vraag! Welke betaalbare krik is geschikt voor een Enyaq?
In NL wordt een Enyaq met een bandenreparatiesetje of SEAL-banden geleverd maar een goede krik ontbreekt.
De vragen die ik er aan koppel: 1. hoe krijg je zonder de velgen te beschadigen de gesloten sierdoppen van de wielbouten eraf?
Bij mijn Enyaq is een haakje meegeleverd voor sierdoppen met een gaatje in het midden. Met geen mogelijkheid krijg ik de gesloten sierdoppen uit het diepe gat van de wielbouten geprutst.
2. wat is het aanhaalmoment voor de wielbouten? In de "handleiding" heb ik niets gevonden. Of "mogen" we dat niet meer zelf doen?
 
Laatst bewerkt:

JJ te G

Donateur
@EdK
Helaas! De oude, vertrouwde kruissleutel die ik heb liggen past niet in de diepe boutgaten van de 21" velgen zonder deze te beschadigen.
 

hemi24

Forumguru
@JJ te G : voor de sierdopjes is er een apart kunststof tooltje.

1697732586485.png

Aanhaalmoment zal in de handleiding staan; ik verwacht dat dit hetzelfde is als voor bijv. een Kodiaq: 140 Nm. Even checken dus!

Edit: voor de Enyaq is dit blijkbaar de meer gangbare 120 Nm…

1697733818113.png


Voor een krik zou je kunnen kijken naar een krik voor een Kodiaq of bijvoorbeeld een VW Transporter.

1697733097133.png
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Vooral om m'n momentsleutel niet overbodig te gebruiken, dat ding is een stuk duurder dan een wringijzer. Bovendien weet je nooit precies hoe strak de bouten zitten, dan kan je 'm wel op z'n maximale stand te draaien, maar ik weet niet hoe goed het is om m te vaak op die stans te gebruiken. Ergo: zuinigheid.
Mijn goedkope momentsleutel werkt alleen als je een bout rechtsom vastdraait. Bij linksom losdraaien werkt die gewoon als lange ratel.

@JJ te G; je heb idd het verkeerde tooltje bij je boutdopjes. Vraag je dealer om zo’n trekkertje of bestel er een. Ik heb 2 setjes dopjes (zwarte bij de winterwielen) bij Ali gekocht waarbij zo’n trekkertje zat.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Die haakjes met oog zijn volgens mij om plaatje waar trekoog ingeschroeft moet worden te verwijderen
En voor die wielmoerdoppis moet je echt de pincet hebben als je wil dat de doppies heel blijven.
Zijn ook los te verkrijgen voor paar eurie
 

JJ te G

Donateur
@hemi24 :
Klopt! Bij de Passat waren de dopjes voorzien van een gaatje zoals op jouw 2de afbeelding
Bij jouw 1ste foto zit een soort van pincet om de doppen te verwijderen zo te zien. Zou moeten kunnen werken. Dank!
 

Tees

Donateur
Ik denk dat dat 'pincetje' niet werkt op de doppen met een gaatje erin. Die werkt namelijk doordat ie zich vastzet achter het randje van de zeshoekige doppen, en er zit geen randje op de ronde doppen.
 

hemi24

Forumguru
hoe krijg je zonder de velgen te beschadigen de gesloten sierdoppen van de wielbouten eraf?
Bij mijn Enyaq is een haakje meegeleverd voor sierdoppen met een gaatje in het midden. Met geen mogelijkheid krijg ik de gesloten sierdoppen uit het diepe gat van de wielbouten geprutst.
@Tees : dat is juist NIET het probleem…
:lezen:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ok, nu snap ik t probleem. Ik dacht dat die 'dichte' zeshoekige dopjes niet meer gebruikt werden tegenwoordig, dat alles die ronde met gat erin was. Vandaar dat ik de weg even kwijt geraakt was.
 
Bovenaan Onderaan