Koplamp Conversie

Ik liep al een tijdje met een idee om de koplamp units aan te passen van de karoq.
Het doel van deze conversie is de DRL te vervangen voor gele leds.
Ook zal ik kijken of ik de mist lichten mee kan pakken als geel en als de unit dan toch open is dynamische knippers in te bouwen.
Kortom een leuk projectje om de winter mee door te komen.
Uiteraard zal ik hier de bevindingen met jullie delen mischien zijn er meer liefhebbers die dit in de toekomst willen aanpassen.
Altijd handig om wat info te hebben over de units.

Doel van dit project.
DRL1_79a8.jpg

Vond het tricky om de untis uit elkaar te trekken.
Echter ging dit super naar een half uur in de oven.

IMG_5728.jpg

IMG_5732.jpg

IMG_5733.jpg

IMG_5734.jpg
IMG_5735.jpg

hier onder zie je de dagrij/knipper module

IMG_5736.jpg

IMG_5737.jpg

Mocht er nog iemand een led controller voor deze lamp heeft liggen hoor ik het graag.
Dat maakt testen van voltages etc een stuk eenvoudiger.

Zoals gezegd hou ik jullie op de hoogte van de vorderingen voor de liefhebbers.
 

Tees

Donateur
Ik vind het in ieder geval een mooi technisch project. Ik vind dat geel ook wel wat hebben.
Slechts één maar: gele DRLs zijn volgens mij APK afkeur. Artikel 5.2.59, lid 7 van het APK Handboek zegt namelijk:
"De dagrijlichten, bochtlichten, en hoeklichten en manoeuvreerlichten mogen niet anders dan wit stralen."

Gek genoeg mogen gele mistvoorlampen en zelfs gele dimlichten dan weer wel. Zal vast komen door die ouderwetse Franse autos die gele lampen hadden.
 
Dat is een goeie vraag of het is toegestaan of niet.
Ik rij ook nog een T5 met dagrij verlichting in de vorm van een lichtbol.
Deze heb ik ook vervangen voor gele led bolletjes en hier mee komt de transporter wel door de keuring.
In het geval dat het niet is toegestaan zal ik de originele drl laten leven en afschermen met een shutter.
Als deze dan voor de apk moet schutter weg en alles is weer volgens voorschrift
Ik zal het eens informeren bij de keurmeester.
Thanks voor de opmerking ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Weet wel van vroegel dat de motorrijders altijd met verlichting reden om beter zichtbaar te zijn dit door de auto's dit ook min of meer te verplichten de motorrijders minder zichtbaar werden.
Dit loste velen op door de knipperlichten op halve kracht continu te laten branden zodat men toch weer beter zichtbaar was als motorrijder.
Maar toen kwam de handhaver met de pet die een ieder schijnt te passen, en die begon te schrijven , want men mocht GEEN continu licht aanhebben dan de kleur WIT !
En als je aanvoerde dat je dit uit veiligheid deed, dan had men daar begrip voor maarrrr je moest het toch uitzetten....
Knipperlichten gingen alleen aan en uit (knipperen) en branden niet continu.

Dus de kans dat je gele lichtbolletjes legaal mag gebruiken ?? Vermoed zo maar van niet !
Al hebben die EV wagens tegenwoordig ook aan voorzijde zowat en volledige kerstverlichting over de breedte onder mom van dagrijverlichting (is alleen wel wit) waar ik me vraagtekens bijzet
 
Ik heb het even naar gevraagd aan de keurmeerster.
En inderdaad Gele drl's zijn niet toegestaan.
Wel vreemd dat mijn bus er zonder kleerscheuren door heen komt.
Dat is wel jammer aangezien mijn plannen voor de koplamp units.
Maar aangezien de koplamp nu toch open licht gaan we er wat moois van maken.
 

Tees

Donateur
Tsja, het mag niet als je t navraagt, maar t zou me niet verbazen als ze 9 van de 10x er wel gewoon doorheen komen omdat de keurmeester het niet weet of niet zo goed oplet. Dit zijn toch zeer zeldzame aanpassingen, zullen ze niet vaak zien bij de APK.
 

JeSko

Forumguru
@Tees

Half tuning wereldje rijd rond met gele drl's, dus ze zien het vaak zat, gele drl's zijn de nieuwe gele mistlampen :D
 

Tees

Donateur
Zó vaak dat ik ze nog nooit gezien heb ;). Misschien is jouw (social media-beinvloed) wereldbeeld een beetje vertekend @JeSko
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Ola
Kleine update vandaag!
Naar het slechte nieuws dat gele drl's niet zijn toegestaan heb ik even zitten denken daar om heen te werken.
En heb ik de koplamp eerst maar eens voorzien van wat pixel leds.
Alle originele witte leds zijn vervangen door pixel leds die je individueel kan aansturen.
Ook zijn het dimlicht en mist licht voorzien van pixel leds waar je overdag mee kan rijden.
Uiteraard als het dim en mist licht aan gaan worden de leds over ruled.
Dit is eerst even de eerste aanzet.

IMG_E5812.jpg

IMG_E5815.jpg

IMG_E5816.jpg

IMG_E5819.jpg

IMG_E5821.jpg

IMG_E5826.jpg

zoals gezegd de eerste aanzet.
stay tuned!
 

Antera

Donateur
Lekker bezig. Blauw is idd niet toegestaan maar zijn Mutlicolor leds vermoed ik die je kan aanpassen
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
In de koplamp zitten pixel led ws2811 gemonteerd aangestuurd door ESP8266
Deze pixel led's kunnen elke kleur aannemen die je wilt.
Je kan dus van elke losse led bepalen welke kleur deze moet aan nemen.
Teven kun je effecten laten lopen over deze leds.

Deze esp8266 krijgt stroom uit de koplamp.
hier voor zit er in de Skoda koplamp een voeding van 12 volt die zorgt dat de ledjes aan gaan onder het plastic.
Uiteraard heb ik de originele bordje uitgewisseld met de pixel led
IMG_5745.jpg

IMG_5746.jpg

Vervolgens heb ik de DRL bekeken en het circuitje terug geleid naar de spec die de leds van de DRL en knipper licht nodig hebben.
Hier kan ik nu op aan haken met mijn controller
Dat geeft mij de mogelijkheid om met de pixel led een dynamic knipper licht in de koplamp te creëren
Orginele DRL draait op 12volt max 350mA
Knipper licht draait op 15 volt max 350mA
Hier de pin out

IMG_5742.jpg


Lang verhaal kort.
Hoe stuur je ze aan.
Alles gaat automatisch mee met de aansturing van de koplamp.
Uiteraard kan je daar zelf ook nog extra knoppen of functies aan hangen.
 
Laatst bewerkt:
Dit is echt een mooi staaltje werk! Tof

Kun je uitleggen hoe (met welke kit) je het glaswerk weer netjes dicht hebt gekregen?
Ik heb een scheur in m'n koplamp en zou het liefst alleen het heldere deel vervangen ipv de hele unit.
 
Bovenaan Onderaan