RS iV afstelling lampen

jesse_s93

Donateur
Klinkt alsof de lampen inderdaad niet goed zijn afgesteld. Dat blijkt bij @EpicCobra ook het geval te zijn. Ik heb laatst een route van 100km het automatisch grootlicht aan laten staan en de lampen het werk laten doen. Dit was deels snelweg, deels N-weg en binnen de bebouwde kom in de spits. Geen enkele tegenligger of voor me rijdend verkeer dat me geattendeerd heeft.

Is het inmiddels opgelost @niekz?
 
Hier nog een RS iv bestuurder met hetzelfde issue.

Een keer aangesproken door iemand die naast me kwam staan bij het stoplicht.
Vooral seinende vrachtwagenchauffeurs op N -wegen.

Ook al een keer wat lager laten afstellen.
Daarna is het wel wat minder geworden.
 

Alpha

Donateur
Eigenlijk nooit last van mensen die me attenderen op irritant licht. Behalve vanochtend toen ik dr voorruit aan t sproeien was en de lampen zich ook mee deden reinigen. Toen begon opeens een tegenligger te seinen. Misschien schrok die van het feit dat er op rare plekken vloeistof spoot?
 
Ik heb ondertussen met behulp van de garage aantal standen geprobeerd, van laag naar normaal. We zijn geëindigd op het origineel, bij de rest zag je eigenlijk net te weinig. Op de gemiddelde weg in de stad heb je daar weinig last van, maar zodra je op een landweggetje rijdt...

Heb nu wel veel minder last van seiners. Kennelijk heeft het toch iets geholpen.

Kwam onlangs een andere RS tegen , even op z'n verlichting gelet, dat was best fel overdag
 

hemi24

Forumguru
Verlichting overdag? Dat zal de dagrijverlichting geweest zijn..?
Heeft de garage alleen naar de hoogteafstelling gekeken, of hebben ze ook gekeken naar de zijwaartse afstelling?
 

hemi24

Forumguru
Gebruiken ze daar niet zo'n apparaat voor

Je kunt zo’n apparaat wel een beetje dom heen en weer schuiven voor de auto, maar als je de techniek erachter niet kent, krijg je de koplampen nooit goed afgesteld!

Helaas is mijn ervaring dat maar een handjevol monteurs echt weet hoe koplampen écht afgesteld dienen te worden…
 

Captain Hook

Forumguru
Ach natuurlijk, stom van mij @hemi24 . Ik was alsmaar in de veronderstelling dat de consument z'n auto naar een garage bracht en daar de forse tarieven zonder mekkeren aftikte. Want ja; in DE garage weten ze wat ze doen en hebben ze professionele monteurs rondlopen die zeer vakkundig en goed geschoold zijn.

Toch? :D

Tenminste, dat is wat ze bij Skoda zelf beweren:
:koffie:
 

Berghuis

Donateur
@Berghuis Koplampsproeiers (aan de voorzijde) tegen bumperklevers (die achter je rijden)?
Daar gebruik je dan toch je achterruit wis/sproeier voor? ;)
Zou je wel denken, maar er komt zoveel spray vanaf dat de bumperklever dan ook een schone voorruit heeft daarna en beter ziet hoe dicht ie op mijn bumper zit. Sommige nemen meer afstand, de anders wordt boos, en ik heb lol :maakmegek:
 

Canon-Eye

Forumguru
@Berghuis Koplampsproeiers (aan de voorzijde) tegen bumperklevers (die achter je rijden)?
Daar gebruik je dan toch je achterruit wis/sproeier voor? ;)
Nee, die achterruitsproeier is zodanig neerwaarts gericht dat er eigenlijk geen nevel van betekenis verwaait. Vrijwel alle water komt op de ruit terecht.
De koplampsproeiers (zoals destijds op mijn O2c) sproeien van onderaf en - afhankelijk van de snelheid - waait een deel van dat water als spray over (en langs) de auto heen en komt zo inderdaad terecht bij te kort erachter rijdende voertuigen. Een vrij duidelijke hint.
En ook ooit uiterst effectief gebleken tegen een motorrijder die, wachtend op een inhaalmogelijkheid, op een weg met veel tegenliggers veel te lang en veel te dicht bij mijn linker achterlicht bleef zitten. Die snapte het onmiddellijk...
 

hemi24

Forumguru
Was het azijn nog niet uit het koffieapparaat na het ontkalken @Captain Hook ..?

Mijn ervaring:
Afstellen van koplampen is blijkbaar een ondergeschoven kindje; niet alleen bij de merkdealer…
Soortgelijk iets is balanceren van wielen en het uitlijnen van een wagen.
 

Captain Hook

Forumguru
De realiteit van alledag is vaak nog zuurder dan azijn @hemi24 ! :D

NL1011_0.jpg
 

EdK

Forumguru
de anders wordt boos, en ik heb lol
Ja weet je nu waarom ik boos word ?
Omdat je telkens net 5 sec te kort sproeit en me ruit nog niet geheel schoon is. !!
Gevolg is dat ik het maar weer bij de volgende probeer....... :banghead::banghead:

En bij me Fab4 met LED lampen heb ik ook geen sproeiers meer hoor !!
Dus waarschijnlijk hadden ze er nog een paar over en hebben ze die maar bij jou er nog ingebouwd, zo van dan benne we ze kwijt in magazijn......:D
 

EdK

Forumguru
En ook ooit uiterst effectief gebleken tegen een motorrijder die, wachtend op een inhaalmogelijkheid, op een weg met veel tegenliggers veel te lang en veel te dicht bij mijn linker achterlicht bleef zitten. Die snapte het onmiddellijk...
Een levensgevaarlijke en domme actie !
Waarschijnlijk had hij nu ze vizier dicht, maar ohwee als die open was geweest en de vloeistof in zijn ogen was gekomen !!
En buiten dat hij dan in jouw ogen te dicht op je zat, is die actie niet goed te praten....
 

dirkie996

Forumguru
@Canon-Eye : hele domme en zelfs gevaarlijke zet dat je deed bij die motorrijder. Nog 'n geluk dat er geen ongeval uit voorkwam.
Moest je dit bij sommigen lappen, zou je kunnen verschieten van hun reacties.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan