H7 LED

Beste Skoda rijders,

Onze O2 heeft standaard H7 halogeen. Ik zou deze peertjes willen vervangen door H7 led. Ik kon niet goed ontdekken of er op het O2 forum recent hier iets over te vinden is.
Zou het mogelijk zijn om H7 te vervangen door H7 led?(denk t wel)
Welke aandachtspunten heb je daarbij? Canbus etc...
Mogen jullie merken noemen? Want de concurrent van de Eindhovense lampencentrale, wiens merk begint met een O en eindigt op sram (), heeft best aardige setjes, zo lijkt t. Maar wellicht weten jullie er meer van, ook qua ervaring, installatie, levensduur. Ik hou me aanbevolen!
 

Tees

Donateur
Volgens mij is hier wel het e.e.a. over te vinden, zelfs nog een vrij recent topic met vrijwel dezelfde naam. Samengevat: Osram of Philips H7 zijn de topmerken met ECE typegoedkeuring (dacht ook voor de O2).
 

Tees

Donateur
Deze vond ik met even snel googlen: https://www.skodaforum.nl/forum/i/h7-halogeen-vervangen-voor-led.46848/

Gaat wel over een O3, dacht dat t een O2 was. Voordeel van een O2 is dat ie projector koplampen heeft ipv reflector. Geeft een veel beter lichtbeeld en heeft minder last van strooilicht wat LEDs soms hebben. Maar er is dan weer géén typegoedkeuring voor de O2, wel voor bijv de O3, F2 en RR (Osram)
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Vaak staan er maatvoeringen bij de LED lampen
Dus als je de maatvoering van je bestaande lampen weet met de stekker er op dan kun je denk ik redelijk inschatten of het wel of niet gaat passen.
Zit er een canbusdriver bijgeleverd dan moet je ook inschatten of je deze in lamp kwijt kunt of dat je deze buiten de lampunit moet kwijt zien te raken.
En ja je kunt in China shoppen maar zijn ook toko's in NL met een winkel , ben je wel duurder uit maar kunnen je wel adviseren en in sommige gevallen zelfs monteren voor je.
Zou dan alleen op een doordeweekse dag zo'n zaak bezoeken, dan heeft men daar in algemeen wel (meer) tijd voor dan dat je op een drukke zaterdag of koopavond langsgaat...
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Voor de Philips Ultinon staat expliciet vermeld dat er geen (losse) tussenring nodig is en dat die CANbus-proof zijn. Ik schat dat voor de Osram hetzelfde geldt, al zal dat vast ook ergens op hun website staan.
Of ze passen is altijd lastig idd. Even goed meten en nalezen hoe groot ze zijn, zoals @EdK al aangaf.
 
Het vervolg op dit topic: tijdje geleden Philips Ultinon aangeschaft. Prijzig en...paste niet. Ik heb wat geprobeerd, maar lukte niet. Winkel had ook geen advies en vroeg ook niet wat ik wel of niet gedaan had. Want achteraf heb ik misschien iets gemist in het montageproces, denk ik.
Enfin. Toen topledverlichting.nl benaderd. Gevraagd naar een goede set h7 led i.c.m. adaperringen. Via de app binnen kwartier antwoord en van het een kwam het ander en n dag later de set binnen. Was ff zoeken naar installatiehandleiding en tips, maar uiteindelijk zo gefikst.
Bij deze (merkloze) set zat er een soort ring tussen de LED en het koellichaam, deze moest ik eraf halen en dan de adapterring erop doen en de ring terugzetten. Ik weet dus niet of dat bij de Phillips ook moest, en zal dat ook nooit te weten komen
Oke, Led gemonteerd, eerste indruk, mooi wit licht, goede opbrengst. Komende weken hoop ik te weten te komen of het een goede aanschaf is geweest. Voor nu tevreden, en dat voor ongeveer E85,- incl. Verzendkosten.
Foto volgt.
 

Tees

Donateur
De Philips Ultinon heeft idd volgens mij soms een adapterring nodig, hangt af van t model. Ik meen me te herinneren dat op de Philips website dat goed vermeld stond. Misschien heb je vooral pech met de webwinkel waar je t gekocht hebt?
 

Ep-Roos

Nieuw lid
.....Toen topledverlichting.nl benaderd. Gevraagd naar een goede set h7 led i.c.m. adaperringen. Via de app binnen kwartier antwoord en van het een kwam het ander en n dag later de set binnen. Was ff zoeken naar installatiehandleiding en tips, maar uiteindelijk zo gefikst.
.....
Oke, Led gemonteerd, eerste indruk, mooi wit licht, goede opbrengst. Komende weken hoop ik te weten te komen of het een goede aanschaf is geweest. Voor nu tevreden, en dat voor ongeveer E85,- incl. Verzendkosten.
Goedenavond, Joris Ammerlaan hier. Ben hier nieuw en heb een Skoda Octavia II uit 2011.

Ik heb ook nog de H7 halogeen en ik vind het nogal donker eigenlijk en dat was voor mij de reden te gaan kijken wat er te vinden is. Ik kwam dit draadje tegen. Nu vraag ik mij af Pkrijgsman, of je wat meer details kan geven over welke je precies hebt aangeschaft, waar je uiteindelijk die handleiding vandaag hebt en of er nog bijzondere zaken zijn behalve die adapterringen en of het voor jou nog steeds naar tevredenheid is? En is dit wettelijk toegestaan?
Ik zag nm ook op een forum deze link: file: https://www.osram.com/am/night-breaker-led-compatibility-list-netherlands.jsp maar daar zag ik dus de Octavia II niet tussen staan, of ik ben gek! ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Ik heb die lumen-waarden ook wel eens bekeken, en álle H7 lampen stralen volgens specs 1500 lumen uit. Ook degenen die 1.5x of 2x zover zouden schijnen.
Dan kan ik 2 dingen bedenken: ze moeten officieel 1500 lumen uitstralen, maar doen in sommige gevallen stiekem meer (onwaarschijnlijk voor grote merken). Of de kleurtemperatuur maakt het verschil in waargenomen helderheid van het licht (LED of koelwit halogeen is witter dan normaal halogeen). Want dat LEDs als helderder ervaren worden dan normale halogeen is volgens mij wel breed geaccepteerd.
 

Pindasaus

Forumguru
Dat alle H7-lampen rond de 1500 lumen zitten heeft meen ik met regelgeving te maken.

Het aantal lumen is de totale lichtopbrengst. Hoe ver de lamp schijnt, hangt ook af van hoe nauwkeurig het lichtgevende deel (gloeidraad / LED) zich op de daarvoor bedoelde plek in de reflector bevindt. De factor 1,5 of 2 is t.o.v. de slechtst mogelijke lamp die aan de regelgeving voldoet.

kleurtemperatuur
Dat zou inderdaad kunnen.
 

Tees

Donateur
Voordeel van de O2 is dat ie een projector ipv reflector heeft, waarmee de concentratie van het licht redelijk lamponafhankelijk is (en dé reden waarom LEDs het zo goed doen een projector).

Als ik kijk naar de halogeenlampen van bijv Philips, dan geldt globaal: hoe witter, hoe verder ze volgens hen stralen. Denk dus echt dat t gekoppeld is aan de kleurtemperatuur tov gevoeligheid van onze ogen.

Edit: ik zat nog even te kijken naar LEDs, en Philips heeft wel mooie nieuwe lampen, paar maanden terug geïntroduceerd. De Ultinon Access, zelfde afmetingen als de conventionele H7 halogeenlampen, geen koelvinnen, en zeer redelijk geprijsd. Ik kwam ze al tegen voor zo'n €65 per paar.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan